• 1
  • 2
2025-04-30, 18:19
Medlem
Hej!

Om man bygger en flintabil och kör den på en cruising, kan man åka dit för rattfylla? Vad är kriterierna? Bilen har alltså ingen motor utan drivs med fötterna som en cykel. Och man får ju cykla full.

Trevlig resa!
Citera
2025-04-30, 18:28
Medlem
Fleptuts avatar
Man får inte cykla full.

https://ntf.se/fragor-och-svar/cykla...ykter-cyklist/
Citera
2025-04-30, 18:30
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerPerssonsFru
Hej!

Om man bygger en flintabil och kör den på en cruising, kan man åka dit för rattfylla? Vad är kriterierna? Bilen har alltså ingen motor utan drivs med fötterna som en cykel. Och man får ju cykla full.

Trevlig resa!

Du menar en maskeraddräkt?
Flinta är tecknad , bilen är omöjlig i verkligheten.
Citera
2025-04-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Man får inte cykla full.

Hursomhelst är en "flintabil" ingen cykel. Det liknar mer en sparkcykel utan motor i sådant fall vilket inte är något fordon utan man räknas som gående.

Är det lagligt för gående att vara onyktra eller kan de dömas till vårdlöshet i trafik?
Citera
2025-04-30, 18:55
Medlem
Stark-Senaps avatar
Blir det av måste du lägga upp bilder på bilen!
Citera
2025-04-30, 19:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerPerssonsFru
Hej!

Trevlig resa!

Rattfylla är tveksamt i juridisk mening men det finns andra lagar och regler du riskerar att bryta. Sen vet jag inte vad Transportstyrelsen skulle säga om man är ute berusad i trafiken och hänvisar till Fred och Barney. Känns inte självklart meriterande.
Citera
2025-04-30, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Man får inte cykla full.

Inget bra svar i juridisk mening då man eventuellt kan dömas för vårdslöshet i trafik. Krävs uppsåt för det första sen tillkommer en beaktning av omständigheter, t. ex cyklade du full inne i stan där du kan utgöra en fara eller cyklade du ute på landet där i princip ingen kan fara illa av din berusning.
Citera
2025-04-30, 20:13
Medlem
Du kommer få jävla benmuskler.
Citera
2025-04-30, 22:13
Medlem
Ja du får köra med den. Om du däremot tappar kontrollen i en utförsbacke och du förstör något eller skadar någon och du är berusad så blir det inte så kul.
Citera
2025-04-30, 23:28
Moderator
Neksnors avatar
För motorfordon gäller vissa ‰-gränser. För fordon gäller att man inte får vara för full (men formulerat annorlunda). En flintabil torde vara ett fordon.
Citera
2025-05-01, 02:14
Medlem
Bertil85s avatar
Vad är olagligt, köra flintabil i vanlig trafik eller vara full?
Citera
2025-05-01, 05:18
Medlem
Muppetys avatar
Man får snarare böter, kanske körförbud o måste bärga bort flinta-mobilen, för att ha blockerat vägen...

Osäker på om man kan dömas till vårdslöshet i trafik när man är gående, om man t.ex. springer ut full mitt på körbanan så bilarna krockar med varandra när de väjer för en? Eller om man bara döms för typ fylleri?

När jag var liten, typ 13-14 år, så var jag förvisso inte straffmyndig, men jag cyklade till Helsingborg på motorvägen. Om jag var straffmyndig, vilket brott hade jag då kunnat dömas till? Olaga cykleri? Olovlig cykling? Eller är det typ bara brott mot trafikförordningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in