2025-04-14, 12:12
Medlem
Sitter det A/V-kunniga på flashback som kan fungera som experthjälp för det här ändamålet?

Problemet är som rubriken anger - barnen sitter i soffan (ca två-tre meter från vår 65 tums Sony Bravia inköpt 2020) och hör inte ljudet från TV:n, i synnerhet inte när det sitter vuxna vid matbordet en bit bort och pratar.

Vi är inte ute efter att maxa någon ljudupplevelse, bara av en enkel och billig lösning för att bättra på ljudet för den som sitter i soffan så att det blir klarare/högre, men bara där. Soffan står med soffryggen mot ett element och ovanför elementet är två stora fönster med stora utskjutande fönsterbänkar. Mellan elementet och fönsterbänkarna finns ev. utrymme för att t ex kunna montera dit en avlång pryl (såsom en soundbar). Bifogar länk till en riktigt dålig skiss.

https://imghost.net/fQK4nnLRYCTVehB

Vi har funderat på en billig soundbar (max ca 2000 kr), men när jag läser på så verkar det som att en soundbar i regel ska placeras strax under eller över TV:n, och det är ju inte tanken - vi vill inte att ljudet som emanerar från TV:n ska kunna överrösta allt annat i rummet, utan det hamnar om att få ljudet just runt soffan att bli lite högre/tydligare utan att det nödvändigt märks i resten av rummet. Vi vill också undvika sladdar mellan TV:n och ev. apparatur bakom soffan, så en trådlös lösning vore att föredra.

Har någon ljud- och bild intresserad ett bra förslag här?
Citera
2025-04-14, 12:16
Medlem
franges avatar
Låter som att det är ett par trådlösa hörlurar du skall köpa till ungarna. Du kan liksom inte fixa högtalare för att spela högre och sedan förvänta dig att det INTE skall låta mer i hela rummet.
Citera
2025-04-14, 12:52
Medlem
Jag var kanske otydlig - ber alltså om råd/hjälp här, inte korkade kommentarer. Har suttit i soffan med ungarna och prövat på upplevelsen "från deras håll" så nej, det är onekligen ett fenomen som gör sig gällande. Räcker med att slamra lite en bra bit bort i köket för att ljudet ska studsa så pass att den som tittar på tv inte hör dialogen.

Det är klart att ljudnivån från TV-delen av rummet får öka en aning genom lösningen, men om man tänker lite så kanske man plötsligt inser att det finns en anledning till varför ungar kryper fram och sätter sig precis framför TV:n när ljudnivån runtom ökar - det är för att de hör när de sitter precis vid högtalarna. Tanken är med andra ord att få till en effekt som gör att det blir som en ljudkälla eller två till där de sitter i soffan, i stället för att de ska behöva krypa fram och sätta sig på golvet rakt under TV:n.

Bra och billiga trådlösa högtalare som är enkla att montera upp och enkelt kompatibla med en sony bravia vore kanske något. Svaren i den här tråden hittills tyder enbart på att stress uppenbart inte är vår tids folksjukdom.
Senast redigerad av chunkeymonkey 2025-04-14 kl. 12:57.
Citera
2025-04-14, 13:09
Medlem
Ett par billiga aktiva högtalare är en lösning. Behöver bara se till att du har optical eller RCA från tvn. Det blir lite kabel att dra men högtalarna läggs ju bredvid eller på bänken. Fördel även här med bra musik prestanda.
Trådlösa lösningar, speciellt billiga sådana är för mig omständigt och dålig kvalite.
Ett par aktiva högtalare åldras inte, om fem år om du köper ny tv så funkar det. Ny tv om tio år? Det funkar.
Citera
2025-04-14, 13:38
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Vi har funderat på en billig soundbar (max ca 2000 kr), men när jag läser på så verkar det som att en soundbar i regel ska placeras strax under eller över TV:n, och det är ju inte tanken - vi vill inte att ljudet som emanerar från TV:n ska kunna överrösta allt annat i rummet, utan det hamnar om att få ljudet just runt soffan att bli lite högre/tydligare utan att det nödvändigt märks i resten av rummet. Vi vill också undvika sladdar mellan TV:n och ev. apparatur bakom soffan, så en trådlös lösning vore att föredra.

