2025-08-28, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Hmm.. Intressant att han enligt sitt Linkedin konto varit involverad i publikationer för just den myndigheten när han har helt andra mått gällande Avonova.

"Publikationer
Riktlinjer för att förebygga och hantera alkoholproblem i arbetslivet.
Myndigheten för Arbetsmiljökunskap

Workplace Drug Testing—Prevalence of Positive Test Results, Most Common Substances, and Importance of Medical Review
Drug Testing and Analysis feb. 2025"

Exakt, det där handlar om det första dokumentet i mitt inlägg ovan. Avonova är ute på djupt vatten med sitt Facebook-påstående.

Han var även med och presenterade riktlinjerna enligt nyheten "Riktlinjerna om alkoholproblematik presenterades på seminarium om skadligt bruk i arbetslivet". Länk https://mynak.se/riktlinjerna-om-alk...i-arbetslivet/

"Cecilia Eurén Pettersson, företagssköterska på företagshälsan Falck berättade tillsammans med företagsläkare Fredrik Sparring från Avonova om att förebygga och hantera riskbruk i praktiken och arbetsplatsens roll och betydelse."

Hans medverkan i https://mynak.se/wp-content/uploads/...etslivet-1.pdf är enligt dokumentet "Övriga medverkande experter och granskare" samt "Medverkande i Riktlinjegruppen". Intressant också att Anders Helander har granskat avsnittet om markörer vilket lägger lite tyngd på att infon stämmer. Sven Andreasson är ett annat tungt namn i sammanhanget.

"Övriga medverkande experter och granskare
Sven Andreasson, adjungerad professor vid Karolinska Institutet, och Gunnel Hensing, professor vid Göteborgs universitet, har granskat helheten ur ett vetenskapligt perspektiv.

Cecilia Eurén Pettersson, rehabsamordnare, Falck Hälsa och arbetsliv, Fredrik Sparring, företagsläkare, Avonova Hälsa AB, Ylva Eriksson, socionom, Täbyhälsan AB, och Ann-Christin Hansson, HR-strateg, Regionhälsan Västernorrland, har granskat helheten ur ett användarperspektiv.

Anders Helander, adjungerad lektor vid Karolinska Institutet, har granskat avsnittet om markörer.

Magnus Johansson, socionom och medicine doktor vid Karolinska Institutet, har granskat avsnittet om digitala interventioner.

Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega, har granskat kapitlet om arbetsrätt och rehabilitering.
"
"Medverkande i Riktlinjegruppen: Maria Barkström, beteendevetare, AB Previa, Nässjö; Brita Edberg, företagssköterska, HumanResurs, Örnsköldsvik; Anne Engardt, företagsläkare, Scania, Södertälje; Ylva Eriksson, socionom, Täbyhälsan, Stockholm; Cecilia Eurén-Pettersson, företagssköterska, Feelgood Företagshälsa, Göteborg; Mimmi Forssten, företagssköterska, Clarahälsan AB, Karlstad; Ulric Hermansson, ordförande, med.dr och universitetslektor vid Karolinska Institutet; Anna Lindberg, hälsoutvecklare, Feelgood Företagshälsa, Göteborg; Pernilla Nordkvist, projektsamordnare, Sveriges Företagshälsor; Lena Olsson, företagssköterska, Landstingshälsan Blekinge, Karlskrona; Gull-Britt Persson, företagssköterska, Järnhälsan, Göteborg; Bo Renström, företagsläkare, Globenhälsan, Stockholm; Théodora Sauma, företagsläkare, JämtHälsan AB, Östersund; Fredrik Sparring, företagsläkare, Avonova Hälsa AB, Skara; Eva-Carin Unéus, företagssköterska, SSAB, Oxelösund; Charlotte Wåhlin, ergonom Arbets- och miljömedicin, Region Östergötland."
Citera
2025-08-28, 17:33
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
En statistikfråga om antalet ställda missbruksdiagnoser baserat på två eller fler PEth-värden är nu skickad till Transportstyrelsen. Vi får se hur de svarar på denna förfrågan.

"Hej,

jag önskar få årlig statistik över av er ställda missbruksdiagnoser baserat på två eller fler PEth-värden över 0,3 μmol/L. Det räcker att ange antal personer per år som fått diagnosen av er from 2020 tom 2024.

Enligt Transportstyrelsems PM daterade 2020-06-18 samt 2023-06-21 har ni nämligen kunnat göra detta. Se nedan.

