Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Och i såna fall, vad beror det på?
Jag tänker på såna saker som rasism, homofobi, avsky mot transpersoner. Jag möter sällan kvinnor som har såna åsikter medan det verkar vanligare hos män. Är män generellt mer rädda för människor och företeelser bortom sina egna horisonter?
Vi kan lämna mans- och kvinnohat utanför diskussionen tycker jag. De diskuteras ju flitigt i flera andra trådar.
De flesta män struntar i någons ras, sexualitet eller vad det nu är som är grejen med "transpersoner". Så är det, på riktigt. Det är någon enstaka neurotisk man som har bög- eller blatteskräck, men de är få.
Däremot så är det ofta viktigt för kvinnor att aktivt visa att acceptans för invandrare, bögar och allt vad det är.
Män och kvinnor funkar helt olika där. Män visar acceptans genom att ignorera. Kvinnor visar acceptans med bekräftelse. Kvinnor har en helt annan form av social kontroll, där det är viktigt att visa för andra kvinnor att man delar vissa värderingar.
Därför fungerar det så i ett så pass feminiserat samhälle som vårt eget, att den som inte går omkring med en rosa, urringad t-shirt där det står "
jag stödjer bögar, fast jag inte ens är bög!", anses vara "homofob". Kvinnor kan inte (och har aldrig kunnat) tolka manlig tystnad.