Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-12, 22:00
  #13
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trytter
Har nu fått svar och uppenbarligen trycktes boken bara i några 1000 ex och är givetvis slutsåld.
Så då återstår det bara begagnat och antikvariat.
Utan att vara för dryg tänkte jag höra om det är någon som har lite nyttiga och bra länkar till sökmotorer för beg böcker eller bra antikvariat?

Testa http://www.antikvariat.net
Citera
2007-08-12, 22:43
  #14
Medlem
http://www.finndinbok.se/

http://www.bokborsen.se/
Citera
2009-03-11, 19:17
  #15
Medlem
sverker11s avatar
Är det någon som läst boken och kan uttala sig om den rent litterärt? Tidigare har ju Hitlers bok blivit ganska sågad så jag undrar hur Reinfeldt står sig som författare.

Bör kanske tillägga att jag inte vill jämför Hitler och Reinfeldt annat än som förfarrare.
Citera
2009-03-12, 07:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Är det någon som läst boken och kan uttala sig om den rent litterärt? Tidigare har ju Hitlers bok blivit ganska sågad så jag undrar hur Reinfeldt står sig som författare.

Bör kanske tillägga att jag inte vill jämför Hitler och Reinfeldt annat än som förfarrare.

Jag tycker ju att Hitler skötte sig bra, i jämförelse.
Citera
2014-11-21, 12:50
  #17
Medlem
Reinfeldts bok kommer nästa höst

Är det här en bok som är ett måste i bokhyllan eller i e-bokhyllan bredvid Platon med flera?

Eller är det bättre att satsa på "Det sovande folket"?

Ni som läser mycket-vad anser ni? Är lite orolig att den enbart blir spökskriven av Schlingman.
Citat:
"Min förhoppning är att läsare ska känna att de får följa med på en del av mina upplevelser och ta del av någonting nytt", säger Reinfeldt i ett pressmeddelande från Albert Bonniers Förlag.

http://www.metro.se/nyheter/reinfeld...bcMd3t190fcyg/
Citera
2014-11-21, 20:35
  #18
Medlem
Superkufs avatar
Politiska självbiografier är huvudsakligen skrivna antingen som försvar av den egna politiken/insatserna, eller som anklagelse mot någon. Till och med Churchills självbiografier, som de flesta anser både litterärt högstående och sprängfyllda med information, är gravt historierevisionistiska (även om det tagit historierna decennier att orka tröska igenom alla påståenden).

Reinfeldt omvandlade Moderaterna till Nya Moderaterna, var med och skapade Alliansen samt var statsminister i två mandatperioder. Dessutom har han varit MUF-ordförande och riksdagsledamot sedan 1991. Han skulle kunna skriva massor av intressanta saker om moderaternas omvandling, personstriden i MUF, hur han uppfattade SDs framväxt, varför regeringen var så passiv andra mandatperioden med mer, med mera. Men det kommer han naturligtvis inte göra, utan boken kommer bli något mellanmjölksaktigt som förklarar att Fredrik Reinfeldt alltid hade rätt.

Dock har boken ett värde i vad som tas upp respektive inte tas upp, eftersom det indikerar vad Reinfelt anser sig ha varit framgångsrikt respektive misslyckat/för komplicerat. Hur skildrar han tex bortkuppningen av Bo Lundgren som partiledare? Vilken är hans förklaring till den abrupta avgången på valnatten 2014 när han sabbade sitt eget partis möjligheter till inflytande?
Citera
2015-02-16, 10:52
  #19
Medlem
Ett "eftervalspersonmanifest". Det lär knappast vara den nakna sanningen som står där men det tror jag ingen förväntar sig heller i vår tid. Hoppas jag.
Citera
2015-02-20, 22:07
  #20
Medlem
"Tidigare verk av Fredrik Reinfeldt:
Det sovande folket (1993)"

"Fredrik Reinfeldt debuterade 1993 med Det sovande folket"

