Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-21, 07:51
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson
Skulle vara intressant att veta om de Liverpool supportrar som tycker att spelet skulle ha stoppats också tyckte det när de gjorde mål mot Newcastle för något år sedan då en Newcastlespelare fått en huvudskada. Eller om spelet ska bara stoppas när Liverpool riskerar att släppa in mål.
https://youtu.be/GhZaM4tQ_F8
Oavsett vilket lag de än håller på så är fans enögda. En del extremt och en del lite. Därför jag bad om citering av regelboken. Som Ljungberg sa, så brukar spelet stoppas vid liknande situationer. Betyder inte att det måste göras. Hade Manchester United drabbats och Liverpool gjort mål istället så hade de flesta fans ändrat åsikt om hur situationen ska bedömas.
Citera
2025-10-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Oavsett vilket lag de än håller på så är fans enögda. En del extremt och en del lite. Därför jag bad om citering av regelboken. Som Ljungberg sa, så brukar spelet stoppas vid liknande situationer. Betyder inte att det måste göras. Hade Manchester United drabbats och Liverpool gjort mål istället så hade de flesta fans ändrat åsikt om hur situationen ska bedömas.
Frågan är om alla "överspelningar" nu börjar komma ifatt, för jag tycker det är flertalet gånger jag sett smällar som borde vara direkta avblåsningar för kontroll som domaren släpper (har inga direkta tillfällen att peka på men vet jag funderat i de tankarna hemma i soffan). Sen är det ju lätt på tv att se vissa saker och en helt annan sak nere på plan (tänker när man ibland får se ref cam och hur extremt lite man egentligen ser)
Citera
2025-10-21, 09:21
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Random galen fakta.

West Ham har inte vunnit en hemmamatch på 235 dagar (27 feb 2025)

Nedflyttning klar redan? Så klart inte, men det ser inte bra ut. De har bevisligen inte använt Rice-pengarna smart, om ens alls?

Vore intressant om West, Nottingham och Wolves åkte ut. Hoppas dock Nottingham trots deras äckliga grek och Wolves blir kvar, West ham kan dra.
Citera
2025-10-21, 11:57
Moderator
zanteras avatar
West Ham har väl snålat alldeles för mycket och känslan är att de lever på övertid. Tycker det händer någorlunda regelbundet att man ser klubbar som gör minsta lilla för att hänga kvar år efter år men till slut kommer en säsong där nykomlingarna är bättre än väntat och då har man ingen säkerhet kvar längre. Vi har sett andra klubbar som varit i PL i flera säsonger som åker ur och sedan blir man kvar nere i Championship (eller värre).

Klubbarna som åker ur och går upp direkt verkar ändå ha någon drivkraft i form av ägare/pengar/satsning när man åker ur men West Ham känns som alla har gett upp. Är det någon som kan hålla laget kvar dock så är det väl Nuno, men han behöver lite tid.
Citera
2025-10-21, 12:01
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
"We've seen Sesko play the last three, four, five or six times, but they go to Liverpool they change the line-up. That's not the first where we've faced a team and they've done that."

Slot vet om att man får ändra sina elvor?
Citera
2025-10-21, 13:57
Medlem
zlikyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Slot hade väl ett ord med i spelet i värvningarna av Isak och Wirtz?

Dock så kan jag hålla med i att det blir bara för löjligt att stämpla Wirtz och/eller Isak som flops vid det här läget - samma sak gäller även för Gyökeres i Arsenal.

Jo, såklart hade han det. Men han har uppenbarligen inte en aning om hur han ska använda dem. Enormt slöseri med talang som jag tycker man kan lägga en stor del på Slot. Uselt och det måste ske en förbättring. Slot verkar vara väldigt envis och det kostar.

Håller med om ditt andra stycke, alldeles för tidigt att utvärdera det.
Citera
2025-10-21, 16:05
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Jo, såklart hade han det. Men han har uppenbarligen inte en aning om hur han ska använda dem. Enormt slöseri med talang som jag tycker man kan lägga en stor del på Slot. Uselt och det måste ske en förbättring. Slot verkar vara väldigt envis och det kostar.

Håller med om ditt andra stycke, alldeles för tidigt att utvärdera det.

Ekitike har varit en positiv överraskning och en bra värvning men Isak känns mest problematisk. Tycker styrkan Liverpool hade tidigare låg i bredden och med Diaz/Jota/Nunez så hade man 3 spelare som alla kunde bidra med något bra om de startade, och som motståndarfans visste man aldrig riktigt hur de skulle formera sig framåt (utöver att Salah startar till höger).

Man lägger ju inte Isak-pengarna för en rotationsspelare och det känns som ett svart moln över klubben att han ska spela i #9 rollen, allt annat är sekundärt. Och då måste man peta, eller flytta Ekitike till en svagare position trots att han varit bra innan Isak kom in. Lite liknande med Wirtz, han har kommit för summor som kräver att han spelar mycket, men samtidigt har Mac-Gravenberch-Szobo varit riktigt bra innan och man måste nu ändra på något som fungerade.

