2006-09-11, 15:30
Medlem
TheDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand
Hej!

Har åxå funderat på den lilla inhängnaden nedanför vattentornet och gången ner där, nån som varit där?

Sen har jag funderingar på vad de 3 (?) bunkerliknande byggnaderna är som finns runt radiomasten på berget. Alla ser ungefär likadana ut en stor öppning in till ett stort rum med nån slags spår/nedsänkning i betonggolvet och innanför finns det ett mindre rum med egen utgång. Nån som vet vad dessa kan ha används till?

/ C

Jag har varit inne i dem för några år sen innan dom stoppade upp galler för ingångarna, undrar också vad dom kan ha används till.
Citera
2006-09-11, 15:55
Bannlyst
Kröp under stängslet vid den lilla inhägnaden, sitter en dörr i berget där, men den är låst...
Citera
2006-09-11, 15:57
Medlem
TheDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Kröp under stängslet vid den lilla inhägnaden, sitter en dörr i berget där, men den är låst...

Ajdå, det var tråkigt! Vill verkligen komma in i Mjölkuddsberget... Måste ju gå på nåt sätt.
Citera
2006-09-11, 16:23
Bannlyst
Mmm, har hört att de ska vara ganska så stort också Undrar ifall hänglåset på huvudporten är för starkt för att bryta upp med ett spett..dom andra dörrarna verkar ju som sagt vara stängda från insidan, antingen svetsade. Eller så är en plugg nedsatt i låset, så ifall man försöker bända upp det knäcks kuggarna på hjulet, då är de kört Tror nog att porten är enda vägen in..
Citera
2006-09-11, 16:29
Medlem
TheDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Mmm, har hört att de ska vara ganska så stort också Undrar ifall hänglåset på huvudporten är för starkt för att bryta upp med ett spett..dom andra dörrarna verkar ju som sagt vara stängda från insidan, antingen svetsade. Eller så är en plugg nedsatt i låset, så ifall man försöker bända upp det knäcks kuggarna på hjulet, då är de kört Tror nog att porten är enda vägen in..

Det är riktigt stort, har varit inne i det för några år sen. Kan nog bli svårt att få upp huvudporten skulle jag tro.
Citera
2006-09-11, 16:55
Medlem
Frenatics avatar
skadar inte att gå ner dit, tycker de ser fint och hemtrevligt ut
men ta med dig några polare och ett rep eller liknande för att flytta på betongblocket om de är ditsatt igen
Citera
2006-09-11, 17:03
Medlem
Det skall finnas en till ingång också nånstans nedanför den lilla inhägnaden. Var länge sen jag traskade där men kommer ihåg att jag hittade två ingångar på den sidan om vattentornet. Såvida inte båda dom dörrararna var innanför inhägnaden och leder till samma trappa. Annars är väl det enda sättet att ta sig in att bryta upp den trädörren som sviktar när man sparkar på den. Den under det röda huset ganska långt ner på berget.

Har varit i både mjölkddsberget och ormberget. Både på guidad tur såsom på eget upptåg
Citera
2006-09-11, 17:11
Bannlyst
Man kan ju krypa under den första grinden som är utanför porten (ifall man är ganska smal ) Men efter det tar de ju stop...ni som vart där förut, är porten i sig larmad (tror inte jag såg nått då jag var där) och kommer det nått hinder efter den? (verkar lite overkill att har 3 st olika barriärer :P) fast iofs, det har alla små tunnlar haft, och den sista har man ännu inte tagit sig igenom
Citera
2006-09-11, 17:16
Medlem
Efter den stora porten är det en bilväg rakt in i berget och inga flera barriärer (grundat på min senaste visit). Men jag tycker definitivt inte du ska börja bryta dig in där :P Visst är det en upplevelse men det är inte lika stort som ormberget, dock mer föråldrat och häftigt.
Citera
2006-09-11, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WiA
Efter den stora porten är det en bilväg rakt in i berget och inga flera barriärer (grundat på min senaste visit). Men jag tycker definitivt inte du ska börja bryta dig in där :P Visst är det en upplevelse men det är inte lika stort som ormberget, dock mer föråldrat och häftigt.

Jadu, du tycker inte jag ska ta mig in där. Men du säger att det är mer föråldrat samt häftigare än ormberget, och efter porten kommer inga fler hinder. Inte det bästa sättet att få mig därifrån
Citera
2006-09-11, 17:46
Medlem
Haha nä jag vet. Måste ju få tease:a dig lite
Citera
2006-09-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand
Hej!

Har åxå funderat på den lilla inhängnaden nedanför vattentornet och gången ner där, nån som varit där?

Sen har jag funderingar på vad de 3 (?) bunkerliknande byggnaderna är som finns runt radiomasten på berget. Alla ser ungefär likadana ut en stor öppning in till ett stort rum med nån slags spår/nedsänkning i betonggolvet och innanför finns det ett mindre rum med egen utgång. Nån som vet vad dessa kan ha används till?

/ C

Det har stått kanoner där för rätt länge sendan, det har inte så mycket att
göra med de nyare delarna av berget som har innehållit ledningsfunktioner för flygvapnet och flottan. Det står en del om det i boken "EN TAGG I DEN SVENSKA IGELKOTTEN" http://www.bokrecension.se/9163155222

Kan kolla upp när jag hittar boken, har förlagt den... )

Har hört att det även fanns en ledningcentral för komunen där innan man flyttade till Näverberget pga. folrättsliga problem att samgruppera civilt och militärt försvar.

Förutom leddningcentraler så har det funnits stor ammunitionsföråd, men de var man tvungen att flytta på eftersom det bodde för mycket människor innom riskområdet.

Militära dörrar med två rattar eller vevar på är ofta spärrade från insidan med en sprint i mekanismen, går att göra ett mindre hål och peta ur dem...

på huvudportar så skyddar oftast det feta hänglåset bara det igentliga nyckelhålet till det "kassaskåpsliknande" låset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in