2025-05-14, 20:40
Medlem
KingsBishops avatar
Hej,

Jag skulle försöka köpa ett album på "musik" i dag, men när jag söker får jag bara upp att teckna ett abonnemang för 119kr/mån för att ha till gång till all musik på apple musik.
Det har jag inget intresse av, jag vill bara köpa ett album inte abonnera. Går det ens idag? Hittar ingen lösning, bara teckna abonnemang här. Suck.
Citera
2025-05-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Hej,

Jag skulle försöka köpa ett album på "musik" i dag, men när jag söker får jag bara upp att teckna ett abonnemang för 119kr/mån för att ha till gång till all musik på apple musik.
Det har jag inget intresse av, jag vill bara köpa ett album inte abonnera. Går det ens idag? Hittar ingen lösning, bara teckna abonnemang här. Suck.

Amazon i US of A har musik för download, kanske har svenska också det.

Men. Ingen vill ha dina sketna pengar för 1 album, de vill ha dina återkommande månadsbetalningar.
Piratkopiera.
Citera
2025-05-15, 18:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
På den dator jag nu sitter vid har jag Apple Musik 1.1.6.37 och där kan man fortfarande välja mellan "ditt bibliotek", "Apple Music" och "iTunes Store" när man söker efter låtar. Med det sistnämnda kan jag köpa låtar och album på samma sätt som förr.
Citera
2025-05-15, 19:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Hej,

Det ska funka, man använder appen iTunes Store på iPhone / iPad:

https://apps.apple.com/se/app/itunes-store/id915061235

Och på dator använder man Apple Music:

https://support.apple.com/en-us/109337
https://support.apple.com/en-us/118286
Citera
2025-05-16, 11:20
Medlem
immenhusens avatar
Fungerar klockrent genom iTunes på datorn. Gör det hela tiden. För att undvika förvirring och plottriga menyer, man man i inställningar deaktivera Apples Spotify-tjänst, som de söker kränga på en. Att äga musik är vida bättre än att prenumerera. Se dock till att ha din köpta musiken sparad på ex.vis en extern hårddisk, för säkerhets skull. Man vet inte hur Apple kommer att ändra villkoren framöver.

/AI
Citera
2025-05-16, 18:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Tyvärr är det väl så. Jag fattar också att 119kr/mån är som att jag köper ett album i månaden, när jag i verkligheten är intresserad av att köpa max ett album per år. Sen försvinner skiten när jag slutar abonnera.

Det jag vill ha finns inte på bukten, vet du bättre sidor?

Du har
https://www.junodownload.com
https://www.traxsource.com
https://www.beatport.com

Sen har du Amazon music där du också kan köpa/ladda hem låtar som antingen MP3, WAV, FLAC eller annan lossless format.
Men det finns ännu fler sidor som säljer musik.
Citera
2025-05-16, 18:22
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Amazon i US of A har musik för download, kanske har svenska också det.

Men. Ingen vill ha dina sketna pengar för 1 album, de vill ha dina återkommande månadsbetalningar.
Piratkopiera.

Varför skulle de inte vilja ha pengar för 1 album? Artisten, som lyssnaren stödjer, vill ju definitivt ha det.
Det är ju den största inkomstkällan om du väljer mellan det och streaming.
Streaming ger ju artisten knappt någonting, från en individ som streamar. Medan en albumförsäljning gör det definitivt. Streaming för artisten är ju endast bra när det kommer från hundratusentals och helst miljontals streamare/lyssnare. Inte när det kommer från en enda stackars individ.

Streamingsajterna däremot vill gärna ha återkommande månadsbetalningar, men jag tror nog att TS snarare vill stödja sin favoritartist, snarare än de giriga streamingsajterna!
Citera
2025-05-16, 18:25
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Personligen köper jag hellre en låt och laddar ner den, och lyssnar i bästa kvalité när jag vill (offline om så behövs), än förlitar mig på några värdelösa streamingtjänster som jag får betala till månad efter månad, år efter år.
Citera
2025-05-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför skulle de inte vilja ha pengar för 1 album? Artisten, som lyssnaren stödjer, vill ju definitivt ha det.
Det är ju den största inkomstkällan om du väljer mellan det och streaming.
Streaming ger ju artisten knappt någonting, från en individ som streamar. Medan en albumförsäljning gör det definitivt. Streaming för artisten är ju endast bra när det kommer från hundratusentals och helst miljontals streamare/lyssnare. Inte när det kommer från en enda stackars individ.

Streamingsajterna däremot vill gärna ha återkommande månadsbetalningar, men jag tror nog att TS snarare vill stödja sin favoritartist, snarare än de giriga streamingsajterna!

Har du läst trådstarten?
Jag gjorde det, och läser att denne inte kan köpa EN skiva… utan bara teckna abonnemang. Så den infon säger alltså dig att skivbolagen är intresserad av dennes pengar för EN skiva? Det är inte min tolkning.
Vidare. Om skivbolagen inte är intresserad av pengar för EN skiva, så…
Well. Bespara dem pengarna då.
Citera
2025-05-16, 19:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Har du läst trådstarten?
Jag gjorde det, och läser att denne inte kan köpa EN skiva… utan bara teckna abonnemang. Så den infon säger alltså dig att skivbolagen är intresserad av dennes pengar för EN skiva? Det är inte min tolkning.
Vidare. Om skivbolagen inte är intresserad av pengar för EN skiva, så…
Well. Bespara dem pengarna då.

Vad svamlar du om? TS vill ju köpa en skiva ISTÄLLET för att abonnera?
Självklart är skivbolagen intresserade av ALLA sålda album, även 1 album.

Det är inte skivbolaget TS försöker köpa från, utan Apple Music som det framkommer i trådstarten. Apple Music är ju knappast skivbolaget, Apple Music är en streaming/musikförsäljningssajt.

Du verkar blanda ihop begrepp och leveranskedjan ordentligt här.
Citera
2025-05-16, 19:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Och JA, man kan köpa musik även på iTunes. Det kallas för iTunes Store. Dock är det tillkrånglat för det är en separat sida från deras streamingsajt.
Citera
2025-05-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad svamlar du om? TS vill ju köpa en skiva ISTÄLLET för att abonnera?
Självklart är skivbolagen intresserade av ALLA sålda album, även 1 album.

Det är inte skivbolaget TS försöker köpa från, utan Apple Music som det framkommer i trådstarten. Apple Music är ju knappast skivbolaget, Apple Music är en streaming/musikförsäljningssajt.

Du verkar blanda ihop begrepp och leveranskedjan ordentligt här.

Uppenbarligen funkar inte Apple Music då de vill sälja abbonemang. Vilket gav mitt svar på problemet: piratkopiera.
Jag tipsade dock om Amazon som iaf i USA verkar sälja på så sätt.

Då får du visa TS vilka skivbolag som säljer skiva per styck direkt till kund i MP3-format.
Vilka tips har du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in