Citat:
Ursprungligen postat av
Mtfdude
Hej!
Jag har nyligen börjat en CNC utbildning via Veldi Kompetens i Halmstad, som ges i samarbete med Arbetsförmedlingen. Utbildningen leder till det så kallade "grönt certifikat", och jag undrar hur det här faktiskt uppfattas ute på arbetsplatser.
Är det här något som arbetsgivare verkligen värdesätter, eller riskerar man att inte bli tagen på allvar? Jag vill ju känna mig kompetent och redo för jobb, men just nu känns det lite tvärtom.
Materialet består mest av korta videoklipp på 5 minuter och ett program som heter Mechpack (ungefär som PowerPoint med några få frågor per ämne). Det finns inga riktiga uppgifter eller något att öva på, och när jag försöker ta det seriöst – t.ex. ser videorna, antecknar och drar ut på det i flera timmar – får jag bara höra att jag ska se om samma videos igen.
Jag gjorde nyligen ett prov med 60 frågor och fick 10 fel. När jag bad att få se vad jag hade svarat fel på för att kunna lära mig, fick jag svaret: "Det behövs inte, du blev godkänd." Det kändes inte särskilt motiverande.
Jag är orolig att jag kommer ut på en arbetsplats utan att faktiskt kunna det jag borde kunna.
Så till er som jobbar inom industrin eller har rekryterat folk:
Hur ser arbetsgivare på dom som utbildat sig via Veldi? Är det något som väger, eller väcker det tvivel om personens kunskap? Har någon erfarenhet från Veldi kompetens i Halmstad?
Baserat på bilder på hemsidan så skulle jag säga så här: att om du kan svara rätt på frågorna så verkar du ha ett intresse eller möjlighet att lära dig.
I början kommer du ändå bara få stå och byta bitar, men när det börjar bli dags för dig att byta skär och kompensera för det, så är det ju tråkigt för företaget att upptäcka hur värdelös du är. Så jag skulle se progget som en indikator på huruvida du är nåt att överväga.