På anfallsfronten förstår jag ju att man måste värva något. Man har tappat spelare som bidrog med mycket, men hellre än att köpa Isak för 1.5 miljard så borde man kanske köpt en mer flexibel ytter/anfallare som kan spela mer över fronttrion (lite som Diaz var) och ändå haft pengar över att t.ex. stärka upp bakåt. Det är stora beslut för Slot att bänka Salah (pga sin status) och Isak (pga sin prislapp) och då är Gakpo den troligaste som roteras ut för Wirtz eller Ekitike, och Gakpo har ju varit bra och såg hetast ut av anfallarna senast.

Vet inte hur öppen Slot är för att ändra i formationen men visst hade man kunnat formera laget annorlunda beroende på motstånd. Hade man t.ex. fått in en Guehi hade det ju öppnat alternativet att köra någon 3-4-1-2 eller så med Kerkez/Frimpong mer som wingbacks och man kan spela Wirtz bakom Ekitike och Isak. Svårt att se både Ekitike/Isak starta tillsammans utan att en av dem petas ut på kanten vilket inte är lika optimalt.
Citera
2025-10-21, 16:10
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Slot vet om att man får ändra sina elvor?
Jag tittar sällan på både för och eftersnack nu för tiden. Speciellt vid förlust. Så har dålig koll på sammanhanget. Att nämna det som fakta är en sak. Ta det som en komplimang. Lag anpassar laguppställning och kanske taktik när de möter ditt lag. Det ska absolut inte användas som ursäkt för ett dåligt resultat. Vann de matchen på grund av dessa ändringar så gjorde deras manager ett bättre jobb. Svårare är det inte.

Att managers på hög nivå är dåliga förlorare är långt mer vanligt än motsatsen. Det är dessutom en stor skillnad på att intervjuas i motgång jämfört med medgång.
Citera
2025-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Förstår tanken, problematiken med det är att du då kommer få bänka två av Sesko, Mount, Cunha och Mbuemo. Nu har han gjort en liten rockad och spelar Mount som en hybrid där Mount går ner och hjälper Bruno på vänster sida av mittfältet. Problematiken blir samma om du sätter in Mainoo på Brunos plats, det behövs en liknande lösning.

Alternativen man pratade om under sommaren var Baleba eller Wharton, nu har man ryktats med Elliot Anderson (har sett alldeles för lite av honom för att veta spelartypen. Oavsett, både Mainoo och Bruno är för tröga på att förflytta sig i ytor vilket tillsammans med Casemiro inte fungerar. Man behöver en defensiv aggresiv mobil spelare som orkar springa mängder och täcka upp för sin kamrat på mitten - problematiken är att dessa inte direkt växer på träd och de som finns kostar enorma summor.

När man som igår får spela lågt, ha Mount som en tredje gubbe och det är avsevärt mindre ytor så fungerar dock setupen, då är det bra spelare - då kan t o m Maguire se ut som en prime defender på nytt. Problematiken är, de flesta lag har United bollinnehav på och är 30-40m högre upp i plan mot - alla de lätta bolltappen från spelare som Dalot, Bruno, Dorgu och Höjlund ifjor - det gjorde laget otroligt sårbart.

Man börjar dock komma till en punkt där man faktiskt KAN välja lite hur man formera sig utefter hur motståndaren ser ut och deras gameplan. Det är dock en två-tre transferfönster till innan man kan säga att omstrukturen är klar.

Bra inlägg.
Håller med i allt. Det var tydligt att se Brunos svagheter som innermitt i slutet av matchen mot Liverpool. Han tappade boll och blev bortgjord flertalet gånger sista 20. Vi behöver en väldigt rörlig defensiv innermitt. Casemiros ben håller inte längre för att spela ensam framför backlinjen. Ugarte är för begränsad. Bruno, Mount och Mainoo för offensiva. Och ja, otroligt svårt att hitta den spelartypen vi behöver. Jag tycker heller inte Uniteds wing backs håller måttet. Amad gör det bra. Det finns potential i Dorgu men han är inte där än. Dalot gillar jag inte alls.

Hade jag fått välja så hade jag satt Amad och Shaw som wing backs. Yoro, De Ligt och Martinez i trebackslinjen. Är dock inget större fan av 3-5-2, särskilt inte I ett lag som United där kantspelet varit den främsta delen i deras DNA.

Nästa match mot Brighton blir intressant. Kan vi vinna 3 matcher i rad tro?
Citera
2025-10-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Random galen fakta.

West Ham har inte vunnit en hemmamatch på 235 dagar (27 feb 2025)

Nedflyttning klar redan? Så klart inte, men det ser inte bra ut. De har bevisligen inte använt Rice-pengarna smart, om ens alls?
£40m på Max Kilman gick de pengarna bland annat till. I mitt tycke en av de sjukare värvningarna de senaste åren som det inte pratas speciellt mycket om.
Citera
2025-10-21, 20:25
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
City inte förlorat med Donnarumma i mål
Citera
2025-10-21, 22:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
City inte förlorat med Donnarumma i mål

Arsenal behöver ingen målvakt, inget skott mot målet på 3 matcher snart.

Göykeres målar, hatarna kan hålla käften.

Edit: trodde det var matchtråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in