Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Dessa lyxmärken är väl inte särskilt beroende av TikTok, men jag använder inte den appen och köper inga lyxvaror så det hela är skitsamma för mig faktiskt.
Jag köper heller inte lyxmärken eller använder tiktok. När det största/näst största företaget i europas hela affärsmodell är lyxmärken, och världens största propaganda-app försöker bränna sönder denna affärsmodell så kommer det påverka dig varesig du vill eller inte.
Frågan och diskussionen är hur det ena påverkar det andra, i detalj, i macro, och hur det påverkar europeiska ekonomin, samhället, och makten. (din personliga åsikt om din personliga påverkan hade endast varit intressant just om du faktisk köpte lyxmärken och använde tiktok.)
Du kan ha rätt i att de inte är beroende av tiktok. Men jag tror de är det. Alla under 20 verkar använda det, och hälften under 35. Vi andra är formade av andra saker, och "vi" (som grupp) köper lyxprodukter för att vi blivit formade att de är lyxiga och värda pengarna, gör oss bättre, finare, whatever hjärntätt som pågår där. Om 10 år när tiktok-generationen blir den köpstarka gruppen, varför ska de då köpa en gucci för 3000 euro, när de vet att de kan få exakt samma kvalitet för 50 euro, och alla anser att du är smart om du köper den för 50 euro, istället för trashig, som idag.
Vill vara tydlig med att jag inte tycker dagens kultur gällande detta är korrekt. Snarare tvärt om. Är endast intresserad av de ekonomiska (se forumet tråden ligger i), och de geopolitiska, effekterna av att alla får samma syn som dig och mig i det här - genom att producenterna av varorna tillika ägare av största globala kulturformaren (tiktok) pumpar propaganda för att forma alla användare att tycka hela den lyx-grejen är bullshit.