2025-10-18, 01:03
Medlem
R.Rs avatar
Så du ska betala mer än 12 000 kr extra varje år för lite mer kakel och en handdukstork? Ja med den ekonomin kan de räkna hem större delen av kostnaden för renovering av badrummet över ~20 års tid. En kostnad som de ska stå för likväl som stambytet då de täcks av den hyra du betalar varje månad.

Jag tycker absolut att du ska neka in i det sista.
Citera
2025-10-19, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Så du ska betala mer än 12 000 kr extra varje år för lite mer kakel och en handdukstork? Ja med den ekonomin kan de räkna hem större delen av kostnaden för renovering av badrummet över ~20 års tid. En kostnad som de ska stå för likväl som stambytet då de täcks av den hyra du betalar varje månad.

Tycker också det är mycket, men det står att de förhandlat hyreshöjningen med Hyresgästföreningen på samma sätt som alla andra hyresjusteringar förhandlas med dem.

Kan ni garantera att det inte kostar mig något när de tar det vidare till Hyresnämnden så kan jag absolut följa ditt råd med att neka.

Kom gärna med fler bra poänger att ta upp för Hyresnämnden (även om det är 99% säkert att hyresvärden får som den vill där.)
Senast redigerad av Harrison1 2025-10-19 kl. 04:13.
Citera
2025-10-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R

Vadå ”ska” ?

Och klart att kostnaden för renovering måste landa på hyresgästen, liksom alla övriga kostnader. Hur skulle det annars fungera tänker du?
Citera
2025-10-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Vadå ”ska” ?

Och klart att kostnaden för renovering måste landa på hyresgästen, liksom alla övriga kostnader. Hur skulle det annars fungera tänker du?

Jag ser det inte som en standardhöjning. Det är underhåll. Allt det där ska väl redan vara täckt av hyran?
Citera
2025-10-30, 18:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Jag ser det inte som en standardhöjning. Det är underhåll. Allt det där ska väl redan vara täckt av hyran?

Vad du tycker spelar ingen roll rättsligt. Ett nytt badrum räknas som huvudregel som en standardhöjning av det slag som motiverar en hyreshöjning. Stambyten är också något som behöver göras med viss regelbundenhet och brukar innebära rätt betydande kostnader för fastighetsägaren. Som då har rätt att kompensera sig mot hyresgästerna.

Att skapa konflikt med sin hyresvärd är naturligtvis något som kan straffa sig på olika vis, t ex genom en mycket petigare bedömning av slitage när du en dag flyttar. Att undvika onödiga och ovinnbara konflikter är också ett allmänt livsråd att ta till sig.
Citera
2025-10-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att skapa konflikt med sin hyresvärd är naturligtvis något som kan straffa sig på olika vis, t ex genom en mycket petigare bedömning av slitage när du en dag flyttar. Att undvika onödiga och ovinnbara konflikter är också ett allmänt livsråd att ta till sig.

Petigare bedömning av slitage.. Ja, det kanske sker. Samtidigt lär man ju ha mer pengar över att betala den petigare bedömningen om det t.ex. tar ett år längre innan de kan höja hyran med 1000 kr eftersom det ska gå via hyresnämnden. Nu vet jag inte om det tar ett år längre eller mer/mindre, men den höjda hyran lär ju ta längre att införa i alla fall och det tjänar man på den dag man flyttar.
Citera
2025-10-30, 18:56
Medlem
Citat:

Sen tror jag också att du överdriver en smula. Hyresvärden består ju inte av en enda person utan en massa personal.

Om vi säger att jag flyttar om 10 år så tror jag inte en eventuellt ny personal fått direktiven från chefen att se med extra hårda ögon på slitaget just för denna bostad enbart för att man inte skrev under för 10 år sedan. Det vore osannolikt om något.
Citera
2025-10-30, 22:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Petigare bedömning av slitage.. Ja, det kanske sker. Samtidigt lär man ju ha mer pengar över att betala den petigare bedömningen om det t.ex. tar ett år längre innan de kan höja hyran med 1000 kr eftersom det ska gå via hyresnämnden. Nu vet jag inte om det tar ett år längre eller mer/mindre, men den höjda hyran lär ju ta längre att införa i alla fall och det tjänar man på den dag man flyttar.

Blir inte höjningen retroaktiv?
Citera
2025-10-30, 23:02
Medlem
Citat:
Blir inte höjningen retroaktiv?

Menar du att alla hyresgäster kommer att få betala en klumpsumma på 12 000 kr efter att hyresvärden gått via hyresnämnden, dvs om det tar ett år innan hyresnämnden tar upp det?
Citera
2025-10-30, 23:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Sen tror jag också att du överdriver en smula. Hyresvärden består ju inte av en enda person utan en massa personal.

Om vi säger att jag flyttar om 10 år så tror jag inte en eventuellt ny personal fått direktiven från chefen att se med extra hårda ögon på slitaget just för denna bostad enbart för att man inte skrev under för 10 år sedan. Det vore osannolikt om något.

Tänkte mer om du flyttar i relativ närhet. Har du nåt annat i lgh som är lite gammal och slitet? Jag kanske skulle ha försökt förhandla, men på ett artigt vis. Typ "Det här skulle kännas rimligare att skriva på om ni bytte spisen och satte upp nya tapeter i vardagsrummet också." Man kommer ofta långt med att kombinera sina krav med att ändå vara trevlig och framstå som resonlig.
Citera
2025-10-30, 23:07
Medlem
Citat:
Man kommer ofta långt med att kombinera sina krav med att ändå vara trevlig och framstå som resonlig.

Visst är det så. Jag försökte förhandla lite angående hyran men icke sa nicke.
Citera
2025-10-30, 23:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Menar du att alla hyresgäster kommer att få betala en klumpsumma på 12 000 kr efter att hyresvärden gått via hyresnämnden, dvs om det tar ett år innan hyresnämnden tar upp det?

Nä, snarare att när du väl förlorar åker du på nya hyran från samma datum som de yrkat på. Men det kan finnas specialregler här jag inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in