• 1
  • 2
2025-05-05, 17:17
Medlem
BlackBookss avatar
Schenker har sålt vägtransport delen av företaget till DSV.

Hur kommer detta påverka privatpersoners pakethantering??
Vi är många som väljer Schenker när vi handlar online, DSV har sen tidigare ingen pakethantering för privatpersoner. (ja inte vad jag känner till)

https://www.trailer.se/artikel/dsv-h...et-av-schenker

Själv kommer jag välja Postnord och DHL när övergångsperioden börjar på allvar. Kanske redan dags att välja annan transportör.
Senast redigerad av BlackBooks 2025-05-05 kl. 17:20.
Citera
2025-05-05, 17:25
Antagligen inte alls. DSV behövde privatmarknaden och köpte sig in?
Citera
2025-05-05, 17:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Schenker har sålt vägtransport delen av företaget till DSV.

Hur kommer detta påverka privatpersoners pakethantering??
Vi är många som väljer Schenker när vi handlar online, DSV har sen tidigare ingen pakethantering för privatpersoner. (ja inte vad jag känner till)

https://www.trailer.se/artikel/dsv-h...et-av-schenker

Själv kommer jag välja Postnord och DHL när övergångsperioden börjar på allvar. Kanske redan dags att välja annan transportör.

När jag läst om detta så får jag uppfattningen att det är hela Schenker som DSV köpt av Deutsche Bahn, så lite osäker på vad du menar med vägtransportdelen? Vet inte hur stor del av Schenkers omsättning som är från privatkunder en så länge den går med vinst vore det ju konstigt att släppa den? Däremot kan det nog bli förändringar på orter (eller närliggande orter) där både Schenker och DSV har terminaler. Är ju också en fråga om hur stor del av terminalkapaciteten på dessa orter som utnyttjas idag.
Citera
2025-05-05, 17:40
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
När jag läst om detta så får jag uppfattningen att det är hela Schenker som DSV köpt av Deutsche Bahn, så lite osäker på vad du menar med vägtransportdelen? Vet inte hur stor del av Schenkers omsättning som är från privatkunder en så länge den går med vinst vore det ju konstigt att släppa den? Däremot kan det nog bli förändringar på orter (eller närliggande orter) där både Schenker och DSV har terminaler. Är ju också en fråga om hur stor del av terminalkapaciteten på dessa orter som utnyttjas idag.

Deutsche Bahn som äger Schenker (ägde) behåller järnvägstransporterna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn#DB_Schenker
Citera
2025-05-05, 17:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Deutsche Bahn som äger Schenker (ägde) behåller järnvägstransporterna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Bahn#DB_Schenker

Ja, jag är med på hur du menar... Men snarare att DB sålt Schenker som är deras vägtransportbolag. Jag ska inte märka ord.
Citera
2025-05-05, 17:47
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, jag är med på hur du menar... Men snarare att DB sålt Schenker som är deras vägtransportbolag. Jag ska inte märka ord.

Jo men som du själv vet så står det inte DB Schenker när man väljer fraktalternativ i en webbshop, det står bara Schenker och för att folk ska fatta så håller vi oss till SCHENKER.
Citera
2025-05-05, 18:17
Medlem
Hamadryads avatar
Troligtvis inte särskilt mycket för privatpersoner till och början med.
Schenker är ett bättre varumärke än DSV så jag tror att dem kommer ha kvar "Schenker" som konsept ett tag ifl.

Men efter som så ska ju saker säkert "effektiviseras" så då stängs de små terminalerna ner, vilket blirlängre transportsträckor, svårare att följa kör-& vilotider och vips blir det leverans av balter i mjukisbyxor i obesiktjade bilar med blakslitna däck.
Så höjer vi arbetslösheten ytterligare lite till.
Citera
2025-05-05, 18:43
Citat:
Jo men som du själv vet så står det inte DB Schenker när man väljer fraktalternativ i en webbshop, det står bara Schenker och för att folk ska fatta så håller vi oss till SCHENKER.

Fast "Schenker har sålt vägtransport delen av företaget till DSV" är ju direkt felaktigt och Venstor har helt rätt i det första han skrev,

DB har sålt Schenker AG till DSV, det vill säga hela DB Schenker med väg-, flyg- och sjötransporten samt övrig logistikverksamhet.

I övrigt lär inte det här påverka svenska privatkunder över huvud taget.
Citera
2025-05-05, 21:09
Medlem
25Decembers avatar
Usch fått pall med DSV. Sönderslagna och chaufförer som inte kan svenska.
Citera
2025-05-05, 21:25
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Fast "Schenker har sålt vägtransport delen av företaget till DSV" är ju direkt felaktigt och Venstor har helt rätt i det första han skrev,

DB har sålt Schenker AG till DSV, det vill säga hela DB Schenker med väg-, flyg- och sjötransporten samt övrig logistikverksamhet.

I övrigt lär inte det här påverka svenska privatkunder över huvud taget.

Topic handlar om SCHENKER som pakettransport för privatpersoner är sålt och blir DSV.

Ett namnbyte och sämre hantering är alltså inget som påverkar??
Citera
2025-05-06, 03:24
Citat:
Topic handlar om SCHENKER som pakettransport för privatpersoner är sålt och blir DSV.

Ett namnbyte och sämre hantering är alltså inget som påverkar??

Tråden handlar om att DB Schenker byter ägare.

Och nej, ett namnbyte påverkar inte kvaliten på ett företags tjänster. Du har inte vetat vad företaget heter de senaste 20 åren så varför bry dig nu?

Sämre hantering är något du spår i dasspappret eftersom att du uppenbart inte vet någonting om något av de inblandade företagen, annat än att du uppenbarligen gillar att använda DB Schenker som fraktalternativ när du handlar på internet.

Det finns ingen som helst rimlig anledning att tro att det blir annorlunda med nya ägare, är det alternativet som passar dig bäst idag så kommer det att vara det i morgon också.

För mig är DSV idag det bättre (enda) alternativet av dem två, hur nu det går ihop med ditt påstående om att de inte levererar till privatpersoner?
Citera
2025-05-06, 04:46
Medlem
Mr.Wolfs avatar
DB har sålt hela Schenker koncernen globalt till DSV, varumärket Schenker läggs ner och allt kommer att heta DSV. Vad gäller transporter till privatpersoner så kommer det inte att ändras, det är en marknad där DSV har varit väldigt små i förhållande till övrig verksamhet.

Lite udda att dom länder som berörs godkände affären då DSV blir såpass stora att dom blir dominanta på i stort sett alla transportområde nu, att ett enda företag tar ca 7% av den globala transportmarknaden gynnar inte direkt konkurrensen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in