Har någon ljud- och bild intresserad ett bra förslag här?
Dagens TV-apparater har inte plats för bra ljud. En soundbar är den givna lösningen. Förstår inte varför du inte tror att en soundbar är ideal när man sitter i soffan framför TVn, är inte det hela grejen liksom?

Själv hade jag satsat på diskret förstärkare och ett par fina stativare, men där är det mer fokus på musik. Ska det bara vara simpelt TV-ljud för vardagsanvändning är soundbar det smidigaste alternativet för de flesta idag skulle jag säga. Enkel att koppla in och "bara funkar".
Citera
2025-04-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Ett par billiga aktiva högtalare är en lösning. Behöver bara se till att du har optical eller RCA från tvn. Det blir lite kabel att dra men högtalarna läggs ju bredvid eller på bänken. Fördel även här med bra musik prestanda.
Trådlösa lösningar, speciellt billiga sådana är för mig omständigt och dålig kvalite.
Ett par aktiva högtalare åldras inte, om fem år om du köper ny tv så funkar det. Ny tv om tio år? Det funkar.

Tack för inputen! Trådlöst hade verkligen varit att föredra eftersom det inte finns något passande ställe att dra kablarna.

En sån här lösning är alltså inget vidare?

https://www.sony.se/electronics/tv-hogtalare-hogtalargaller/srs-lsr200

Hade de här kanske funkat, även om de är trådlösa? Vi har verkligen inga höga krav på kvalitén så till vida att vi är långt från audofiler alltså:

https://www.netonnet.se/art/outlet/tv-och-ljud/hemmabio/sony-x-sa-rs3s/x1029641.5549/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-tv&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzbGr0bjXjAMVQA-iAx0Y6A53EAQYASABEgJkAvD_BwE
Citera
2025-04-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Dagens TV-apparater har inte plats för bra ljud. En soundbar är den givna lösningen. Förstår inte varför du inte tror att en soundbar är ideal när man sitter i soffan framför TVn, är inte det hela grejen liksom?

Själv hade jag satsat på diskret förstärkare och ett par fina stativare, men där är det mer fokus på musik. Ska det bara vara simpelt TV-ljud för vardagsanvändning är soundbar det smidigaste alternativet för de flesta idag skulle jag säga. Enkel att koppla in och "bara funkar".

Jo, men som jag förstått det borde soundbaren ligga framme vid TV:n? Eller menar du att även om vi lägger den där så kommer ljudet att bli så mycket tydligare och krispigare att det hörs bättre bak i soffan?

Vi vill som sagt helst stärka upp ljudet positionsvis, bara vid soffan.
Citera
2025-04-14, 13:53
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Jo, men som jag förstått det borde soundbaren ligga framme vid TV:n? Eller menar du att även om vi lägger den där så kommer ljudet att bli så mycket tydligare och krispigare att det hörs bättre bak i soffan?

Vi vill som sagt helst stärka upp ljudet positionsvis, bara vid soffan.
Precis, det finns säkert skräp också som bara är ett par sunkiga högtalare i en låda. Men de lite finare jag har lyssnat på har haft ett rent och fint ljud riktat rakt fram så att säga.
Citera
2025-04-14, 15:09
Medlem
lastkajens avatar
Har sett en del pensionärer som använder en portabel högtalare som är kopplad till tv:n

https://www.sony.se/electronics/tv-hogtalare-hogtalargaller/srs-lsr200

https://www.amazon.se/dp/B08C5HZJCR/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B08C5HZJCR&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG
Senast redigerad av lastkajen 2025-04-14 kl. 15:14.
Citera
2025-04-14, 15:24
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Låter som att det är ett par trådlösa hörlurar du skall köpa till ungarna. Du kan liksom inte fixa högtalare för att spela högre och sedan förvänta dig att det INTE skall låta mer i hela rummet.

Hörlurar, beror på hur gamla barnen är och vilken typ av hörlurar det är. Hörlurar kan tyvärr ge hörselskador om det är för hög volym och/eller om det är snäckor. Inte säkert att ljudet blir bättre för barnen från hörlurar.
Citera
2025-04-14, 15:41
Medlem
Ett ljuddämpande draperi mellan kök och vardagsrum skulle lösa problemet.

Svårt att se hur en högtalarlösning skulle fungera bra med den planlösningen.
Citera
2025-04-14, 15:46
Medlem
One2Manys avatar
Soundbar + lång HDMI. Placera fanskapet på soffbordet framför ungarna.

Problemet löst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in