2025-06-01, 18:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Hur står den ryska förmågan att reparera eller bygga nya Tu-95? Det är sovjettech så sanktioner från väst borde inte göra det allt för svårt att ersätta gissar jag?
Jag skulle gissa att det är närmast omöjligt om man inte har verktyg & kunskap från 50-talet
Citera
2025-06-01, 18:31
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Det jag menar är att det hade väckt opinion i Ryzzland mot kriget.
Och det är ju den taktiken Ryzzarna har kört så de kan inte åberopa brott heller :-) :-)
Det hade det nog inte gjort tyvärr.
Över en miljon i förluster av soldater väcker ju exempelvis 0 opinion, många 18-20 åringar som inte finns längre ingen bryr sig.
Citera
2025-06-01, 18:32
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag minns att det diskuterades redan förra året. Det finns än så länge bara teorier kring varför ryssarna lägger däck på vingarna, allt från att de eventuellt ska utgöra skydd till att de kanske förväntas försvåra för AI-system att uppfatta dem som plan.

Vad det än är så fungerade det inte alls i detta fallet. Detta var en rejäl näsbränna för ryssen och en nyttig påminnelse om att krig inte längre vinns vid fronten.
Citera
2025-06-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det hade det nog inte gjort tyvärr.
Över en miljon i förluster av soldater väcker ju exempelvis 0 opinion, många 18-20 åringar som inte finns längre ingen bryr sig.

Några skolor och sjukhus i centrala Moskva kommer vara annat :-) :-)
Citera
2025-06-01, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte lastbilarna korsat gränsen med drönarna i dem, om vi säger så. De har smugglat in dem separat. Lastbilarna är kanske lagligt köpta inne i Ryssland.

Det finns väl ett flertal grannländer som Ryssland fortfarande har öppna gränser mot och där lastbilstrafik förekommer?
Citera
2025-06-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Enligt Expressen så uppskattas skador för ett värde av ca två miljarder kronor, låter inte det väldigt litet för över 40 förstörda bombplan?

Bombplanen är mycket gamla. Exempelvis är TU-95 konstruerade sent 1950-tal. TU 22M är lite modernare men 1970-tals vapen.
Citera
2025-06-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Trollar du?
Ukraina har inget att vinna på att slå mot skolor och sjukhus.

Det är förmodligen så att om moskvaborna får känna på hur det är att vara i krig, kommer dessa att tröttna ganska fort och när dom väl gör det är nog putte slut.
Citera
2025-06-01, 18:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns väl ett flertal grannländer som Ryssland fortfarande har öppna gränser mot och där lastbilstrafik förekommer?

Jo. Men jag tror det är för riskabelt att smuggla in både lastbil och drönare på samma gång. Det är OK att tycka olika här, och om de smugglats in över gränsen så tror jag också att vi får verifierbara uppgifter om det från ryska staten. Time will tell...
Citera
2025-06-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag blir lite frågande över hur de fick dit lastbilarna. Har man använt svenskt och finskt territorium för att ta sig till Murmansk och övriga ställen?
Att transportera krigsmateriel o civila bilar är väl ett krigsbrott?

Det här gör att kanske att ryssarna skjuter på allt som rör sig, militärt som civilt, eftersom det kan vara trupper i de civila fordonen.

Håller man på så här och för krig så tror jag ryssarna kommer gå full retard och det gagnar knappast Ukraina.
Att skicka lastbilar är inget krigsbrott. Ifall de användes av UAF att leverera grejer för att bli av med terrorbombplan är helt ok, inget krigsbrott. Att Putin sprutskitit i fillingarna idag kanske är tråkigt för honom.

Att ryssarna gått full retard och skjuter på allt som rör sig och bombar lekplatser, sjukhus och bostäder i Ukraina har de ägnat sig åt sedan feb. 2022.
Citera
2025-06-01, 18:46
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det är förmodligen så att om moskvaborna får känna på hur det är att vara i krig, kommer dessa att tröttna ganska fort och när dom väl gör det är nog putte slut.
Du resonerar som att ryssland är ett vanligt land , en demokrati.
Kreml och deras galningar skiter fullständigt i deras folk.
Citera
2025-06-01, 18:46
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Enligt Expressen så uppskattas skador för ett värde av ca två miljarder kronor, låter inte det väldigt litet för över 40 förstörda bombplan?

Måste vara översättningsfel. 20 miljarder har jag läst.
Citera
2025-06-01, 18:49
Medlem
Mindbusinesss avatar
Fick fram följande;
Ryssland har enligt de senaste uppgifterna följande antal bombflygplan i sitt flygvapen:
• Su-24: 302 stycken
• Su-25: 197 stycken
• Su-34: 134 stycken
• Tu-22M: 69 stycken (vissa källor anger upp till 150, men 69 är den vanligaste siffran för aktiva plan)
• Tu-95: 58 stycken
• Tu-160: 16 stycken

Osäker på om det var före eller efter februari 2022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in