...kommer det inte att stå i boken. Men givetvis bör alla ta varje tillfälle att påminna om hans vidriga hatskrift.
Citera
2017-09-03, 11:29
  #21
Medlem
rostigamazons avatar
Vi diskuterar författare Fredrik Reinfeldts böcker

Fredrik Reinfeldt har tydligen skrivit tre böcker, Det sovande folket, Halvvägs, Nya livet.
Jag har inte läst någon av dessa böcker, och jag har aldrig sett någon av hans böcker i en bokaffär. Måste tillägga att jag läser mycket böcker.

Det som förvånar mig mest, är att jag aldrig har sett någon reklam om hans senaste bok Nya livet. Det har varit väldigt tyst om den boken i svensk massmedia, har den boken sålt dåligt, eftersom det är så tyst om den ?

Ni som har läst någon av dessa böcker, beskriv för oss andra hur dessa böcker är. Kan en avdankad politiker, försörja sig som författare ? Ordet är fritt, och kom ihåg vi har högt i tak, när vi diskuterar
Citera
2017-09-03, 13:10
  #22
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Fredrik Reinfeldt har tydligen skrivit tre böcker, Det sovande folket, Halvvägs, Nya livet.
Jag har inte läst någon av dessa böcker, och jag har aldrig sett någon av hans böcker i en bokaffär. Måste tillägga att jag läser mycket böcker.

Det som förvånar mig mest, är att jag aldrig har sett någon reklam om hans senaste bok Nya livet. Det har varit väldigt tyst om den boken i svensk massmedia, har den boken sålt dåligt, eftersom det är så tyst om den ?

Ni som har läst någon av dessa böcker, beskriv för oss andra hur dessa böcker är. Kan en avdankad politiker, försörja sig som författare ? Ordet är fritt, och kom ihåg vi har högt i tak, när vi diskuterar

Svårt att hitta info om det.
Hans nya bok har jag inte sett något av.

Halvvägs nådde 10:e plats på årstopplistan för 2015 och 6:e plats på månadstopplistan för Mars 2017 enligt svenska förläggareföreningen.

Inget annat Reinfeldt-alster finns att hitta där.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa eller läsa någon av hans böcker.
Citera
2017-09-03, 13:25
  #23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade och ursprungstrådens rubrik är ändrad från ''Det sovande folket'' till ''Böcker skrivna av Fredrik Reinfeldt [/Mod.].''

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-09-03 kl. 13:35.
Citera
2019-09-06, 23:12
  #24
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Någon här som vet var man kan få tag i boken Det sovande folket av Fredrik Reinfeldt?


https://petterssonorg.files.wordpres...nde-folket.pdf


"Det sovande folket” är boken som alla citerar men ingen har läst. När Fredrik Reinfeldt skrev boken 1993 hade han året innan i en maktkamp mot Ulf Kristersson tagit över makten i det Moderata ungdomsförbundet –på mandat att föra dem in på en mer konservativ bana.På 124 sidor sammanfattar Reinfeldt sina visioner efter sina två år i riksdagen.

I fem kapitel presenterar han först dystopin, sedan handlingsprogrammet, dess implementering i det dagliga livet, de moraliska ståndpunkterna de bygger på samt avslutar med ett ”exempel från verkligheten”. En slagkraftig vision från en ungkonservativ tänkare, kan man tänka, redigerad av ingen mindre än den framtida vapendragaren Per Schlingmann.Men ändå är Det sovande folket, två år in i Fredrik Reinfeldts regeringstid, mycket svår att få tag på.

Trots att dess författare intagit den mäktigaste posten i Sverige har den inte kommit i nytryck, och på de få bibliotek i Sverige där den funnits är den registrerad som försvunnen eller sedan länge borttagen ur hyllorna.
__________________
Senast redigerad av 321j 2019-09-06 kl. 23:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback