2025-04-27, 11:41
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi har ju i princip ingen invandring längre från "oönskade länder".
Och nu satsar staten rejäla summor på återvandring/deportering.
Nästa nivå på den "restriktiva invandringspolitiken" är vad exakt? Utrotningsläger?

Grundläggande borde ju vara att få samma etno-nationalistiska strävanden som både Israel och Palestina har. Ett nation för ett folk, där det finns en folklig suveränitet och rätten att utveckla sin egen kultur.

Så ett omfattade repatrierings-program och strävan efter etnisk enhet.
Citera
2025-04-27, 11:52
Medlem
Det är långt fler än 21% som är kritiska till stor invandring men det är inte det enda skälet till att man röstar eller inte inte röstar på SD.

Ex. så kanske man tycker att en SD röst i praktiken är en röst på M som man inte gillar,
eller man gillar inte invandring men inte heller SDs HBTQi ställning,
eller man vill inte ses som rasist eller nazi-positiv vilket många förknippar SD med oavsett om det stämmer eller inte.

Därför ar det många som är kritiska till stor invandring men vill inte rösta på SD ändå.

Om en folkomröstning skulle göras enbart om "Minskad invandring och och ökad återvandring JA / NEJ" där endast de som varit svenska medborgare i minst 20 år fick rösta skulle det bli mycket mer än 21% för JA-sidan.
Citera
2025-04-27, 11:53
Medlem
Mad monks avatar
Misstaget var att tro att SD skulle göra någon som helst skillnad. Vi behöver en revolution om vi ska få bort sjuklövern. Media har skapat en löjlig halmgubbe som de ständigt argumenterar mot men det är ju allt det är en halmgubbe.
Citera
2025-04-27, 11:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
SD har helt på egen hand sett till att inga seriösa svenskar vill rösta på dem. Dels har de ogenomtänkt och populistisk högerpolitik trots att många av deras kärnväljare är fd sossar och dels visar de gång efter annan att deras partimedlemmar är idioter. Dessutom lyckas de inte ens leverera på sina kärnfrågor trots att regeringen är beroende av dem.

Dessutom har både anhängare till både Socialdemokratin och vänstern nu allt mer insett att invandringen är för hög och vill minska den så även dessa partier driver en invandringskritisk politk i allt högre grad. Då tappar SD sin poäng.

Sant. Det förlorar de nog mest på. Folk vill ha bra människor att representera dom politiskt. Med SD får man ju mest hillbillys. Men det hänger väl fortsatt ihop med just att SD kopplas till nassar. Vettigt folk kommer fortsatt vara tveksamma att representera dom. Även om vettigt folk hatar invandring lika mycket.
Citera
2025-04-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Detta stämmer till 100% och tar man med utvandringen är nettot nästan noll från klassiska asylländer.

Även om födelsetalen är låga för svenska kvinnor så blir andra generationens invandrarkvinnors födelsetal ännu lägre.

Tidigare var det vänstern som spred lögnerna men idag är det outbildade högermänniskor med en skev bild av Sverige som fortfarande tror att det väller in mena-invandrare (kring 100.000 per år) som sprutar ut barn och att svenskar oundvikligen blir minoritet inom 10-20 år lol.

Såg ut så för några år sedan men verkligen inte idag på grund av fundamentala trendförändringar. Det är ett paradigmskifte.

Exakt! Gång på gång ljugs det här på flashback och påstås att invandringen inte har minskat. Kommmer det från AFS- och NMR-trogen media? Sedan 2020 har Sverige inte längre någon nettoflyktinginvandring att tala om, förutom ukrainarna 2022. Som bidrog till att minska mansöverskottet. SD:are verkar ändå vara ambivalenta inför ukrainarna, och nu överger många ukrainare Sverige, för att de har svårt att försörja sig. Den invandring som finns kvar är hårt arbetande arbetskraftrsinvandrare med familjer. Men många i SD:s hatsvans sprider fördomar även om utomeuropeiska arbetskraftsinvandrare. Det gör att det är helt ute bland övriga partier att prata om hur viktiga arbetskraftsinvandringen är för Sveriges ekonomi, av rädsla för att tappa röster till SD.

Nu visar Trump vägen för hur massdeporteringar kan genomföras, och det är vad AFS vill, och innerst inne även SD. Här är inte svenska folket och övriga partier alls med på tåget. Hittills.
Senast redigerad av guru1966 2025-04-27 kl. 12:11.
Citera
2025-04-27, 12:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Herregud. Våldet i hemmen är ingen invandringsfråga, det förekommer tyvärr i de "fina hemmen" också.

- och exakt så här svaga är ni i intellektet. Noll förmåga att tänka analytiskt, noll vilja att söka information utifrån forskning och praktik.

Det du gör i ditt okunniga relativiserande är att hävda att synen på kvinna, barn och man är densamma i Irak, Somalia, Afghanistan, Syrien och övriga MENA.

Du hävdar att våld i familjer i Irak, Somalia, Afghanistan, Syrien och övriga MENA är jämförbart med etniskt svenska familjer i Sverige, sett till frekvens och utövandeform.

