2025-06-11, 20:20
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
det här ett ofta förekommande missförstånd.
Nej - bilden är inte "flatten" och den har aldrig varit i lager.
Effekten är applicerad direkt på bilden som från början "saknar lager" (utöver själva bilden som man kan se som ett lager).

Skulle man göra ett lager så skulle effekten applicera på ett TOMT lager och det hade inte hänt ett skit.
Man kan göra bilden till ett smart objekt och därefter lägga på effekten som en lagereffekt, men det har man inte gjort. INGEN skulle gå den omvägen för en sketen screenshot.
Man skulle också kunna kopiera ut en bit av bilden och lägga i ett lager ovanpå och sedan lägga på skärpa på det lagret och sedan slå ihop lagren och sedan spara - men ingen skulle lägga så extremt med jobb på en sketen screenshot.

Effekten är troligen gjord direkt i telefonen - någon har tagit en kass bild, rejält med rörelseoskärpa, och sedan använt en pensel "oskärpa" för att göra texten suddig.

Ja, jag vet inte hur man jobbar med bilder på telefoner. Utgick enbart från hur man oftast arbetar i bildhanteringsprogram på datorer. Jag är i alla fall övertygad om att oskärpan inte går att få bort, inte ens om man försöker med alla dagens AI-tjänster.
Citera
2025-06-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Ja, jag vet inte hur man jobbar med bilder på telefoner. Utgick enbart från hur man oftast arbetar i bildhanteringsprogram på datorer. Jag är i alla fall övertygad om att oskärpan inte går att få bort, inte ens om man försöker med alla dagens AI-tjänster.
Nej det gör man ofta inte...
I princip noll bilder på social media, i mms, på facebook osv har passerat ett bildbehandlingsprogram utanför telefonen - och där jobbar man knappast med lager, kanaler och masker.
Förutsatt du inte är fotograf och lägger ut din portfolio.
det är en extrem procedur - ta en bild på telefonen, maila den till en dator, öppna den i ett bildbehandlingsprogram, redigera den, spara den, maila tillbaka den till telefonen, spara ner bilagan till telefonen, öppna appen, infoga bilden. Det är för dagens kids en vecka i onödig tid.
Det är inte 1992....
Senast redigerad av martinator 2025-06-11 kl. 20:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in