"Enligt Transportstyrelsens tidigare praxis har PEth inte kunnat likställas med CDT. Ny forskning och kliniska erfarenheter talar dock för att skillnaden mellan CDT och PEth som biomarkörer för alkohol-överkonsumtion är liten, både vad gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och den mängd alkohol som krävs för att provet ska stiga över respektive gränsvärde. Därför kan Transportstyrelsen även betrakta två PEth-värden som överstiger 0,30 μmol/L tagna inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, som likvärdiga med alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt, och därmed med missbruk. Diagnosen missbruk innebär hinder för körkortsinnehav till dess att varaktig nykterhet kan verifieras och prognosen för fortsatt nykterhet är god."

"Enligt Transportstyrelsens tidigare praxis har PEth inte kunnat likställas med CDT. Eftersom skillnaden mellan CDT och PEth som biomarkörer för alkoholöverkonsumtion är liten, både vad gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och intagen mängd alkohol, kan Transportstyrelsen även betrakta två PEth-värden som överstiger 0,30 μmol/L tagna inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, som likvärdiga med alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt (diagnosen missbruk enligt medicinföreskrifterna). Diagnosen missbruk innebär hinder för körkortsinnehav till dess att varaktig nykterhet kan verifieras och prognosen för fortsatt nykterhet är god."

Jag har sett att ni publicerat en nyhet angående återkallade körkort baserat på PEth-mätvärden under 2024 men min förfrågan handlar om antalet ställda missbruksdiagnoser och inte om antalet återkallade körkort.

Tack på förhand!
"

Nu har jag fått svar angående min statistikfråga angående ställda missbruksdiagnoser. Svaret blev ungefär som jag förväntade mig. De lämnar inte ut informationen.

Hundar begravna? Här har någon journalist något att gräva i. Om jag får gissa är det avsevärt fler ställda missbruksdiagnoser än vad deras nyhet om återkallade körkort baserat på enbart PEth-värden visar. För, om personerna har en diagnos syns de troligen inte i den statistiken. Gissningsvis är mörkertalet stort!

Transportstyrelsens svar
"Begäran om utlämnande av allmän handling
Du har begärt att få del av årlig statistik över av Transportstyrelsen ställda missbruksdiagnoser baserat på två eller fler PEth-värden över 0,3 μmol/L. Statistiken ska även omfatta de missbruksdiagnoser som Transportstyrelsens rådgivande läkare ställt på samma grunder.

Transportstyrelsen bedömer att den sammanställning du efterfrågar inte är allmänna handlingar enligt Tryckfrihetsförordningen 2 kap 3 § och 6-7 §§ och kommer därför inte att lämnas ut. För att kunna göra en sammanställning av de uppgifter som du begärt krävs ett omfattande arbete och sammanställningen kan inte tas fram med rutinbetonade åtgärder. Med rutinbetonade åtgärder avses enligt förarbetena till nämnda lagrum en begränsad arbetsinsats som inte är förknippade med några nämnvärda kostnader (prop. 2001/02:70 s. 37). Enligt praxis framgår att en sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad databehandling som kräver en arbetsinsats på 4-6 timmar inte har ansetts tillgänglig med rutinbetonade åtgärder (HFD 2015 ref 25).

Du har rätt att få ett skriftligt överklagbart beslut om du inte är nöjd med det här beskedet. Meddela i så fall Transportstyrelsen så snart som möjligt.

Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
Exxxx Sxxxxxxx
"
Citera
2025-09-01, 09:18
Nu har Transportstyrelsen varit inne och ändrat i gamla nyheter igen. Denna gång är det nyheten om borttagandet av PMet som uppdaterats och fått en skarpare skrivelse.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...av-av-korkort/
"Transportstyrelsen har tagit bort PM om alkoholmarkörer vid bedömningar av medicinsk lämplighet för innehav av körkort"
Orginaltext
"Alkoholmarkören PEth är ett vedertaget test för att indikera hög alkoholkonsumtion, men ett fåtal förhöjda testvärden är enligt ny domstolspraxis ensamt otillräckligt för att konstatera ett alkoholbruk som gör att körkortet ska återkallas."
Uppdaterad text
"Alkoholmarkören PEth är ett vedertaget test för att upptäcka hög alkoholkonsumtion, men ett fåtal förhöjda testvärden är enligt ny domstolspraxis ensamt otillräckligt för att konstatera ett alkoholbruk som gör att körkortet ska återkallas."

Transportstyrelsen har ändrat från korrekta "indikera" till felaktiga "upptäcka".
Citera
2025-09-02, 10:04
Det verkar som att Moderaterna till viss del vaknat. SvD-artikel från 2025-09-02.

https://www.svd.se/a/jQ4EQA/moderate...av-peth-tester
https://x.com/ktamsons/status/196274...907700/photo/1

Rubrik SvD - Moderaterna: Att PEth inte syns på 1177 är oacceptabelt
"Patienter i Region Stockholm kan inte se sina Peth-värden på 1177. Nu kräver Moderaterna att regionen förändrar hanteringen - eller stoppar testerna helt.
- Det urholkar förtroendet, säger oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M).

