2025-05-30, 09:49
Medlem
Hej jag behöver en maskin för enkel gravy till läder detaljer och märken.

Jag har kollat på Xtools grejer men då detta ska göras i ganska liten skala känns det surt att lägga 1000 dollar på en maskin. Någon som andra förslag alternativ till xtools.

https://www.xtool.com/blogs/xtool-academy/leather-laser-engraving
Citera
2025-05-30, 11:43
Medlem
Hur gjorde man för 100 år sen?

Lasergravering... Jag antar att motsvarande på den tiden kanske var typ bränna sina mönster med något. Lödpenna? Kräver kanske tid för utförandet samt en viss inlärningstrappa.
Du efterfrågade alternativ...

Tillverka en plåt för att "trycka/bränna" bilden på underlaget? Lite som kopparstick.
Citera
2025-05-30, 12:41
Medlem
Sereenas avatar
Bränn/glödpenna borde väl vara en lämplig startpunkt, finns enkla modeller från ~180kr från biltema/slaskolle.

Med ett lite kraftigare aggregat (eller en gasbrännare) så bör man kunna köra med stämpelteknik.
Citera
2025-05-30, 21:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Så här svarade en butik på frågan, kan det vara nåt. Ser dock inget årtal.

https://kundo.se/org/slojd-detaljer/d/gravyr-c53t/
Citera
2025-05-31, 11:21
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Gravy i läder -->> Gravyr i läder

//Mod
Citera
2025-05-31, 21:58
Medlem
Tack för svaren.

Tror dock inte inte glödpenna/bränning fungerar om jag vill göra 5st identiska.

Om någon har erfarenhet av gravyr av trä/läder med xtool eller laserpeckar så fan man gärna dela med sig.
Citera
2025-09-21, 14:30
Medlem
Suchkas avatar
Kom du vidare i detta TS?

Köpte en Xtool S1 i våras. Blev sinnessjukt dyrt då jag inte bor i Sverige, men ett av de bästa köp jag gjort. Fantastisk maskin, emellertid använder jag den till både trä och läder i ganska stor skala (dagligen).

Finns en hel del mer hobby-orienterade laser cutters på Amazon och mycket billigare för att bara komma igång. Jag skulle nog rekommendera en sådan. Lite pill att sätta ihop men det går. Speciellt för läder och mindre motiv (alltså typ storlek A4). Tänk också på ventilation och lukt. Jag kör med ett rör rakt ut genom fönstret men bor i hus.

Överväg att lära dig mer om vektorformat och tracing, även om de här maskinerna kan gravera bilder också. De kan dock inte skära linjer ur en jpeg/png/etc-bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in