2025-06-05, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Jag månadssparar som vanligt. Att försöka tajma dippen är omöjligt.

Det är bara tur som avgör.

Svårt men inte omöjligt.
Citera
2025-06-05, 18:33
Avslutad
Dippen är över. USA-börserna är nu på plus för året. Dock så är USA-indexfonderna och globalfonderna fortfarande rejält minus men det är för att dollarn är ner 13% mot kronan sedan årsskiftet. Vem hade trott att den svenska kronan skulle gå som tåget i kristider?
Citera
2025-06-06, 10:44
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tydlig "dip" på marknaden nu.

Det är såklart omöjligt att veta när vi når botten, men hur gör ni?

Jag sålde allt innan börsen gick ned ordentligt senaste 6-7 veckorna. Skönt
Men har massa kapital som bara ligger.

Ska man köpa in sig på lite indexfonder sverige+europa, för några tusen i veckan?

Eller är marknaden alldeles för volatil?

USAfonder och enstaka aktier hoppar jag nog över, vågar inte med sån volatilitet...
Jag sålde 4% vid dippen av oro men jag har köpt tillbaka dagarna omkring och efter. Redan efter en vecka så var det försent.

Grattis till alla som lyckades!
Citera
2025-06-06, 22:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavur2020
fan, jag sålde när det åkte neråt nu har det gått upp istället.

Borde bara inte rört någonting alls, jävla skit
Om du inte klarar av en liten dipp utan att sälja av i panik ska du inte ha pengarna på börsen. Satsa på ett sparkonto istället.
Citera
2025-06-07, 23:20
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du inte klarar av en liten dipp utan att sälja av i panik ska du inte ha pengarna på börsen. Satsa på ett sparkonto istället.

Fattar du inte att dessa personer som är känslomässigt styrda är bra för oss andra? Fler sådana på börsen tack!
Citera
2025-06-12, 11:30
Medlem
sparsamhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Fattar du inte att dessa personer som är känslomässigt styrda är bra för oss andra? Fler sådana på börsen tack!
Har köpt mer än vanligt sedan mars. Ser helt okej ut. Sitta lugnt i båten och fortsätta köpa verkar löna sig.
Citera
2025-06-23, 21:07
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Var det dumt gjort av mig att lägga in 20.000 kr på Länsförsäkringar global index nu när världen är så orolig? Tänkte börja månadsspara i fonder så att pengarna börjar växa någon gång men kanske gjorde det förhastat?
Citera
2025-06-23, 22:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Var det dumt gjort av mig att lägga in 20.000 kr på Länsförsäkringar global index nu när världen är så orolig? Tänkte börja månadsspara i fonder så att pengarna börjar växa någon gång men kanske gjorde det förhastat?

Ingen vet vartåt börsen (och världen) är på väg så om det var rätt tillfälle att satsa 20 000 kr nu återstår att se. Men det är egentligen ett mindre problem om du samtidigt startar ett månadssparande, för då utgör de där 20 000 snart en mindre del av det totala sparandet. Beroende på hur mycket du månadssparar, så klart, men säg att du sparar 1 000 kr i månaden så utgör efter fem år de där 20 000 bara 25 % av det totala insatta kapitalet.

Poängen med ett månadssparande (helst automatiskt) är ju att du alltid sätter in pengar, oavsett om börsen går bra eller dåligt, och på så sätt jämnar ut topparna och dalarna på sikt.
Citera
2025-08-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ingen vet vartåt börsen (och världen) är på väg så om det var rätt tillfälle att satsa 20 000 kr nu återstår att se. Men det är egentligen ett mindre problem om du samtidigt startar ett månadssparande, för då utgör de där 20 000 snart en mindre del av det totala sparandet. Beroende på hur mycket du månadssparar, så klart, men säg att du sparar 1 000 kr i månaden så utgör efter fem år de där 20 000 bara 25 % av det totala insatta kapitalet.

Poängen med ett månadssparande (helst automatiskt) är ju att du alltid sätter in pengar, oavsett om börsen går bra eller dåligt, och på så sätt jämnar ut topparna och dalarna på sikt.

räknas inte som förlust att behöva fylla på med pengar för att jämna ut? spara på börsen känns bara förlust.
Citera
2025-08-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
räknas inte som förlust att behöva fylla på med pengar för att jämna ut? spara på börsen känns bara förlust.
Börsen går hela tiden upp och ned men köper man tex. Indexfonder så är det stor chans att det blir bättre om några år, men ingen garanti så klart.
Citera
2025-09-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.

Det kommer troligtvis ej bli mindre oroligt framöver så allt som spelar roll är när du börjar, ju tidigare desto bättre.
Citera
2025-09-20, 11:49
Medlem
sparsamhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparsamhet
Har köpt mer än vanligt sedan mars. Ser helt okej ut. Sitta lugnt i båten och fortsätta köpa verkar löna sig.
Fortsatt så. Blivit lite aktier och omdisponeringar dock. Möjligtvis att jag vill öka risknivån något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in