Moderaterna i Region Stockholm reagerar nu på SvD:s artikel och kräver en förändring i hanteringen.
- Det vittnar om att vi har ett utbrett användande av PEth-tester i regionen som varit oacceptabelt. Dessutom har det förekommit en medveten eller omedveten mörkläggning av dessa katostrafala brister, som går ut över patienternas integritet, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd."
Citera
2025-09-02, 11:28
Medlem
Citat:
Tack för ett väldigt bra och välskrivet inlägg! Ju mer man läser om detta ämne desto mer skrämmande blir det. Transportstyrelsens indragande av körkort är bara en liten del av hela den här PEth-cirkusen. Socialtjänsten, företagshälsovården och säkerligen också Försäkringskassan är högst inblandade i detta.

Tack Tyr!
Jag dristade mig att skriva då jag blev glad över den höga nivån på denna tråd, som framförallt du driver. Och förvånad, måste jag erkänna, eftersom den långa samlingstråden om PEth här på FB mest handlar om fjompiga "Jag har druckit si o så mycket brännvin, och jag ska ha den o den aktiviteten om så o så många dagar - vad kommer mitt PEth att bli?" och inte ens de självutnämnda experterna har haft speciellt mycket vettigt att säga.
Citera
2025-09-03, 11:24
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual1
Tack Tyr!
Jag dristade mig att skriva då jag blev glad över den höga nivån på denna tråd, som framförallt du driver. Och förvånad, måste jag erkänna, eftersom den långa samlingstråden om PEth här på FB mest handlar om fjompiga "Jag har druckit si o så mycket brännvin, och jag ska ha den o den aktiviteten om så o så många dagar - vad kommer mitt PEth att bli?" och inte ens de självutnämnda experterna har haft speciellt mycket vettigt att säga.

Ja det var lite väl mycket tjattrande i den andra tråden. Denna tråd vill jag gärna hålla tjatterfri och med så mycket bra information som möjligt.

Just nu försöker jag skaka fram mer individuell information och statistik från några av de tidigare studierna. För att ytterligare förtydliga den extremt stora individuella spridningen när det gäller både bildande och eliminering av PEth. Ett stort problem med många studier är att den individuella informationen saknas vilket gör egna efterforskningar väldigt svåra. Man kan få fram mycket bra information om man får tillgång till studiernas råmaterial.
Citera
2025-09-03, 12:04
Webbsidan Distriktsläkare.com, länk https://distriktslakare.com/, som drivs av Magnus Ängslycke är en av alla webbsidor som har gammal utdaterad information om PEth. Enligt information under "Om Distriktsläkare.com", länk https://distriktslakare.com/om-oss/, finns mer än 50% av alla läkare i primärvården samlade där.

"Här finns 4539 läkare på en plats. Det är mer än 50% av alla läkare i primärvården i Sverige."

Detta gör att det blir särskilt allvarligt när informationen kring PEth är gammal och felaktig!

Se sidan "PEth – bättre markör för alkoholkonsumtion", länk https://distriktslakare.com/peth/, där följande information finns.

"Ett enstaka berusningstillfälle (alkoholkoncentration 1-1,5 promille) ger inte upphov till PEth-koncentration över 0,30 μmol/L, varken akut eller under efterföljande dygn.

Halveringstiden för B-PEth är cirka 4 dygn. PEth visar främst alkoholkonsumtion under de senaste 2 veckorna. Eftersom lägsta gräns satts till <0,05 μmol/L kan även en socialt accepterad alkoholkonsumtion ge ett numeriskt värde."
  1. Påstående 1 är motbevisat i nyare studier.
  2. Påstående 2 är direkt felaktigt och vilseledande och härstammar från äldre studier som främst var inriktade på "alkoholister" och andra storkonsumenter av alkohol. Modernare studer talar mer för ~7,8 (4,5 - 11,1) dygns halveringstid (det finns studier som talar för än ännu större spridning än så). Detta gör att alkoholintag blir spårbart långt längre än de angivna 2 veckorna. "Steady state" inträffar ungefär vid dygn 60 om personen har 12 dygns halveringstid. Jämfört med dygn 20 för en person med 4 dygns halveringstid.

Jag har informerat Magnus Ängslycke om detta via mejl och tar för givet att informationen uppdateras snarast. Den felaktiga informationen verkar ha legat ute sedan i april 2016 ca.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-09-03 kl. 12:14.
Citera
2025-09-03, 13:48
Även webbsidan Praktisk Medicin, länk https://www.praktiskmedicin.se/, har felaktig information angående halveringstiden för PEth. De har nu fått information om den felaktiga informationen så vi får hoppas att de uppdaterar infon så fort de kan.

