2025-05-01, 23:12
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja, varför?
Enligt statistik från Trafikverket har 25-30% av alla omkomna i trafiken varit involverade i olyckor där alkohol, narkotika eller narkotikaklassade läkemedel pekats ut som orsak. Drograttfylla utgör ungefär hälften av alla rattfylleribrott.
Oj. Så mycket. Ja, det är nog bäst att det fortsättningsvis är olagligt. VIlle mest påpeka att det finns skillnader mellan droger och bland brukare/missbrukare.
Citera
2025-05-01, 23:13
Medlem
1.
Citera
2025-05-01, 23:13
Medlem
Ansvarslöst egoistiskt folk med psykisk ohälsa som självmedicinerar och inte har koll på sina prioriteringar har generellt sällan något större potential, dessa vill man så klart varken ha i trafiken eller på arbetsplatsen.

Citat:
Drogs inte över en kant - "har _generellt_ sällan"

Är du hög?
Citera
2025-05-01, 23:18
Medlem
Alla dessa låtsasargument för att fortsatt hålla det kriminellt ignorerar att vi lämnar över monopolet över marknaden som bara växer och kommer fortsätta växa till gängen. Kan va viktigt att ha i åtanke också istället för relativt mindre aspekter och konsekvenser av den fortsatta kriminaliseringen eller en potentiell legalisering.

Cannabis kommer inte försvinna från landet. Det är dags att acceptera läget och ta fram en politik som faktiskt är bra för samtliga människor istället för fortsatt förtryck.
Citera
2025-05-01, 23:51
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare, igen, vill du förstå positiva effekter av kriminalisering så kan du utgå från posten där jag beskrev varför Sverige ska undvika legalisering/avkriminalisering av cannabis och andra droger - eftersom många av de negativa effekter som forskning kopplar till legalisering/avkriminalisering också ett indirekt stöd för positiva effekter av kriminalisering.
Säg bara att du inte har något svar för det finns ingen som någonsin har gjort en sådan undersökning för att man vågar inte.
Eller jo, om du läser artikeln som tråden handlar om så har du 3 forskare som gjorde just det och kom fram till att det är kriminaliseringen som orsakar skada och gör att fler börjar med narkotika.
Citera
2025-05-01, 23:55
Medlem
Citat:
Självklart för vissa men inte för alla. Just drogmissbrukare som gafflar om avkriminalisering och legalisering tillhör en grupp som återkommande tror att det skulle innebära att deras brukande skulle betraktas annorlunda om de testade positivt vid bilkörning eller vid stickprov på en arbetsplats.
Och där kom den också, att kalla meningsmotståndare för missbrukare...

Dra käpprätt åt h-vete med din jävla dubbelmoral ditt ruttna svin!
Citera
2025-05-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Oj. Så mycket. Ja, det är nog bäst att det fortsättningsvis är olagligt. VIlle mest påpeka att det finns skillnader mellan droger och bland brukare/missbrukare.
Man har räknat in passagerare samt personer som blivit påkörda i den studien, alltså inga indikationer på att det är just föraren som var den som intagit substansen.
Citera
2025-05-01, 23:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Är rätt säker på att du hade blivit kraftigt irriterad om någon annan fick för sig att sätta dig i fängelse för att du gör något som du gillar som inte skadar någon annan.

Absolut men nu sysslar jag inte med olagliga saker och behöver då inte heller oroa mig för det.
Citera
2025-05-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut men nu sysslar jag inte med olagliga saker och behöver då inte heller oroa mig för det.
Hur känner du med PEth testerna som kan göra att körkortet dras in?
Citera
2025-05-02, 00:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Hur känner du med PEth testerna som kan göra att körkortet dras in?

Inga problem med de heller då jag dricker rätt lite.
Citera
2025-05-02, 00:29
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Så vad är det positiva med en fortsatt kriminalisering?
Förmodligen/förhoppningsvis kommer EN ungdom slippa ett skitliv
Citera
2025-05-02, 00:37
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Man har räknat in passagerare samt personer som blivit påkörda i den studien, alltså inga indikationer på att det är just föraren som var den som intagit substansen.
Hm. ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in