Citat:
Ursprungligen postat av
Zaphiez
Hans lilla dotter???
Ja och alla hans brottsoffer då?
Ja, det är en jämförelse som alla som arbetar inom sjukvården är helt förbjudna att göra av etiska skäl. Tänk dig själv om dina barn ska behöva mötas av sådana argument som att "Din farsa begick så hemska brott så du kan inte få vård här". I hur många generationer tycker du kriminellas straff ska följa?
Personligen har jag tagit om hand ett ungt par med brutna ryggar, på olika nivåer, som vi kunde vårda på samma rum. De var nyförlovade och förlamde från brottsnivån. I rummet intill vårdade vi rattfyllot för den svåra hjärnskakning han hade drabbats av då han körde på paret. De var "gammelsvenskar" alla tre och alla tre har i den svenska vården rätt till professionell vård. Möjligen skulle han möta paret i domstol senare. Hans barn, om han hade några skull knappast behöva straffas för vad han gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
När kriminella föräldrar dör eller utvisas så kan det vara barnens räddning.
Barn till kriminella pappor löper 2 till 4 gånger högre risk att själva bli kriminella jämfört med barn utan kriminell förälder. Barn vars föräldrar dömts till fängelse har 37 % högre risk att själva lagföras för brott vid 25 års ålder jämfört med barn vars föräldrar inte dömts till fängelse.
Risken är högre om pappans kriminalitet är återkommande, våldsam eller organiserad. I detta fall är det tydligt att kriminaliteten var återkommande, och det i sig tyder även på att det finns en genetisk riskfaktor.
En vettig person som vill sitt barn det bästa, inklusive att ge sitt barn de bästa förutsättningar, skaffar inte barn med en kriminell person eller en person med komplicerande diagnoser.
Jag har inte så insatt i den här mannens kriminella ryggsäck. Du får mitt medhåll om att det kan vara barnens räddning om de slipper ifrån en kriminell förälder, om det är så att en kriminell far eller mor är genuint elak och kriminell. Jag tänker då på föräldrar som systematiskt tränar upp barnen i föräldrarnas stöldraider i butiker och varuhus. En liten flicka som smugglades in till Sverige som ensamkommande för att bli "ankare" till sin egen familj i ett senare skede, blev senare mördad. Hela "ankar-affären" var genomplanerad av svenska socialarbetare. Flickan fick tillsammans med sina fostersyskon ranta omkring och plocka på sig saker under fostermammans ledning. Utanför butiken stod fosterpappan med bil och väntade på sin fru och barnen med alla varor de snott.
Sådant är sorgligt från början till slut.
Ja, det är väl bra om man lyckas avråda sina döttrar från att skaffa barn med kriminella. Men kanske ska vi börja tänka igenom detta med "samlagsrummen" på kriminalvårdsanstalterna. Svenska Tommy Zethraeus har under avtjänandet av sitt straff för massmord bytt namn, träffa en kvinna som han gift sig med och bildat familj så nu är den familjen mamma+pappa och tre barn.