Citat:
Ursprungligen postat av
hank87
Jag är osäker om detta hör hemma här, men min tankegång i det hela verkar vara mer filosofisk än politisk, så jag lägger den här.
Måste en diktatur vara negativt? Eller är det något vi måste erkänna då det är så historiskt?
Kan en diktatur faktiskt vara något positivt?
Är det möjligt att en diktator gör det bästa för sin befolkning eller är det så att "absolute power corrupts absolutely"?
Jag tror man kan säga att auktoritet är något bra. Liberala demokratier är farliga eftersom de bygger på en föreställning att makten "kommer från folket" och är begränsad av institutioner; detta döljer att riktig makt alltid ligger någon annanstans - i militären, ekonomiska eliter, byråkratin. När krisen kommer avslöjas att "folkstyret" var en illusion - vilket skapar ett legitimitetsvakuum.
Ett system som från början erkänner hierarki och auktoritet har redan etablerat vem som faktiskt bestämmer. Singapore, UAE eller historiska monarkier behöver inte "hitta på" vem som ska ta ansvar i kriser - maktstrukturen är redan tydlig och accepterad.
Så liberala demokratier kan svänga ordentligt - vilket vi såg under 30-talet. Särskilt illa är "renodlad" parlamentarism á la Sverige eller Storbritannien. Frankrike exempelvis har försökt hantera behovet av auktoritet med stark presidentmakt - som balanseras av parlamentet. Renodlad parlamentarism kan bli särskilt handlingsförlamad när konsensus bryts samman. Frankrikes starka president kan åtminstone agera beslutsamt - även om det riskerar att underminera rådande procedurer och normer.
Om "ren" diktatur är bra eller inte beror givetvis på vem som tar makten - men det medför alltid risker. Men om auktoriteten är definierad i förväg slipper man antagligen kaotisk maktkamp vid djup politisk/ekonomisk kris.
Carl Schmitts berömda definition:
"Suverän är den som bestämmer över undantaget" pekar på att verklig makt visar sig först när normala regler inte längre fungerar. Liberala demokratier försöker dölja denna realitet genom att tro att institutioner och processer kan hantera alla situationer. Men i verkliga kriser måste någon bestämma vad som gäller - och då avslöjas vem som egentligen har makten.