2025-04-14, 20:01
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Många med mig satte koppen i vrångstrupen när vi slog upp Aftonbladet på webben och de gula bokstäverna helt plötsligt var jämntjocka. Tidigare var de smala på längden och breda på bredden.

Dansk formgivare ligger bakom härdsmältan. Kalla mig reaktionär men jag vill ha de gamla, mer svårlästa bokstäverna tillbaka.

Jag trodde i min enfald att Aftonbladets logga är den sista man rör, att den är för ikonisk att byta ut, att sumpa. Ja, jag tänkte rentav att de där gula bokstäverna mot den svarta skuggan var en del av Sverige, en del som nu är död. Jag har gått på ishockey där spelarna kört med guldhjälmar med SM-GULD på löpsedlar i det klassiska Aftonbladet-typsnittet. Jag vet att jag snart vänjer mig men tårarna rinner. Ska vi bojkotta tidningen så de rullar tillbaka förändringen?
Citera
2025-04-14, 20:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Många med mig satte koppen i vrångstrupen när vi slog upp Aftonbladet på webben och de gula bokstäverna helt plötsligt var jämntjocka. Tidigare var de smala på längden och breda på bredden.

Dansk formgivare ligger bakom härdsmältan. Kalla mig reaktionär men jag vill ha de gamla, mer svårlästa bokstäverna tillbaka.

Jag trodde i min enfald att Aftonbladets logga är den sista man rör, att den är för ikonisk att byta ut, att sumpa. Ja, jag tänkte rentav att de där gula bokstäverna mot den svarta skuggan var en del av Sverige, en del som nu är död. Jag har gått på ishockey där spelarna kört med guldhjälmar med SM-GULD på löpsedlar i det klassiska Aftonbladet-typsnittet. Jag vet att jag snart vänjer mig men tårarna rinner. Ska vi bojkotta tidningen så de rullar tillbaka förändringen?

Du tänker att det är anledningen varför man ska bojkotta Aftonhoran?

Edit: Fattade inte att du var ironisk. My bad. Ganska kul.
Senast redigerad av 526 2025-04-14 kl. 20:23.
Citera
2025-04-14, 20:19
Avslutad
Ja ett stort synligt vitt A var favicon icon cache i vår Edge browser. Kanske vill Aftonbladet lysa upp allas tillvaro genom att visa att Aet kommer först i alfabetet och är bäst betyg.
Citera
2025-04-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

IKONISK...?
Du är rätt unge och och oinvigd.
Du kanske ska googla och se hur aftonbladet sett ut genom tiderna. Det är inte första gången man filar på den. Gissar att den man bytte ut var från 70-talet och allt inte speciellt gammal.

Den nya är enormt mycket bättre än sin föregångare. Gillar den.
Citera
2025-04-14, 22:01
Medlem
Jordgubbes avatar
2016 tog de bort A, B och 0 för att det behövdes blodgivare.
Kör de nu en kampanj för att visa på att folk är jämntjocka?
Citera
2025-04-15, 08:17
Avslutad
Hahaha, ja jäklar!

Nya appikonen till iPhone/iPad ser ju förjävlig ut!
Citera
2025-04-17, 18:42
Medlem
ImTheMans avatar
Tycker loggan ser väldigt suddig ut?
https://cdn.aftonbladet.se/logotypes/v2/web/header/logo-aftonbladet-default.svg
I alla fall i webbläsare på dator.

edit: det ser bättre ut i dark mode iofs.
Citera
2025-04-18, 19:47
Medlem
Skräptidning och loggan ligger dessutom rätt i tiden, även om den ger ett lite väl stilrent och seriöst intryck med tanke på vad den ska representera. Case closed.
Senast redigerad av nidbilden 2025-04-18 kl. 19:56.
Citera
2025-04-20, 12:31
Medlem
zBr9s avatar
Tycker det här är en underlig remake, vanligtvis när företag gör om sina loggor så brukar det vara för att modernisera, men här känns det helt tvärtom. Upplever att loggan ser "grötigare" ut nu när det bara är ett tjockt svart klibb runt den, ungefär som att det är en jättelågupplöst bild man visar på sin högupplösta telefon/datorskärm.

Ger den noll plus!
Citera
2025-05-13, 18:32
Medlem
AndersABs avatar
Fortfarande en skittidning fast dom lyckats dölja toastolen mellan F och T
https://duckduckgo.com/?q=aftonbladet+ny+logotyp&t=h_&ia=images&iax=image s&iai=https%3A%2F%2Fplay-lh.googleusercontent.com%2FnTUl3ydT5Im1LpxINqNnIOC _tuAGZZAGoEtnv0bkuCTWVLGr1e gqsb7nSuYHwCRD2a3c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in