Citat:
Ursprungligen postat av
Overpass
"Mer än var femte tjej mellan 19-29 år ser shopping som en hobby."
"Fler tjejer än killar, 22 respektive 14 procent, svarar att de föredrar att handla på kredit. Men samtidigt är killarna mest skuldsatta. Deras skuldsättning ökar och beror främst på mobilabonnemang och prylar."
"Svenskarnas totala skuld hos Kronofogden är nu 138 miljarder kronor."
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/manga-unga-har-shopping-som-hobby
Ekonomibyrån gör ett program "Köp nu gråt sen", på SVT.
Själv köper jag inte så mycket, mat såklart och någon pryl då och då, för att unna mig. Hur tänker ni kring konsumtion? Är det ett sätt att leva eller är det onödigt trams som bara ger mer jobb med att röja ut?
Är det skillnad på yngre och äldre personer?
Jag tror inte det - eller ja unga tjejer och killar har ju alltid vart mer impulsiva så i viss mån ja... samtidigt ska man inte sticka under stolen att alla ålderskikt blir mer och mer skuldsatta och där unga tjejer och killar blåser pengar på mobiler, kläder mm så är ju äldre inte sena med att shoppa loss på kredit men för allt större summor.
Det som gör att vi blir så skuldsatta är väl att vi har nya företag som premierar ful-lån samtidigt som vi konstant matas från alla håll med ideal om att vara perfekta.
Jag tror inte vi är mer pantade, bara att företag har blitt bättre på att utnyttja våra impulser. Att kolla igenom 50 år gamla annonser är fan gulligt nästan, dom känns så uppfriskande naiva. Numera är ju annonserna inbakade i annan information, designade för att inte se ut som det och matas med databaserna som finns på vårt beteende och behov så att när det är som MEST kritiskt, när garden är nere, ska vi få reda på hur enormt kritiskt det är att vi köper just DEN mobilen, det plagget, den prylen.
edit: gjorde en bildsökning på reklam från 70 och 80-talet... satan vilket mys! Det är ju rätt absurt att man får nån form av go känsla av trygghet av reklam, vilket nog säger hur jävla mörk reklamen är numer. Eller så är jag bara en gammal gubbnostalgi-knarkare.