2025-05-20, 15:45
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det fetade är ett synnerligen naivt antagande som du delar med många andra. Skulle man söka härleda en orsak till den totalt kapsejsade invandrings- och integrationspolitiken, vilket i sin tur ledde till ett pinsamt tydliggörande av hur illa byggt våra sociala skyddsnät var för den flodvåg som "vi" frivilligt lät skölja över oss, ja då skulle just den här typen av naivitet komma högt upp på min lista.

Nej. Alla vill inte göra rätt. Tyvärr. Ger du ut gratis mat på gatan så kommer inte bara de som är hungriga eller svältande att ta en portion.

Följden blir att folk reser hit, utan avsikt att någonsin försörja sig eller sin familj, utan enbart få pengar med ingen annan anledning än att vi ger bort dem utan något som helst krav på motprestation. Det är egentligen väldigt enkelt. Det hela blir dubbelt kontraproduktivt då förda politik leder till att vi inte längre har pengar eller resurser att på ett bra sätt hjälpa och integrera dem som faktiskt vill göra rätt för sig, utan de blir hänvisade till samma "förvaring" och utanförskap som alla andra. Du kan bjuda in en hemlös person till ditt middagsbord och hjälpa den personen bli mätt. Om du bjuder in 100 hemlösa så kommer ingen bli mätt och ingen bli nöjd. Inte du, inte dem.

Klokaste jag läst sedan i förrgår. Fan vad vi fuckat upp
Citera
2025-05-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Fast Sverige är inte Sydafrika så din anekdot är inte relevant. Plus att den är påhittad.
Du uttrycker rasism och hat för att försvara tortyravrättningar.

Jag är fortfarande lite osäker på om du helt enkelt trollar eller om du verkligen är korkad på riktigt men vad exakt är det som är påhittat enligt dig i det jag nyss beskrev för dig?
berätta i detalj vad som är påhittat i texten.
Citera
2025-05-20, 15:46
Medlem
Citat:
Min personliga åsikt som socialdemokrat är att straff inte förebygger brott. Jag har tagit del av ganska detaljerad forskning via ABF som snarare tyder på att solidaritet, jobb och föreningsliv är rätt medicin för att få kriminella på rätt bana i livet.

I grunden vill ju alla göra rätt och ofta är det olyckliga omständigheter och socioekonomiska faktorer som tvingar in folk på brottets bana.

Nej, alla vill inte göra rätt i grunden. Och självklart kan straff göra så att risken för återfall blir obefintlig. Dödsstraff eller inlåst för livet. Det första alternativet är att föredra, då det blir absolut billigaste för oss skattebetalare.
Citera
2025-05-20, 15:53
Medlem
Svavelbryggas avatar
Man kan fantisera om hur coolt det vore med diverse hemska straff, men allt kvittar om polisen inte lyckas ta folk och rättssystemet inte lyckas få dem fällda. Ingen tror att de ska åka fast ändå.
Citera
2025-05-20, 16:03
Medlem
Hanif Bali, om du läser detta, skärp dig. Börja bete dig som den vuxne man du förväntas vara.

Att du sett en video på youtube om grymma forntida avrättningar betyder inte att du bör skriva korkade inlägg om det.

Twitter är verkligen en plats där offentliga människor skriver saker som enbart får andra att förakta dom. Vill Hanif verkligen vara en sådan man?

Ett citat åt Hanif Bali:

Citat:
Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster
Citera
2025-05-20, 16:13
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Min personliga åsikt som socialdemokrat är att straff inte förebygger brott. Jag har tagit del av ganska detaljerad forskning via ABF som snarare tyder på att solidaritet, jobb och föreningsliv är rätt medicin för att få kriminella på rätt bana i livet.

I grunden vill ju alla göra rätt och ofta är det olyckliga omständigheter och socioekonomiska faktorer som tvingar in folk på brottets bana.
Så att hålla Nytorgsmannen inlåst skulle inte leda till färre sexbrott, är det vad du säger?
Citera
2025-05-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Haha! Det här var nog det roligaste jag läst på FB på åratal!

Vad tror du gör att människor inte väljer att bli brottslingar.

Jag tror : arv/ genetik.
Fattigdom.
Plus att en stor del av brottslingarna lider av olika psykiatriska defekter.

Dödsstraff har absolut effekt
I.a.f på den som blir straffad.
Hårda straff för grova brott.
Sveriges straff för sk ungdomsbrottslingar.sis hem.hvb hem. Familjehem.
Har oftast noll eller negativ effekt.
Citera
2025-05-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det fetade är ett synnerligen naivt antagande som du delar med många andra. Skulle man söka härleda en orsak till den totalt kapsejsade invandrings- och integrationspolitiken, vilket i sin tur ledde till ett pinsamt tydliggörande av hur illa byggt våra sociala skyddsnät var för den flodvåg som "vi" frivilligt lät skölja över oss, ja då skulle just den här typen av naivitet komma högt upp på min lista.

Nej. Alla vill inte göra rätt. Tyvärr. Ger du ut gratis mat på gatan så kommer inte bara de som är hungriga eller svältande att ta en portion.

Följden blir att folk reser hit, utan avsikt att någonsin försörja sig eller sin familj, utan enbart få pengar med ingen annan anledning än att vi ger bort dem utan något som helst krav på motprestation. Det är egentligen väldigt enkelt. Det hela blir dubbelt kontraproduktivt då förda politik leder till att vi inte längre har pengar eller resurser att på ett bra sätt hjälpa och integrera dem som faktiskt vill göra rätt för sig, utan de blir hänvisade till samma "förvaring" och utanförskap som alla andra. Du kan bjuda in en hemlös person till ditt middagsbord och hjälpa den personen bli mätt. Om du bjuder in 100 hemlösa så kommer ingen bli mätt och ingen bli nöjd. Inte du, inte dem.
Svårt med ironi?
Citera
2025-05-20, 16:29
Medlem
Tropicalss avatar
Livsstilskriminella har ett negativt människovärde så jag ser inget problem med förslaget.
Citera
2025-05-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yozonwi
I länder där människor pga religiös tro till 100% är övertygade om evig tortyr i helvetet begås ändå brott. Vad hjälper då en världslig påföljd med honung och kroppen flytandes på en sjö?

Kan man de grunderna vara skeptisk till att hårda straff är ineffektiva som brottsförebyggning?
Det finns nog en stor andel av smygateister i dessa 100% länder min vän. Jag beklagar det för dessa stackars själar och önskar dig revidera din tro om människors troende.
Citera
2025-05-20, 16:47
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag vet inte om det fungerat brottsförebyggande. Däremot finns det kriminella som hade förtjänat denna behandling, eller andra snarlika metoder. Så ur det perspektivet hade det varit bra.
Citera
2025-05-20, 16:49
Medlem
Snusfris avatar
Citat:

Du borde bli komiker.😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in