Våld i hemmet är direkt knutet till kultur och religion. Att vi inte längre slår kvinnor och barn är för att det förbjöds i Sverige. I MENA är det kutym, det uppmuntras och är normalitet i kulturen och uppmanas i Islam. I MENA finns ingen statlig kontroll över familj och individer, det är familjen, klanen och hedern som är rättsnöret - och makten ligger hos mannen.

När du jämför Sverige med MENA-länder, eller jämför svenskar med MENA-folk, eller jämför svenska män och kvinnor med MENA-män och kvinnor så undrar jag om de ens är förmögen att knyta dina skor eller om du insett att det är enklast att köra med kardborre.

Har du MENA i ditt umgänge är sannoliken hög att 100% av dem växt upp med olika varianter av våld i hemmet och även praktiserar det själv, samt att de är präglade av klan- och hederskulturellt tänk. Den träffsäkerheten har du INTE med etniskt svenska - och - ingen av dem är präglade av klan- och hederskulturellt tänk.
Citera
2025-04-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
När jag växte upp var det uppenbart för mig att Sverige kommer bli ett skithålsland om invandringen får fortsätta. Röstade SD länge när det ansågs vara rasistiskt. Hade man lite IQ så kunde man förutse dagens samhällsutveckling för 20 år sedan (säkerligen längre tillbaka om man är äldre än mig). Jag var ungdom och kunde räkna ut det själv. Trots det fanns det vuxna som inte såg det komma.

Idag har SD enligt https://val.digital/History/ 20,6% stöd. 2015 hade SD 21% stöd enligt samma sida. Så partiet har fullständigt stagnerat de senaste 10 åren. Sverige blir bara värre, men folk kan inte ens bemöda sig med att var 4:e år lägga en röst på mindre piss.

Folk får var 4:e år rösta på om de vill ha mer piss eller mindre piss. Det finns så mycket man skulle kunna göra för att förbättra samhället. Men det som kräver minst insats och energi - att bara lägga en röst på mindre piss - orkar folk inte ens göra. De är vana vid att rösta på folkförrädarna i Socialdemokraterna och Moderaterna. Sverige blir enligt alla uppenbart sämre dag för dag, men ändå orkar man inte ens rösta för skillnad. Det är det allra minsta man kan göra - och inte ens det gör folk.

Så oavsett vad som händer i samhället, så är det uppenbarligen omöjligt att få fler än 21% av svenskar att vilja ha förändring. På 10 år så har Sverige gått från dåligt till ett skithål. Och trots det så har inte en enda ytterligare svensk vaknat upp. Så om de senaste 10 årens utveckling inte kan väcka svensken till att ens lägga en lapp i lådan för förändring - så finns det inget som kan göra det.

Jag vill dock vara tydlig med att SD inte är ett perfekt parti. Jag tycker att de är en stor besvikelse och jag har de senaste 2 valen röstat på AFS istället. SD lovade ett paradigmskifte, men har inte gjort ett skit. Invandringen fortsätter i exakt samma takt. Men en röst på SD är trots det en röst på att man vill ha förändring gällande invandringen. Men som sagt, det finns inte fler än 21% svenskar som vill ha förändring.

Nu har jag skrivit mycket om SD. Men jag vill vara tydlig om att denna tråden inte handlar om partipolitik. Men opinionsundersökningar & valresultat är en bra och mätbar indikator på vad gemene svensk tycker. Därför använder jag det som en barometer.

Varför tror ni att det inte går att övertyga fler än 21% svenskar att det mångkulturella experimentet måste få ett slut? Övriga 79% svenskar ser hellre Sverige gå under och förvandlas till en muslimsk bazaar. Är det inte märkligt att 79% av befolkningen kan vara så självdestruktiva? Jag tycker det är så märkligt att 79% av alla svenskar kan vara fortsatt positiva till dagens samhällsutveckling och fortsätta vilja ha mer av den.

Så - hjälp mig att förstå hur svensken tänker och resonerar!

Min mor röstar på Sossarna och har alltid gjort det. Men vid matbordet klagar hon ofta om blattar och negrer och hur hon önskade att alla bara drog. Invandringen har förstört Sverige osv.

Men likförbannat så ska hon rösta på Sossarna varje gång.

Tror många äldre är så. Svårt att lära en gammal hund sitta.
Citera
2025-04-27, 12:15
Medlem
Problemet är väl lite att alla som importerats bakåt NU levererar en avkomma som procentuellt växer… för varje hitkommen person ynglar den av sig 3 som i sin tur blir 7 osv.

Stoppar vi invandring nu tar det 100 år för generationerna att börja minska så vi sitter i skiten oavsett… om de inte börjar åka hem.
Citera
2025-04-27, 12:37
Medlem
Pungpuckels avatar
Invandringen är ingen huvudfrågan om du är privilegierad, då kan man gott sitta på sin fina middag och prata skit om SD.
Många är just det, privilegierade, dom har inte fått uppleva den terror som många andra lever i dagligen.

