Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De flesta bedömare är ju överens om att MI6 och CIA varit inblandade i dådet. Det är ju helt omöjligt att Ukraina skulle ha planerat det här i ett och ett halvt år utan USA's kännedom när hela kriget styrts av NATO från Wiesbaden.
Det som ytterligare pekar på USA's inblandning är att Trump varit ovanligt tyst efter drönarattacken. Han brukar ju twittra rätt friskt. Försvarsminister Pete Hegseth uteblir även från mötet i Ramstein. De duckar och vill inte ha obekväma frågor.

" and even covertly deployed ground forces"

https://www.theguardian.com/world/20...fter-us-cutoff

i ukraina?
Citera
2025-06-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Sedan när bryr sig Ryssland om krigsbrott?
Ryssar beskjuter redan civila fordon och personer i massor. Så inget nytt där.
Du menar enom att slå tillbaka emot Ryssarnas invasion? Är du efterbliven eller bara ryss?

Hur andra länder ställer sig till Ukrainas eventuella krigsbrott var inte min frågan.
Jag vill hävda att det är ett krigsbrott att involvera civila fordon och försöka maskera dem som civila och sedan använda dem i en militär operation.

Huruvida jag är efterbliven eller inte saknar relevans. Var god håll dig till ämnet.
Om du skall svara på mitt inlägg så svara på mitt inlägg, kom inte med påståenden jag inte skrivit.
Citera
2025-06-04, 10:05
Medlem
Så, färskt satellitskvaller. 8 plan i Belaya, vi får väl se när det kommer fler bilder.
https://x.com/Osinttechnical/status/1930169736832168316
Citera
2025-06-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vi skiter i ryssarnas känslor.
Börjar man gråta när man får smaka är man kanske inte redo för angrepps krig utan man kanske borde avskaffa sitt kolonial imperie lääga ner kärnvapnen och be om bistånd från väst istället?

Vi? Är du fler därinne? Är du talesman för en hel organisation?
Eller är du ensam men försöker få det att låta som att du representerar andras åsikter?

Det handlar inte om att gråta. Jag förstår inte ens varför du far med sådana löjliga argument.
Jag tror inte riktigt du har kalkylerat med vad som kan hända om ryssarna anser att deras kärnvapeninfrastruktur är under attack från väst.
Citera
2025-06-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Har du helt missat vad som hänt? Ukraina, som Ryssland angripit, har med en drönarattack slagit ut en stor del av de flygplan som används för att anfalla Ukraina. Västvärlden har inte anfallit Ryssland. Förövrigt, om Ryssland inte vill ha krig på sitt territorium kunde de låtit bli att anfalla Ukraina, eller nu för den delen avsluta sitt angrepp så tar kriget slut.

Det var inte det jag diskuterade.
Jag diskuterade hur man fick dit de civila fordon som anföll baserna. Dessutom så har man använt västerländska långdistansmedel för att bekämpa flygplanen, som ingår i Rysslands kärnvapeninfrastruktur.

Det är en väldigt farlig stig att vandra på när man ger sig på ett lands kärnvapenkapacitet.
Citera
2025-06-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Än nu ett mentalt kalhygge med efterbliven liknelse! Du menar att Ukraina är en rebellgrupp?
Snacka om efterbliven!
Ukraina har blivit invaderade av Ryssland som dagligen attackerar civila men sina bombplan. Givetvis har de rätt att slå ut dessa plan. Bara fullblodsidioter kan inbilla sig nåt annat

Är det?
Så du menar att Ryssland kan ge till exempel Nordkorea/Irak/Afghanistan/valfritt land som USA invaderat kapacitet att slå till mot amerikanarnas kärnvapeninfrastruktur och det vore helt okej med dig?
USA hade naturligtvis kunnat undvika detta genom att inte invaderat dessa länder.

Problemet är att man har inte bara använt sig av drönare utan även långdistansvapen som väst tillhandahållit.
Frågan är också hur lastbilarna kom dit. Man har tydligen tagit sig ända till Murmansk och då får jag upp en fråga i mitt huvud, har man passerat Sverige, Norge, Finland under tiden?

Sedan dina personangrepp ser jag inte vad de skall fylla för syfte. Kan du inte argumentera för din sak utan dessa?
Citera
2025-06-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du tror det är större chans att moskvaborna tröttnar på kriget om dom inte märker av det?

Klart att det vore bra om Moskvaborna märkte av kriget mer. Finns flera sätt man kan märka av ett krig. Bra saker vore om:
- Ukraina bröjade skjuta sönder parkerade civila flygplan på Moskva's flygplats och tvingade den att stängas. Helst utan civila offer.
- Ukraina började mer systematiskt förstöra tågräls i Ryssland så att det blev svårare att transportera civila produkter. helst så att det blev brist på varor i butiker.

