Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Ja jo men att skaffa barn handlar ju inte bara om att hinna klämma in så många graviditeter som möjligt under sitt fertila liv utan mycket mer om att ta hand om alla barn. Jag ser liksom inte incitamenten för vare sig män eller kvinnor att vilja det.
Angående att jag tror det skulle bli färre barn om kvinnor inte behövdes är det baserat på att jag tror att få män vill ta hand om barn ensamma, medan många kvinnor har lekt med den tanken och kommit fram till att de skulle klara det om något skulle hända partnern eller relationen.
Inte så många som möjligt men så många man vill förutsatt att man hinner med. Det finns en differens mellan hur många barn unga kvinnor säger sig vilja ha och hur många barn de sedan skaffar (tror jag i alla fall, eftersom jag aldrig hört en ung tjej säga att hon vill ha ett barn och inte fler).
De tror att allt kommer lösa sig enligt plan i livet med hus, jobb och rätt man på plats innan 30 i en relation som inte går åt helvete och hon kommer ha tid på sig att skaffa de barn hon vill ha, men för många går det inte till så.
Förr så parbildade man och gifte sig tidigare, och ännu längre tillbaka hade vi tonårsgraviditeter och misstag gick inte att lösa med abort.
Du verkar ändå hålla med om att männens betydelse för de sjunkande födelsetalen är försumbar. Kvinnor ändå skaffar det antal barn som de vill ha, om de hinner med det. Ensamma män skaffar inte barn för det är onaturligt och creepy. Alltså är nativitet en kvinnofråga.