Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-03, 09:08
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorpenpekkari
Han du besöka kanonerna? Vi var mycket och sprang där när vi var små
Kanonerna på Hertsöberget/Ormberget/Prickberget? De är borta sedan länge. Det går elitspår över där de en gång stod. Det går även elitspår över många av nödutgångarna och övriga nötutgångar/vanliga ingångar är plomberade.
Citera
2019-11-03, 09:12
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2hum4n
Verkar inte vara någon alls som vet, varit flera år runt Hertsöberget och letat utan resultat, Vet dock en nedväg som kan vara möjlig om man orkar lyfta många riktigt tunga stenar
Tänker du på ravinen? Snett inåt och nedåt sett från nödutången som fanns vid kraftledningen?

I så fall behöver du nog en grävmaskin. Gissar på att dörren längre in bakom stenarna dessutom är svetsad.
Citera
2019-11-03, 09:21
  #219
Medlem
Detta är ravinen, antar att det är den du pratar om: http://www.parnes.com/blog/090509%20-%205.jpg
Citera
2020-09-26, 03:20
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcpip
Detta är ravinen, antar att det är den du pratar om: http://www.parnes.com/blog/090509%20-%205.jpg

Kan du skicka ett pm till mig. Är sjukt intresserad av att ta mig in i ormbergsfortet och undrar var inslag samt nödutgångar låg!
Citera
2020-12-06, 14:21
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badrian
Kan du skicka ett pm till mig. Är sjukt intresserad av att ta mig in i ormbergsfortet och undrar var inslag samt nödutgångar låg!
Jag gjorde en karta från huvudet över en modern bild på Google Maps.

https://forumbilder.com/i/rq4G

Den enda utgången som låg utanför taggtråden är den vid kraftledningen. Många verkar felaktigt tro att de finns fler, men de kommer bara ihåg fel från barndomen när de var där med skolan och besökte. Alla fick gå via kraftledningen, man tog bara olika vägar dit för att man hitta skulle hitta dit själv sen.

I övrigt är fortet ganska litet. Allting ligger innanför huvudporten och ravinen och kanonerna. Det finns en varm del, nära huvudporten och det är också där köket och sovrummen finns. Rakt ovanför den varma delen fanns röksgaskanaler, skorstenar, ventilation m.m. En av skorstenarna kunde också användas som nödutgång. En lång stege man klättrade rakt upp efter.

Det gick att gå ner genom alla kanoner, genom observatoriet samt genom alla vanliga ingångar.

I anslutning till alla kanoner fanns det gropar gjorda för att gömma sig i för att kasta handgranater eller beskjuta fienden om de skulle försöka klättra upp för berget mot kanonerna. Dessa skyttevärn m.m. finns från huvudingången och hela vägen upp... på diverse ställen. Tre stycken finns kvar så vitt jag vet. Men det finns ingen anslutning till själva fortet från dem.

Det är så jävla mytomspunnet det där fortet för att alla ungar i Luleå har sprungit där som barn. Jag är 101% säker på att det inte finns någon hemlig ingång som Luleå kommun skulle ha glömt bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback