2025-06-01, 08:57
Medlem
inkboys avatar
Det beror givetvis på vilken match man ska se, vilka lag som spelar, och vilka platser man önskar. Men vilka lag är billigast och dyrast? I Allsvenskan så har väl AIK och MFF de dyraste biljetterna som exempel.

Hur köper man biljetterna? Måste man vara medlem någonstans för att köpa biljett och behöver man alltid gå via någon mellanhand?

Har hört att vissa biljetter till Premier League kostar över 8000 kronor per biljett. Stämmer detta? Har även läst att vissa biljetter till MLS kostar över 20 000 kronor. Låter galet ifall detta stämmer.

Har givetvis sökt innan, och klickat mig runt på olika sidor, men allt verkar väldigt rörigt.

Söker inte priset för olika paket som inkluderad flyg och hotell, utan undrar hur jag ska göra ifall jag vill köpa biljetterna själv utan mellanhänder och vad dessa biljetter isf skulle kosta.
Citera
2025-06-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Det beror givetvis på vilken match man ska se, vilka lag som spelar, och vilka platser man önskar. Men vilka lag är billigast och dyrast? I Allsvenskan så har väl AIK och MFF de dyraste biljetterna som exempel.

Hur köper man biljetterna? Måste man vara medlem någonstans för att köpa biljett och behöver man alltid gå via någon mellanhand?

Har hört att vissa biljetter till Premier League kostar över 8000 kronor per biljett. Stämmer detta? Har även läst att vissa biljetter till MLS kostar över 20 000 kronor. Låter galet ifall detta stämmer.

Har givetvis sökt innan, och klickat mig runt på olika sidor, men allt verkar väldigt rörigt.

Söker inte priset för olika paket som inkluderad flyg och hotell, utan undrar hur jag ska göra ifall jag vill köpa biljetterna själv utan mellanhänder och vad dessa biljetter isf skulle kosta.
Helt sjukt. De riktiga fansen har ju inte råd längre. Påverkar ju stämmningen på matcherna negativt.
Citera
2025-06-01, 09:41
Medlem
Aakkes avatar
Oftast är PL biljetter säsongskort du lånar för just en match av någon som lyckats köpa och behållt en gång i tiden.

1000-5000kr är inte omöjligt.

Tror du behöver stå i kö många år om du ska lyckas köpa årskort.

Tror inte det är godkänt enligt vissa klubbars regler egentligen att "låna" ut korten men vet inte.

Edit:

Jag köpte två biljetter till stormatch för 5år sedan. Fick betala ca 4000-5000 för de bägge.

Då lämnade någon in säsongskorten i receptionen på hotellet och efter match lämnade jag in de i receptionen igen.
Senast redigerad av Aakke 2025-06-01 kl. 09:47.
Citera
2025-06-01, 09:42
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Helt sjukt. De riktiga fansen har ju inte råd längre. Påverkar ju stämmningen på matcherna negativt.

Jag håller med. När jag växte upp så var den engelska fotbollen en förebild. Idag handlar allt om pengar. Visst, de har väldigt bra spelare i PL. Men supporterkulturen i England upplever jag som helt död. Det är åtminstone mitt intryck.

Jag skulle samtidigt vilja se några matcher på plats. Bilda mig en egen uppfattning. Men allt verkar väldigt rörigt, och det är svårt att veta vad biljetterna kostar. När man söker på en biljett så är det oftast redan slutsålt eller så krävs det medlemskap osv.

Mitt prisexempel från MLS (som jag f.ö. tycker är en helt ointressant liga) är baserad både på artiklar och att jag vid något tillfälle dubbelkollade priserna för någon match (tror det var Miami). Men har inte grävt djupare kring MLS då jag aldrig planerat att se någon av deras matcher. Men vore kul att se några PL-matcher i höst.
Citera
2025-06-01, 09:47
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Oftast är PL biljetter säsongskort du lånar för just en match.

1000-5000kr är inte omöjligt

Har du någon uppfattning om vad säsongskorten kostar?
Förstår att det skiljer sig stort där också beroende på lag och plats. Men på ett ungefär. I Allsvenskan ligger väl priserna på mellan 2000-6000 kronor.

Är det kö för att kunna köpa säsongskort, eller finns de alltid tillgängliga?

