• 1
  • 2
2025-05-03, 16:44
Medlem
Hej!
Jag är en tonåring som ska flytta till Lund för att kötta lite läkarstudier till hösten. Ska börja tillsammans med min tvillingbror.
Vi funderar att köpa en lägenhet tillsammans men undrar om det är rimligt och klokt. Vi har cirka 1msek tillgängligt tillsammans. Förutsatt att vi får belåna oss i föräldrars namn tror ni att det är en smart investering? Om vi säkerligen kommer att studera och således bo där i 6 år.
Främsta skälet är att det är orimligt dyrt med hyreskontrakt då Lund blivit populärt bland stockholmsfolk på senaste.
Tacksam för alla svar!
Citera
2025-05-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvattenmelon
Hej!
Jag är en tonåring som ska flytta till Lund för att kötta lite läkarstudier till hösten. Ska börja tillsammans med min tvillingbror.
Vi funderar att köpa en lägenhet tillsammans men undrar om det är rimligt och klokt. Vi har cirka 1msek tillgängligt tillsammans. Förutsatt att vi får belåna oss i föräldrars namn tror ni att det är en smart investering? Om vi säkerligen kommer att studera och således bo där i 6 år.
Främsta skälet är att det är orimligt dyrt med hyreskontrakt då Lund blivit populärt bland stockholmsfolk på senaste.
Tacksam för alla svar!

Ja det tycker jag, fast det är ju ingen som vet hur marknaden är om 6år.
Citera
2025-05-03, 17:16
Medlem
Citat:
Hej!
Tacksam för alla svar!
Generellt är det bättre att köpa än att hyra, särskilt om lägenheten är i bra skick och ligger i ett okej område. Svårt att hitta nåt billigt nära stan, men får du tag i något vettigt och har koll på föreningens ekonomi så kan det bli en riktigt bra investering. Bara inte glömma att du aldrig äger helt själv i en bostadsrätt, föreningen spelar stor roll.
Citera
2025-05-03, 17:17
Medlem
pn222jws avatar
Satsa på en liten billig bostad - dom brukar sjunka mindre om det blir en lång lågkonjuntur.
.
Citera
2025-05-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Va? Finns väl för fan inga Stockholmare som vill till Lund. Vad fan snackar du om??
Vilken planet lever du på? De stockholmare som är lite "finare" flyttar till Lund och kör ekonomie kand. eller indek, förortsbarnen åker till Uppsala och fryser?
Citera
2025-05-03, 19:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej!
Tacksam för alla svar!
Eftersom en bostad inte är en investering då den inte ger avkastning skulle jag råda er att inte belåna er upp över öronen. Ta denna 1 mkr och sätt det på börsen istället. Då kan ni ta ut 40 000 kr/år eller 3 300 kr/mån att dryga ut CSN med, samtidigt som kapitalet växer.
Citera
2025-05-03, 19:53
Medlem
Nej, det är ingen bra idé.
Du kommer att sätta dig i en knivig situation med din tvillingbror - det kan hända ungefär 18 saker mellan idag och bara några få månader framåt där situationen skulle kunna hanteras betydligt enklare om ni har en hyresrätt.
Det är alltifrån att en utav er två ångrar sig och inte vill plugga till läkare / i Lund, någon av er träffar en tjej och blir dödsförälskad men går inte ihop med din bror, någon av er blir sjuk och kan inte bekosta sin beskärda del av avgiften/lånet osv osv osv.
En idé kan istället vara att ni börjar med att hyra ett år och ser hur det känns med studierna och att bo tillsammans själva (eftersom att du skriver att du är tonåring antar jag att detta är första gången ni bor tillsammans utanför barndomshemmet / med föräldrar).
Känns det bra om ett år kommer marknaden se mer eller mindre likadan ut då som den gör idag - med någon marginell skillnad. Och även då kanske det är en bättre idé att ni tar varsin egen lägenhet istället, om nu föräldrarna går med på att borga för lånen.
Citera
2025-05-03, 22:30
Medlem
Citat:
Hej!
Tacksam för alla svar!

Det är ekonomiskt en klok idé att köpa en bostadsrätt. Efterfrågan kommer alltid att var stor i en stad som Lund.

Se till att inte köpa en nyproducerad bostadsrätt, de har ofta skyhöga lån och det kan vara svårt att få ihop en vettig styrelse i en ny fastighet.

Köp inte heller i ett hus byggt på 30-40-50- tal. Då måste ni först kolla så att de har gjort de stora renoveringarna som bytt stammar på vatten och avlopp, fönster och tak. Det är något som alla hus måste göra efter ca 40-50 år, och har en förening skjutit de kostnaderna framför sig så kan det bli dyrt för nya som flyttar in. Plus att ni vill inte plugga och bo i en fastighet där man gör sådana stora renoveringar. De fastigheterna brukar också vara lyhörda, något ni inte heller vill ha om ni ska jobba natt t ex.

Vi köpte en bostadsrätt byggd på 80-talet just för att undvika de renoveringarna.

