Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Indirekt kommer namnet från den franska släkten men whiskeyn fick sitt namn från "Old Bourbon county" som var ett stort område omfattande ca en tredjedel av det område som idag utgör staten Kentucky. På den tiden fanns inte staten Kentucky utan området var ett slags koloni till staten Virginia.( Det hette naturligtvis bara Bourbon County fram tills det upphörde att finnas officiellt)
De stora Bourbon-destillerierna ligger dock inte i före detta Bourbon County heller utan längre västerut.
Idag finns ett county i Kentucky som heter Bourbon county men det är pyttelitet jämfört med "Old Bourbon county" och har vad jag vet inte ett enda destilleri.
Att Bourbon är en typ av whiskey stämmer och även Tennessee-whiskey är bourbon-whiskey fast väldigt många påstår något annat.
Well,
Tennessee whiskey uppfyller kraven för att klassas som
Bourbon whiskey men
Bourbon whiskey uppfyller väldigt sällan kraven för att få klassas som
Tennessee whiskey. Så bara för att
Tennessee whiskey får klassas som
Bourbon whiskey behöver den inte göra det då den uppfyller högre ställda krav än så.
Typ som att alla franska viner inte kommer från
Bourgogne,
Bordeaux eller
Champagne men all
Bourgogne,
Bordeaux och
Champagne är franska viner.
Väldigt få
Bourbon whiskey filtreras före lagring vilket samtliga Tennessee whiskey gör. Majoriteten av alla
Tennessee whiskey gör det dessutom genom det som kallas för [the]
Lincoln County Process och såhär på rak arm kan jag inte påminna mig om någon
Bourbon whiskey som gör det.
Bourbon whiskey får produceras var som helst i USA, men
Tennessee whiskey är geografiskt begränsat.
Men, ursprungsmärkningen finns där och är inte utifrån ort inte såpass vilseledande som vissa svenska varumärken inom ölsegmentet.
Det finns även ölstilar (Exempelvis
Dortmunder,
California common,
New England India Pale Ale och
Pilsner [Pilsen].) där namnet visar på stil (
Pilsner finns dessutom i tysk och tjeckisk stil sett till intern spridning inom huvudstilens paraply.) och inte produktionsplats även om stilen i sig hämtar sitt namn från den ort där stilen uppstod.
Men nu handlar det ju om varumärken som tar sitt namn från platser som varken utgör en stil eller ort för produktion...