• 1
  • 2
2025-04-16, 23:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Du behöver inte förklara, jag förstår precis hur det fungerar. Har även själv förklarat i tråden hur det fungerar.
Det är av den faktan hela tråden är baserad på.

För att förenkla: När 90-99% av din marknad är PR (som märkeskläder),och den största PR-plattformen i världen, tillika producenten av det faktiska värdet (kläderna utan PR-märket) försöker förgöra det den PR:en byggt upp. Då kommer den marknad (90-99%-PR-marknaden) att rasa. No?!

Dessa lyxmärken är väl inte särskilt beroende av TikTok, men jag använder inte den appen och köper inga lyxvaror så det hela är skitsamma för mig faktiskt.

Gokväll!
Citera
2025-04-16, 23:53
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dessa lyxmärken är väl inte särskilt beroende av TikTok, men jag använder inte den appen och köper inga lyxvaror så det hela är skitsamma för mig faktiskt.
Jag köper heller inte lyxmärken eller använder tiktok. När det största/näst största företaget i europas hela affärsmodell är lyxmärken, och världens största propaganda-app försöker bränna sönder denna affärsmodell så kommer det påverka dig varesig du vill eller inte.

Frågan och diskussionen är hur det ena påverkar det andra, i detalj, i macro, och hur det påverkar europeiska ekonomin, samhället, och makten. (din personliga åsikt om din personliga påverkan hade endast varit intressant just om du faktisk köpte lyxmärken och använde tiktok.)

Du kan ha rätt i att de inte är beroende av tiktok. Men jag tror de är det. Alla under 20 verkar använda det, och hälften under 35. Vi andra är formade av andra saker, och "vi" (som grupp) köper lyxprodukter för att vi blivit formade att de är lyxiga och värda pengarna, gör oss bättre, finare, whatever hjärntätt som pågår där. Om 10 år när tiktok-generationen blir den köpstarka gruppen, varför ska de då köpa en gucci för 3000 euro, när de vet att de kan få exakt samma kvalitet för 50 euro, och alla anser att du är smart om du köper den för 50 euro, istället för trashig, som idag.
Vill vara tydlig med att jag inte tycker dagens kultur gällande detta är korrekt. Snarare tvärt om. Är endast intresserad av de ekonomiska (se forumet tråden ligger i), och de geopolitiska, effekterna av att alla får samma syn som dig och mig i det här - genom att producenterna av varorna tillika ägare av största globala kulturformaren (tiktok) pumpar propaganda för att forma alla användare att tycka hela den lyx-grejen är bullshit.
Senast redigerad av deddd 2025-04-17 kl. 00:05.
Citera
2025-04-17, 10:11
Medlem
Julskinkatos avatar
Det är väl bra om vi slutar använda billig skit som går sönder snart ändå? Rent resursmässigt.

Även om de här lyxvarorna naturligtvis inte säljer på sin hållbarhet som säkert inte är så hög egentligen.
Citera
2025-04-17, 11:01
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har för mig jag läste någonstans att en tröja i bomull kostar ungefär 20 spänn att producera i Bangladesh med alla kostnader inkluderade. Detta är alltså inklusive fraktkostnaden.

Ska kanske tilläggas att Kina nästan blivit för dyrt för att göra kläder och att det numera är länder som Bangladesh, Indien, Indonesien, osv. som tar över produktionen i rasande takt.
Fast den trenden vände ganska snabbt när Kina gick över till "mörka fabriker", helautomatiserade. Det kunde västvärlden också gjort, men väst insisterar på att ta bort sina industrier och ersätta med flum. Sritex som var Indonesiens och Asiens största har sagt upp mer än hälften av personalen på något år.
Citera
2025-04-17, 11:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fast den trenden vände ganska snabbt när Kina gick över till "mörka fabriker", helautomatiserade. Det kunde västvärlden också gjort, men väst insisterar på att ta bort sina industrier och ersätta med flum. Sritex som var Indonesiens och Asiens största har sagt upp mer än hälften av personalen på något år.
Låter som du vet mer än mig. Jag vet bara att det skedde ett ganska stort utflöde ur Kina till billigare länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in