Edit: Såg precis att du nu editerat ditt inlägg, och besvarat vissa av mina frågor. Tack för informationen.
Senast redigerad av inkboy 2025-06-01 kl. 09:50.
Citera
2025-06-01, 09:51
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Har du någon uppfattning om vad säsongskorten kostar?
Förstår att det skiljer sig stort där också beroende på lag och plats. Men på ett ungefär. I Allsvenskan ligger väl priserna på mellan 2000-6000 kronor.

Är det kö för att kunna köpa säsongskort, eller finns de alltid tillgängliga?

Det finns ofta svenska officiella supportergrupper som får ta del av riktiga biljetter. Där de lottar ut till sina medlemmar.

Sen finns det andrahandsmarknaden som Ticket2.

2023:

Så mycket kostar säsongskorten hos alla Premier League-lag
Arsenal: 19 983 kronor
Tottenham: 18 311 kronor
West Ham: 13 442 kronor
Manchester City: 13 303 kronor
Fulham: 12 746 kronor
Newcastle: 12 105 kronor
Liverpool: 11 040 kronor
Manchester United: 10 845 kronor
Chelsea: 10 691 kronor
Aston Villa: 10 266 kronor
Brighton: 10 169 kronor
Crystal Palace: 10 030 kronor
Bournemouth: 9 855 kronor
Wolverhampton: 9 458 kronor
Everton: 8 985 kronor
Nottingham Forest: 7 836 kronor
Luton Town: 6 826 kronor
Brentford: 6 742 kronor
Sheffield United: 6 596 kronor
Burnley: 5 816 kronor
Citera
2025-06-01, 10:49
Medlem
Joeybananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Det finns ofta svenska officiella supportergrupper som får ta del av riktiga biljetter. Där de lottar ut till sina medlemmar.

Sen finns det andrahandsmarknaden som Ticket2.

2023:

Så mycket kostar säsongskorten hos alla Premier League-lag
Arsenal: 19 983 kronor
Tottenham: 18 311 kronor
West Ham: 13 442 kronor
Manchester City: 13 303 kronor
Fulham: 12 746 kronor
Newcastle: 12 105 kronor
Liverpool: 11 040 kronor
Manchester United: 10 845 kronor
Chelsea: 10 691 kronor
Aston Villa: 10 266 kronor
Brighton: 10 169 kronor
Crystal Palace: 10 030 kronor
Bournemouth: 9 855 kronor
Wolverhampton: 9 458 kronor
Everton: 8 985 kronor
Nottingham Forest: 7 836 kronor
Luton Town: 6 826 kronor
Brentford: 6 742 kronor
Sheffield United: 6 596 kronor
Burnley: 5 816 kronor

Är det dom billigaste, medel eller dyra sektionerna?
Citera
2025-06-01, 11:58
Medlem
Yaroshenkos avatar
Betalade £107 plus £60 för Tottenham medlemskap för Tottenham - Chelsea för 2 år sedan. Plats på långsida mitten. Biljetter sålda på Tottenhams egna sajt.

Med medlemskap får man boka någon dag tidigare men det är ändå ganska svårt få bra platser till stora matcher. Man hamnar i en online-kö direkt vid biljettsläpp.

Är nog liknande hos många klubbar.
Citera
2025-06-01, 12:02
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeybananas
Är det dom billigaste, medel eller dyra sektionerna?
Tror det är snittpris
Citera
2025-06-01, 12:03
Medlem
Citat:

Det jag undrar hur tattarklassen i uk kan ha råd med detta
Citera
2025-06-01, 12:20
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Det jag undrar hur tattarklassen i uk kan ha råd med detta

De har inte råd. Men japanska turister som vill äta sushi under matchen har säkert inga problem med att hosta upp dessa pengar.

Det var väl f.ö. supportrarna till Manchester United som startade F.C. United of Manchester i protest mot hur Manchester United hade utvecklats.
Citera
2025-06-01, 12:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag köpte från livefootballtickets förra året. 150 pund/biljett för typ rad 4 på kortsidan, snett bakom mål. Tänkte att om man väl är på plats live vill man komma så nära spelarna som möjligt och inte få samma fågelperspektiv som tv-tittarna.

Laget ifråga var ett traditionellt och internationellt väldigt populärt lag som påverkade priserna på svarta marknaden. Noterade att ett mindre populärt lag hade biljetter för runt 50 pund direkt från lagets hemsida.

Största intrycket var hur jävla bökigt det var att ta sig från arenan efter matchen, i engelskt spöregn dessutom...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in