2025-05-13, 20:05
Medlem
marytraders avatar
Kostar en schnitzel 600 spänn??? På riktigt? Det kommer ju aldrig funka. Ni måste mena en avsmakningsmeny? Folk som följer honom blir nyfikna och testar stället men kommer ju aldrig återkomma pga. priset.

Folk i Sthlm är ju inte efterblivna. De är vana supergod mat som är vällagad till hyfsade priser. Kika bara på populära Ulla Winbladhs meny: https://ullawinbladh.se/a-la-carte/

Det har jag sagt hela tiden. Skall man komma igång bra med en ny rest. måste priserna ligga under 269 spänn per rätt. Då återkommer folk och tycker det är prisvärt. Inte över 139 kr för en bra lunch med allt inkl. Sedan kan man sakta höja priserna för paradrätterna.

I Stockholm har alla kända krogar "ställets klassiker". Dvs husmans till bra priser. Folk förväntar sig att hitta köttbullar och sotad strömming för 199-265 sek. Nej, där har han tagit i så det spricker tyvärr. Trist. Dessutom är ju många rest. stängda i Juli i stan. Nu är vi i mitten på maj ... han får passa sig och inte göra sig känd för att vara en överprisad restaurang.
Senast redigerad av marytrader 2025-05-13 kl. 20:15.
Citera
2025-05-13, 20:30
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Svejken är ALLTID full på folk och alla käkar så det är nog du som inte fattar grejen.

Svejken har varit igång i över 50 år. Hur länge tror du Dersch kommer hålla innan det konkar?

En medelmåttig sunkkrog på Söder….
Citera
2025-05-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Kostar en schnitzel 600 spänn??? På riktigt? Det kommer ju aldrig funka. Ni måste mena en avsmakningsmeny? Folk som följer honom blir nyfikna och testar stället men kommer ju aldrig återkomma pga. priset.

Folk i Sthlm är ju inte efterblivna. De är vana supergod mat som är vällagad till hyfsade priser. Kika bara på populära Ulla Winbladhs meny: https://ullawinbladh.se/a-la-carte/

Det har jag sagt hela tiden. Skall man komma igång bra med en ny rest. måste priserna ligga under 269 spänn per rätt. Då återkommer folk och tycker det är prisvärt. Inte över 139 kr för en bra lunch med allt inkl. Sedan kan man sakta höja priserna för paradrätterna.

I Stockholm har alla kända krogar "ställets klassiker". Dvs husmans till bra priser. Folk förväntar sig att hitta köttbullar och sotad strömming för 199-265 sek. Nej, där har han tagit i så det spricker tyvärr. Trist. Dessutom är ju många rest. stängda i Juli i stan. Nu är vi i mitten på maj ... han får passa sig och inte göra sig känd för att vara en överprisad restaurang.

Vet du vad det kostar att köpa in ny köksutrustning, inredning, material, byggherrar, snickare etc.? Det är fan inte billigt att starta nischad resturang 2025. Jämför inte med resturanger som tickat på i 10-15 år. Kalkylen är helt rätt prissatt om det ska bli några kronor över.
Citera
2025-05-13, 20:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
En medelmåttig sunkkrog på Söder….

Jag skulle säga extremt prisvärt och trevlig stämning. Även bra utbud av finöl.

Du har inte varit på många sunkkrogar på Söder om du tycker Svejken är sunkigt.
Citera
2025-05-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Kan varmt rekommendera Soldaten Svejk för en god schnitzel. Bra priser oxå!

Bra priser ja.
Schitzeln sådär.
Humlehof på söder har bäst schitzel.
Citera
2025-05-13, 21:48
Medlem
Firewaias avatar
Åt på Figlmüller at Wollzeile i Wien idag och betalade 21euro för deras original Wiener schnitzel från 1901.

Betalar man 150 spänn för en tomatsallad och 599 spänn för en iberico-schnitzel från en sprätt i Stockholm är man en skedmatad idiot till posör.
Citera
2025-05-13, 21:49
Medlem
paggans avatar
En schnitzel ska paneras med panko, stekas i het olja som täcker halva djupet av pannan och med en klick smör till för smaken. Serveras utan sås men med två klyftor citron och en halvljummen tysk potatissallad.
Citera
2025-05-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikokok
Bra priser ja.
Schitzeln sådär.
Humlehof på söder har bäst schitzel.
Tack för tipset!

Ska garrat testas.
Citera
2025-05-13, 22:09
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Åt på Figlmüller at Wollzeile i Wien idag och betalade 21euro för deras original Wiener schnitzel från 1901.

Betalar man 150 spänn för en tomatsallad och 599 spänn för en iberico-schnitzel från en sprätt i Stockholm är man en skedmatad idiot till posör.

Citat:
Ursprungligen postat av paggan
En schnitzel ska paneras med panko, stekas i het olja som täcker halva djupet av pannan och med en klick smör till för smaken. Serveras utan sås men med två klyftor citron och en halvljummen tysk potatissallad.

Figlmueller verkar inte ha förstått att man ska använda panko. Men vad vet man om sånt i Österrike.
https://www.figlmueller.at/en/recipe...ner-schnitzel/
Citera
2025-05-13, 22:21
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Figlmueller verkar inte ha förstått att man ska använda panko. Men vad vet man om sånt i Österrike.
https://www.figlmueller.at/en/recipe...ner-schnitzel/

Jag har ätit ströbrödspanerad schnitzel i Tyskland, Schweiz och Österrike ett flertal gånger och ändå tycker jag att panko ger en mer visuellt vackrare och även godare panering. Gammal är inte alltid äldst.
Citera
2025-05-13, 22:32
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Jag har ätit ströbrödspanerad schnitzel i Tyskland, Schweiz och Österrike ett flertal gånger och ändå tycker jag att panko ger en mer visuellt vackrare och även godare panering. Gammal är inte alltid äldst.
Tror jag går på en över 100 år gammal restaurang i Wien kända för sin fantastiska wienerschnitzel när det kommer till hur man gör en wienerschnitzel över random flashbackares personliga åsikt.
Citera
2025-05-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja, stockholmarna är inte kända för att vara smarta.
Ja, det är ju väldigt korkat att täcka upp för både lönekostnad och lokalhyra.

Tur att man kan åka till Flen och få en billig dagens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in