Den här tråden är inspirerad av det här braiga inlägget av Maviel:
(FB) Får inte diskutera en teori om varför polisen lägger ned ett ärende (KomissareBeck)
Som jag ser det finns det ett informationsproblem med tysta raderingar av inlägg. Dels är det stor risk att man som användare över huvud taget inte märker att ett inlägg raderats och därför inte har någon chans att lära sig vad som gick snett. Och även om man ser det tvingas man ofta gissa varför det raderades. Häromdagen skickade jag en uppriktig fråga till en mod om en sådan radering för jag förstod helt enkelt inte. Tack till moderatorn för svaret på den frågan förresten.
Så då vore det väl en bra praktik om moderatorn ibland bifogade en liten kommentar till raderingen. Utan att man behöver gå hela vägen till varning, eftersom en varning ofta kan uppfattas som lite av en käftsmäll om man inte räknade med den. Och kan leda till onödiga avstängningar om man trampade i klaveret av misstag. En radering med kommentar skulle kunna fungera som ett mellanting, en slags vänlig tillsägelse utan vidare åtgärd men ändå en upplysning om vad som gick snett. Men jag förstår naturligtvis om ni inte kan göra det hela tiden på grund av den extra belastningen.
Men nu verkar det alltså som om åtminstone Maviel redan gör det ibland (tummen upp!) men själv har jag aldrig någonsin varit med om det, så det kan inte vara särskilt vanligt. Har forumet ens en inbyggd funktion för det, eller måste moderatorn i så fall bemöda sig med att skicka ett separat PM manuellt?
Om forumet inte har en inbyggd funktion för att bifoga kommentarer till raderingar förstår jag ju om ni inte orkar. Men då föreslår jag att det implementeras.