Direktlänk https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...oende-alkohol/
"Fosfatidyletanol i blod (B-PEth) är helt specifik för alkoholintag med linjärt samband. PEth fosfolipid som bildas i närvaro av alkohol, ansamlas i röda blodkroppar vid alkoholmissbruk. Specificiteten hög – bara alkohol ger utslag, sensitiviteten sägs vara i det närmaste 100 % vid alkoholmissbruk. Falskt positiva värden har inte påvisats samtidigt som det är betydligt känsligare än CDT. Enstaka berusningstillfälle ger ej utslag utan det handlar om mer än en veckas högt alkoholintag. Provtagning kan övervägas för att upptäcka och följa individer med alkoholberoende/missbruk, vid oklart höjda värden av CDT, GT med flera liksom i körkortsärenden, inför vissa arbetsuppgifter och i rättsmedicinska sammanhang. Halveringstid ca 4 dygn-positivt utslag kan ses ca 2–4 veckor veckor efter minskat intag. Provsvar PEth <0,05 mikromol/L – låg alkoholkonsumtion, 0,05–0,3 mikromol/L – måttlig alkoholkonsumtion,> 0,3 mikromol/L – hög och mer regelbunden alkoholkonsumtion. Vid intag av 1 flaska vin/dag i 2 veckor ger det ca 1 mikromol/L. S-CDT ger utslag vid mer än 3–4 glas vin eller motsvarande dagligen under minst ett par veckors tid, halveringstid vid alkoholabstinens på 1–2 veckor. CDT kan vara falsk negativt, (CDT upptäcker 60–85 % av alkoholmissbrukarna). Falskt högt hos patienter med svår levercellskada. Korrelationen mellan alkoholintag och CDT är måttlig,"

En extra intressant detalj är att Praktisk Medicin skriver "Vid intag av 1 flaska vin/dag i 2 veckor ger det ca 1 mikromol/L" vilket skiljer sig en hel del mot vad Transportstyrelsen anger.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-09-03 kl. 13:55.
Citera
2025-09-03, 14:09
Noterade nyss att Werlabs verkar ha tagit bort alla spår av PEth-tester från sin webbsida. Googla på "peth site:werlabs.se" så hittar ni några döda länkar. Man kan ju undra varför allt är raderat?

Så här såg det ut på en av sidorna i slutet av juli https://web.archive.org/web/20250725...en/njure/peth/
Citera
2025-09-03, 14:25
Även webbsidan Viss.nu som är ett kliniskt kunskapsstöd för primärvården i Region Stockholm, länk https://www.viss.nu/, har felaktig information angående halveringstiden för PEth. De har nu fått information om den felaktiga informationen så vi får hoppas att de uppdaterar infon så fort de kan.

Direktlänk https://viss.nu/kunskapsstod/vardpro...lkoholberoende
"B-PEth (Fosfatidyletanol): Det krävs minst en veckas regelbunden hög alkoholkonsumtion. Halveringstiden är cirka 4 dygn. Testet avspeglar de senaste cirka 3 veckornas konsumtion. Mer sensitivt än CDT och kan påvisa måttligt förhöjd alkoholkonsumtion."
Citera
2025-09-03, 16:11
Medlem
Brain Damages avatar
Tråden är lite av en one man's show, men du gör ett jäkla bra jobb och jag tror många fler än jag kollar alla uppdateringar.
Citera
2025-09-03, 16:15
Citat:
Även webbsidan Viss.nu som är ett kliniskt kunskapsstöd för primärvården i Region Stockholm, länk https://www.viss.nu/, har felaktig information angående halveringstiden för PEth. De har nu fått information om den felaktiga informationen så vi får hoppas att de uppdaterar infon så fort de kan.

Direktlänk https://viss.nu/kunskapsstod/vardpro...lkoholberoende
"B-PEth (Fosfatidyletanol): Det krävs minst en veckas regelbunden hög alkoholkonsumtion. Halveringstiden är cirka 4 dygn. Testet avspeglar de senaste cirka 3 veckornas konsumtion. Mer sensitivt än CDT och kan påvisa måttligt förhöjd alkoholkonsumtion."

Fick ett snabbt svar från Viss.nu vilket låter lovande
"Stort tack för uppmärksammandet! Viss Alkoholberoende resp Viss Riskbruk av alkohol är under revidering och nya versioner granskas just nu av regionens sakkunniga. Vi ska i väntan på det justera informationen."
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tråden är lite av en one man's show, men du gör ett jäkla bra jobb och jag tror många fler än jag kollar alla uppdateringar.

Tackar, jo det är en del viktiga personer inne och läser så jag kämpar på med uppdateringar när det finns lite tid över. Vi får hoppas att det kan hjälpa till att få igenom någon slags förändring när det gäller detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in