Alltså sådant som är irriterande men inte direkt gör att medelklassen känner sig hotad eller angripen rent fysiskt.

Dåliga saker vore att börja aktivt skada/döda civila genom att
- Spränga bostadshus eller skolor.
- Slå ut mer livsnödvändig civilinfrastruktur som elnätet eller vatten/avlopp eftersom det skulle göra befolkningen arg och sannolikt skylla på Ukraina och kräva mer hämd.
Citera
2025-06-04, 10:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag vill hävda att det är ett krigsbrott att involvera civila fordon och försöka maskera dem som civila och sedan använda dem i en militär operation.
Det är absolut inget krigsbrott.

Målen var tydligt militära.

Gällande förrädiskt förfarande som är den sista punkten enligt IHL så var syftet att slå mot militära mål och inte mot civila som är grundpunkten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...%C3%B6rfarande
Citat:
However, for an act to constitute perfidy, it must involve feigning protected status to directly facilitate an attack, leading to death, injury, or capture. Since the trucks were not actively used to deceive Russian forces during the attack (drones were launched remotely after positioning), and no civilian casualties were reported, this likely does not meet the threshold for perfidy. Additionally, the drivers’ lack of knowledge further distances the operation from intentional deception of protected status.
Conclusion: While the use of civilian trucks raises questions, it does not clearly constitute perfidy under IHL, especially without evidence of civilian harm.

Ryssarnas lögn om terrorbrott är inte heller den sann. Terrorbrott är något som begås med syftet att sprida skräck bland civilbefolkningen. Det gjorde inte denna heller.
Citera
2025-06-04, 10:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad menar du med "egna titlar" ? Förklara.
Du antyder att Ukraina är någon form av rebellgrupp som får sina vapen av Nato.

Citat:
Vad är ens ett fullskaligt krig? Låter som du är hämtad direkt från statens propagandaorgan SVT.
Vad jag har läst så har man använt missiler av något slag och inte bara drönare. Dessa förstnämnda vapensystem har kommit från väst.
Ett fullskaligt krig är när båda sidor använder alla tillgängliga resurser för att slutföra kriget. Ryssland angrep Ukraina med ungefär 70-80% av sina markstyrkor. Det är fullskaligt.
Citera
2025-06-04, 10:59
Medlem
Citat:
Det var inte det jag diskuterade.
Jag diskuterade hur man fick dit de civila fordon som anföll baserna. Dessutom så har man använt västerländska långdistansmedel för att bekämpa flygplanen, som ingår i Rysslands kärnvapeninfrastruktur.

Det är en väldigt farlig stig att vandra på när man ger sig på ett lands kärnvapenkapacitet.

Så du tror att t ex T-95 enbart används för att leverera kärnvapen och inget annat? Eller menar du att all utrustning med "kärnvapenkapacitet" skall vara fredad, oavsett hur den används i övrigt (t ex för att leverera kryssningsmissiler)?
Citera
2025-06-04, 11:14
Medlem
Citat:
Hur andra länder ställer sig till Ukrainas eventuella krigsbrott var inte min frågan.

Huruvida jag är efterbliven eller inte saknar relevans. Var god håll dig till ämnet.
Om du skall svara på mitt inlägg så svara på mitt inlägg, kom inte med påståenden jag inte skrivit.

Det är dock inte definitionen av krigsbrott. Om man målar ditt röda kors på vit bakgrund så är det så.

Löjligt att ens försöka dra det kortet samtidigt som ni dagligen bombar civila med målet att just ha ihjäl så många civila som möjligt.

Butthurt så det skriker om det nu när ni fått på näsan.

Hur har det i Krim 2014, var de ryska soldaterna tydligt utmärkta som stridande personal då? Nej det var de inte.
Citera
2025-06-04, 11:19
Medlem
Citat:
Vad menar du med "egna titlar" ? Förklara.

Vad är ens ett fullskaligt krig? Låter som du är hämtad direkt från statens propagandaorgan SVT.
Vad jag har läst så har man använt missiler av något slag och inte bara drönare. Dessa förstnämnda vapensystem har kommit från väst.

Fast det var ju bara rostiga gamla reservdelsplan blev förstörde har ni ju ivrigt påståt i tråden, samt knappt några alls.

Vad du läst är vara trams om långdistansvapnen, oavsett så är det Ukraina som använder dem, och ingen annan, och de har all rätt att göra så.

Nordvietnam sköt ner amerikanska B-52r med sovjetiska luftvärnsrobotar, vad är skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in