Men det drabbar väl även fis-adeln någon gång, då får dom min varma applåd.
Citera
2025-04-27, 12:45
Medlem
En intressant fråga är varför 21% av befolkningen är helt oförstående till att man kan ha andra prioriteringar än dem.
Citera
2025-04-27, 12:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du är helt klart inne på något här, nyckeln är kvinnor. Kvinnors politiska preferenser kan förstås genom deras historiska behov av att vara en del av en social grupp för överlevnad, särskilt i den förhistoriska tiden. Kvinnor hade ett starkt behov av att anpassa sig till gruppnormer för att skydda sig själva och sina barn, då samarbete var avgörande för överlevnad. Denna tendens att söka konsensus och stabilitet har följt med in i dagens samhälle.
I samtida politik söker sig kvinnor ofta till mitten, där partier som Socialdemokraterna (S) och Miljöpartiet (MP) betonar ”rätt” och makt. Dessa partier erbjuder en känsla av trygghet och gemenskap, vilket reflekterar det historiska behovet att vara en del av en större enhet för att säkerställa överlevnad och välfärd, precis som kvinnor historiskt anpassade sig till religioner som kristendomen för att ingå i ett skyddande samhälle.
Massmedia spelar en stor roll i detta, genom att framhäva vissa politiska narrativ och skapa socialt tryck. Precis som kyrkan under kristendomens spridning hade kontroll över religiösa idéer, påverkar dagens medier de politiska valen genom att forma vad som anses vara "rätt" eller legitimt, vilket gör att kvinnor tenderar att stödja de krafter som dominerar samhällsdebatten och erbjuder en upplevelse av kollektivism.
Kvinnor drivs i sina politiska val av att stödja den med makt, makt är kollektiv trygghet och stödja de idéer som är ”rätt” enligt makten. Det var eliten och kvinnor som införde kristendomen, den historiska kontexten ger en bredare förståelse.

Håller med större delen av din analys. Vårt samhälle har helt enkelt fått ett kvinnligt normsystem, som mest fyller funktionen av att skapa tabun. Man ska inte prata om flyktingpolitiken. Man ska inte prata om kriminalitet och straff. Man ska inte ha åsikter och uppfattningar om det mänskliga psyket, eller om hur tillvaron är inrättad. Man ska lämna det åt experterna - politikerna, kriminologerna, psykologerna och filosoferna. Vi lekmän ska avstå från att tänka på sånt, och göra tummen upp åt "experterna", som du alltid antar vill oss väl.

En väldigt stor del av de kvinnor jag känner, blir väldigt obekväma när man börjar prata allvar om något. De är alldeles för hierarkiskt orienterade. De försöker bara släcka ner diskussioner, och hänvisa till anekdotiska grejer som de menar styrker deras tas att "man inte ska generalisera".
I fredstid är det kvinnor du ska alliera dig med, om du vill få makt. De kan implementera ett tankeförbud på nolltid, och ställer beredvilligt upp på det.
Citera
2025-04-27, 12:56
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Svensken tänker längre än näsan räcker. Varför envisas viss att jämställda motstånd mot invandring med röst på SD? Om man tror att motstånd mot invandring per automatik betyder en röst på SD så har man inte särskilt hög IQ. Majoriteten av befolkningen vill lägga sin röst på ett parti som har bäst helhetslösning och inte efter en enda fråga.

Jag är starkt emot fler invandrare och framförallt invandrare från mellanöstern och Afrika, mest jag skulle aldrig kunna lägga min röst på SD. Jag är en entreprenör som driver företag som omsatt över 1 miljard SEK senaste 24 månaderna och att gå ur EU skulle ta mer eller mindre död på min verksamhet och jag skulle få friställa mer än 150 anställda och betala hundratals miljoner kronor mindre i skatt varje år till svenska statskassan. Även sänkta bränslepriser går stark emot mina åsikter. I många andra frågor som energipolitik, brottslighet, skola, välfärd så gör SD det väldigt enkelt för sig med fina ord, som jag tror att alla partier skulle kunna skriver under på, men dom säger inte hur man ska uppnå detta. I mina ögon så är SD inget annat än en Trump. Dom säger det folk vill höra, men skulle dom få makten så skulle dom krascha ekonomin precis som Trump.

Jag är övertygad att i grund och botten så har Svensson inte så mycket emot invandrare i rimliga mängder, som kan lära sig språket och ta seden dit dom kommer. Det är framförallt brottsligheten som Svensson stör sig på. Men att sätta ribban på 0 invandrare är fel. Sverige behöver invandrare för tillväxten och många yrken. Så jag kommer ALDRIG lägga en röst på SD.

Mycket bra inlägg och denna typ av resonemang finns både på vänster- och högersidan av det politiska spektrumet. Man vill inte ha en idiot som ledare för sitt land, oavsett profilfrågor. Att SD inte når majoritet på samma sätt som Trump lyckats med i USA tror jag beror på den betydligt högre genomsnittliga bildningsnivån i Sverige, jämfört med USA och att svensken i gemen (iaf ursprungssvenskar) har en större förståelse för hur man bidrar till samhällets styrka och välgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in