2025-04-15, 02:20
Medlem
Det finns en diagnos som yttrar sig så här:

Långa skov, flera månader eller till och med år, då man kan vara uppåt, helt lyrisk, och sedan motsatsen, flera månader eller år då man är neråt, deprimerad. Jag tror att det heter bipolär.

Men sedan så finns det samma sak, men med kortare skov, och det är den diagnosen som jag inte vet namnet på. Då så kan man bli deprimerad bara några dagar, eller till och med bara några timmar. Vad heter den diagnosen?
Citera
2025-04-15, 02:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

Långa skov, flera månader eller till och med år, då man kan vara uppåt, helt lyrisk, och sedan motsatsen, flera månader eller år då man är neråt, deprimerad. Jag tror att det heter bipolär.

Men sedan så finns det samma sak, men med kortare skov, och det är den diagnosen som jag inte vet namnet på. Då så kan man bli deprimerad bara några dagar, eller till och med bara några timmar. Vad heter den diagnosen?

Det är väl bipolär 1 och bipolär 2 du beskriver. Vet inte vilken av dom som är vilken dock.

Tänker du kanske på manodepressiv? Verkar enl google som att bipolär hette så förut.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-04-15 kl. 02:29.
Citera
2025-04-15, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är väl bipolär 1 och bipolär 2 du beskriver. Vet inte vilken av dom som är vilken dock.

Tänker du kanske på manodepressiv? Verkar enl google som att bipolär hette så förut.

Jag har för mig att det som jag tänkte på hade ett eget namn, men det kan ju vara så som du säger att det har bytt namn.
Citera
2025-04-15, 03:00
Medlem
Wrossmols avatar
Det du beskriver låter som cyklotymi, en form av bipolär sjukdom där man har snabbare växlingar mellan upp- och nedstämdhet, men utan att det når de extrema nivåerna av bipolär I eller II. Cyklotymi innebär alltså kortare perioder av hypomani (uppåt) och depression (neråt), men inte så intensiva som i de andra formerna av bipolär sjukdom. Det kan kännas som att humöret svänger snabbt, men inte på samma nivå som vid de längre och mer extremt svajiga perioderna som bipolär I eller II innebär.
Citera
2025-04-15, 05:57
Medlem
Citat:

Diagnos bipolär sjukdom kräver definitionsmässigt förekomst av hypoman/manisk episod som varat i minst 4d. Detta eftersom vem som helst kan vara väldigt upprymd i några timmar samtidigt som väldigt få är det många dagar i sträck vilket är essensen i vad dst innebär att vara bipolär. Man kan i enlighet med samma logik inte vara deprimerad i ett par timmar, då är "nedstämd" eller "i affekt" bättre termer.
Det fall du beskriver med snabba svängningar i humör undsr loppet av timmar är inte tillräckligt specifikt för att sätta någon psykiatrisk diagnos men är mer förenligt med personlighetsstörning ex. borderline / EUP eller missbruk än bipolaritet.
Citera
2025-04-15, 06:28
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det som jag tänkte på hade ett eget namn, men det kan ju vara så som du säger att det har bytt namn.
Det heter fortfarande bipolär. Eller schizofreni. Lite beroende på nivå (kan diskuteras). Och vilket språk man pratar på. Bipolär=Schizofreni.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-15 kl. 06:35.
Citera
2025-04-15, 08:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Det du beskriver låter som cyklotymi, en form av bipolär sjukdom där man har snabbare växlingar ...
Intressant, hade aldrig hört talas om. Måste vara svårdiagnosticerat, eftersom typ alla normala är så (men ser via engelska wiki att endast 0.4-1 procent har det nån gång).
Citera
2025-04-15, 11:16
Medlem
Citat:

Sök på Rapid cycling.

Mvh.
Senast redigerad av kaffekoppen 2025-04-15 kl. 11:20.
Citera
2025-04-15, 11:42
Medlem
Asgarvars avatar
Är inte en diagnos förövrigt, utan ett symptom. Beroende på hur snabb växlingen är har det olika namn. Symptomet ingår i flera olika diagnoser.
Citera
2025-04-17, 21:23
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:

Typ EIPS?
Citera
2025-04-17, 22:10
Bannlyst
Humörsvängningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in