• 8
  • 9
2025-05-10, 15:11
Medlem
EnflygandeKos avatar
Om jag vore du hade jag skaffat ett låst sparkonto med 3 % ränta. Som gör att du inte kan röra pengarna på 10-20-30
år. Skandia har sådana konton. När du kan börja ta ut pengarna har de också vuxit en del och förhoppningsvis har även du mognat .
Citera
2025-05-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Om jag vore du hade jag skaffat ett låst sparkonto med 3 % ränta. Som gör att du inte kan röra pengarna på 10-20-30
år. Skandia har sådana konton. När du kan börja ta ut pengarna har de också vuxit en del och förhoppningsvis har även du mognat .

Finns inget sådant sparkonto med den räntan, är 30% skatt dessutom.
Att sätt pengar på räntekonto med 10+ års horisont är idiotiskt, smartare att investera pengarna i en portfölj där man kombinerar aktiefonder, obligationer och råvaror.
Citera
2025-05-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Magic the gathering, vad är det? Brädrollspel eller? Har hört talas om det, men är inte 100 på vad det är för något. Om det är brädrollspel så är nog guldåren över är jag rädd. För alltid eller för lång tid.

Detta är det största samlarkortspelet tillsammans med pokemon. Fortfarande extremt värdefullt men från topåren runt covid har det gått ner och nu står det helt still.
Citera
2025-05-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När jag spelade roulette för många år sedan, blev dock aldrig fast i spelandet som vissa andra, men då gjorde jag så att jag tog en liten summa och satt in på bordet, men stor summa i förhållande till det jag spelade om.

Säg 2000 kr, men spelade om 10 kr per gång och alltid på svart eller rött. Förlorade jag på rött så spelade jag rött igen, men dubblade till 20 kr. Förlorade jag igen så tog jag rött igen, men dubblade igen till 40, förlorade jag igen så dubblade jag till 80 osv.

Där någonstans börjar det dra iväg i summa och det börjar bli allt högre belopp, men statistiskt sett så blir det sällan extremt många av samma färg på raken, så dubblar man bara så förlorar man inga pengar. Vill man dra det långt så behöver man många tusen på bordet för att kunna dubbla tillräckligt länge för att klara av en långt streak utav samma färg.

För mig funkade det oftast och jag vann nästan alltid pengar, men inga jättebelopp pga det små insatserna i förhållande till pengar på bordet men hellre små vinster än förluster.

MEN, tyvärr händer det någon gång ibland, om än ovanligt, att det kommer säg 13 st röda på raken och då är man oftast rökt och förlorar allt man har om man inte gett upp innan.
Det du tillämpat kallas för Marin Gale strategin. Det håller inte i långa loppet men fungerar oftast om man börjar ganska lågt och har stor kassa. Jag fick lära mig hårda vägen. Man kan ha fel 30 gånger i rad, det händer ibland. Då betalar du tillbaka allt du vunnit och mer därtill 😅
Citera
2025-05-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldnorrland
Men fortsatte att läsa på nätet och hamnade på någon sida som tipsade om fonder och där lade jag in alla mina pengar i fonder som Länsförsäkringar Global Index

Det är ju ett väldigt långt steg från att spara i LF global Index till att bli spelmissbrukare?
Citera
2025-05-11, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av guldnorrland
Hej
En snyft historia av en jubelidiot

Jag är 36 år gammal, ogift och arbetslös…
För 4 år sedan ärvde jag 3.5 miljoner kronor.. Jag visste inte vad jag skulle göra med pengarna men visste att jag ville köpa ett hus. Jag la allting på ett sparkonto

Men fortsatte att läsa på nätet och hamnade på någon sida som tipsade om fonder och där lade jag in alla mina pengar i fonder som Länsförsäkringar Global Index

Sedan dess har jag hamnat i ett spelmissbruk och förlorat över 2 miljoner kronor

Idag har jag kvar 1.3 milj kr, en bil och inget annat….

Kommer jag någonsin att kunna prestera bra med en miljon på börsen eller är det bara att gå all in med allt jag har kvar och skita i allt. Är deprimerad och har självmordstankar dagligen, dränker mig själv i alkohol för att slippa den outhärdliga verkligheten… jag fick från 3.5milj kr till 1.3….

Vad hade ni gjort?

Du har 1,3 miljoner mer än du hade för fem år sedan. Det är dessutom mer än de flesta har i Sverige så varför gråta över det?

1 miljon in i ett boende sen tar du 300k och reser lyxigt i några månader för så kommer du nog snart över din "hemska" livssituation
Citera
2025-05-11, 17:27
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Finns inget sådant sparkonto med den räntan, är 30% skatt dessutom.
Att sätt pengar på räntekonto med 10+ års horisont är idiotiskt, smartare att investera pengarna i en portfölj där man kombinerar aktiefonder, obligationer och råvaror.

Det är klart att man kan få 3% ränta på sparkontot.

Om nu TS har kraftig ångest av att spelat bort pengar så kanske det inte är en så bra idé att investera i något där han skulle kunna förlora ännu mer av kapitalet, det skulle nog försämra hur han mår
Citera
2025-05-12, 01:01
Avstängd
Du är 36 år och har 1,3 miljoner kronor. Du sitter i en bättre ekonomisk situation än många. Men för fan SLUTA SPELA, NU.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in