Sen måste ni bedöma om det krävs badrumsrenovering och köksrenovering när ni tittar på lägenheten, för det är renoveringar som kostar också. Ni måste granska årsredovisningen samt kolla adressen på Lexbase så ni inte har kriminella i huset.
Citera
2025-05-03, 23:13
Medlem
Jag undrar hur man har tillgång till 1 miljon kronor i kapital som tonåringar?
Knappast jobbat ihop dom pengarna i alla fall. Måste varit att man fått från familjen eller arv eller liknande?

Klart, kan man ju vara född med silversked i munnen vilket troligen är anledningen här.
Citera
2025-05-04, 09:28
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag undrar hur man har tillgång till 1 miljon kronor i kapital som tonåringar?
Knappast jobbat ihop dom pengarna i alla fall. Måste varit att man fått från familjen eller arv eller liknande?

Klart, kan man ju vara född med silversked i munnen vilket troligen är anledningen här.
Om du sparar 2 400 kr i månaden i 18 år med en årlig avkastning på 7% kan du ge ditt barn 1 miljon på 18-årsdagen

https://www.avanza.se/barnspar.html

Varsågod.
Citera
2025-05-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eftersom en bostad inte är en investering då den inte ger avkastning skulle jag råda er att inte belåna er upp över öronen. Ta denna 1 mkr och sätt det på börsen istället. Då kan ni ta ut 40 000 kr/år eller 3 300 kr/mån att dryga ut CSN med, samtidigt som kapitalet växer.
Finns inga bevis på att en bostad inte är en investering, snarare tvärtom bostäder har gått nästan konstant upp sista 20 åren, man har förlorat på inte köpa sin bostad, genom att många bostäder dubblat sitt värde sista 12 åren.
Vi vet man har löneökning på ca 6,4% två närmsta åren, detta brukar även spegla av sig på bostadspriserna.

Man får lägre CSN lån om man köper en Brf med låg avgift än att hyra en dyr hyresrätt för lånade pengar.
Tar man sedan exempel min bror belåna hans hus i Kiruna för att hjälpa dottern att köpa en Brf i stockholm, dottern betala kostnad för denna miljon hon fick låna upp på hennes fars hus , genom att värdeökningen även varit stor i lilla Kiruna handla detta lån om bottenlån och låg ränta, lån hon själv tog på lägenheten hamna under 50% o hon behövde bara amortera det hon själv ville.

Värdet öka hyfsat, hon träffa sin kille dom flytta ihop, hon sålde kunde betala av pappans lån och gjorde själv en fin vinst just pågrund av värdeökningen från 2015 till 2023. Min bror hade inte kunna hjälpa sin dotter om han själv inte ägt sitt boende o vara lågt belånad, han kunde via sin bostad ge dottern ett förmånligt lån o möjlighet att köpa sin bostad i huvudstaden fast han själv bor i sveriges ände.

Rek är köp, själv kommer jag aldrig placera mig i en hyresrätt.

Många hävda börsen, börsen är ingen garanti på ökning, vi hade en fin ökning under pandemi dopad marknad, nu faller många aktier enormt hårt,, vissa är ner -60-75% som Electrolux, Nibe, Kinnevik osv dvs riktiga folk aktier faller o faller, folk blir lurade på börsen idag om man inte är insatt, en bostad kräver knappt kunskap.
Senast redigerad av hjorten16 2025-05-04 kl. 10:09.
Citera
2025-05-04, 10:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns inga bevis på att en bostad inte är en investering, snarare tvärtom bostäder har gått nästan konstant upp sista 20 åren, man har förlorat på inte köpa sin bostad, genom att många bostäder dubblat sitt värde sista 12 åren.
Vi vet man har löneökning på ca 6,4% två närmsta åren, detta brukar även spegla av sig på bostadspriserna.

Man får lägre CSN lån om man köper en Brf med låg avgift än att hyra en dyr hyresrätt för lånade pengar.
Tar man sedan exempel min bror belåna hans hus i Kiruna för att hjälpa dottern att köpa en Brf i stockholm, dottern betala kostnad för denna miljon hon fick låna upp på hennes fars hus , genom att värdeökningen även varit stor i lilla Kiruna handla detta lån om bottenlån och låg ränta, lån hon själv tog på lägenheten hamna under 50% o hon behövde bara amortera det hon själv ville.

Värdet öka hyfsat, hon träffa sin kille dom flytta ihop, hon sålde kunde betala av pappans lån och gjorde själv en fin vinst just pågrund av värdeökningen från 2015 till 2023. Min bror hade inte kunna hjälpa sin dotter om han själv inte ägt sitt boende o vara lågt belånad, han kunde via sin bostad ge dottern ett förmånligt lån o möjlighet att köpa sin bostad i huvudstaden fast han själv bor i sveriges ände.

Rek är köp, själv kommer jag aldrig placera mig i en hyresrätt.

Många hävda börsen, börsen är ingen garanti på ökning, vi hade en fin ökning under pandemi dopad marknad, nu faller många aktier enormt hårt,, vissa är ner -60-75% som Electrolux, Nibe, Kinnevik osv dvs riktiga folk aktier faller o faller, folk blir lurade på börsen idag om man inte är insatt, en bostad kräver knappt kunskap.
En bostadsrätt ger inget positivt kassaflöde och är således ingen investering, utan en kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in