2025-04-11, 23:29
Medlem
Vad är klimatmål?

Är det något som människan bestämmer.

”Med klimat menas en beskrivning av vädrets långsiktiga egenskaper mätt med statistiska mått. Klimatet kan därför bara "observeras" indirekt, genom insamling och analys av väderobservationer under en längre tid.”

Vilka väderobservationer vill man påverka och var har man målen.

Är det temperaturmål, vindmål eller antal soltimmar man har mål om.

Finns dom specificerade nånstans?
Citera
2025-04-11, 23:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Naturvårdsverket är 100% en extremist-organisation numera.

De har blivit påkomna med att ljuga om fakta och studier de pekar på FLERTALET GÅNGER.

Minns inte exakt vilka nu, men bara kolla deras flöde på insta senaste året så har folk kommenterat och påpekat att dom ljuger om siffrorna.

Samt att de raderar kommentarer som ifrågasätter dom med sanning

Ett gäng klåpare

Starkt case du kommer med. ”Folk” i kommentarsfälten på Instagram har påpekat saker. Men då mååååste det ju vara så såklart.
Citera
2025-04-11, 23:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
I förrgår på tv 4 nyheterna så läste man högt och tydligt upp att "idag är det dag 120 på året och svenskarna har redan förbrukat sin del av resurser. Det gör Sverige till det land som därmed har använt mest av jordens resurser i år."
*svär inte ordagrant citatet, men jag är 80% säker.

Helt efterblivet. 10 miljoner invånare liksom, hur fan ska det spela någon roll vad vi i vårt pissland gör i den här världen med 7? Miljarder människor.

Efterbliven logik. Tänker du också att ”det gör ju inget om jag bryter av en bit korall från korallrevet och tar med mig hem från semestern - jag är ju bara en person vad spelar det för roll”?
Citera
2025-04-11, 23:51
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Efterbliven logik. Tänker du också att ”det gör ju inget om jag bryter av en bit korall från korallrevet och tar med mig hem från semestern - jag är ju bara en person vad spelar det för roll”?
Fuck off jävla mupp, jag gillar inte ens att dyka.
Citera
2025-04-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Det som är lite mer spännande är att vi hade en pandemi som var global..
Med lockdowns å all skit, fabriker som stängde ner, folk var knappt ute wagga wagga

Man skulle ju kunna tro att vi iaf fick någon positiv inverkan på klimatet i utbyte mot dom drakoniska åtgärder som utfördes GLOBALT, lr hur?

NOPE, zipp, nada, niente, nothing

Sååå en livs stils förändring ändrar inte något.
Teknologiska genombrott däremot gör det.
Så om vi löser problemet systematiskt istället för ideologiskt så får vi resultat!
(oh btw det var rätt kul att få på print att klimat extremister verkligen är totalt 100% värdelösa )
Senast redigerad av Chilledippen 2025-04-12 kl. 00:09.
Citera
2025-04-12, 00:08
Medlem
JoakimBalls avatar
åh nej.. (vem som helst som vart utomlands vet exakt vad jag menar)
Citera
2025-04-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
åh nej.. (vem som helst som vart utomlands vet exakt vad jag menar)

Dom flesta nöjjer sig med att knata runt på stranden och plocka skal -> och lär sig uppskatta det vackra havet har att erbjuda -> bidrar enormt mkt mer till havet = NETTO exploatör!

Så vad har du stött på för miffon el såg du inte längre än ett resultat av en handling?
Citera
2025-04-12, 02:22
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Bönder är fan mer än halva anledningen till att det ser ut nu som det gör.. Mer egoistika, redan sten rika... och giriga individer får man nog fasen ta o leta efter

https://youtu.be/n5zESmbPWZ8?t=14

Och tror du inte att dom är rika kan du ju försöka att själv köpa en drönare att bespruta skörd med, eller varför inte bara pröva att lägga pengar på en traktor? (det kostar multum)

Då är det bra att bönderna är rika. Utan dom får vi stora problem men det fattar inte råttor som du.
Citera
2025-04-12, 03:02
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Då är det bra att bönderna är rika. Utan dom får vi stora problem men det fattar inte råttor som du.

Kom in sent, öppnar med personangrepp.. Och tror att han frustration över att inte kunna debattera ens är relevant för ämnet... Om fler bönder har samma analysförmåga och nivå av tankeverksamhet som du visar här just nu...
Då börjar man ju faktiskt förstå varför klimatet är så illa ute...

Tack för din lilla input, nu känns världen säkert mycket bättre va, eller hur?
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-12 kl. 03:06.
Citera
2025-04-12, 05:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1368722

[b]

Det var inget nytt? Man ska satsa på klimatet osv men pengarna går åt fel håll/utveckling till exempel den gröna omställningen som har blivit fiasko...
Vad säger vi här om missade klimat målet?

Efter som det bara är ett mål, som inte gör någon skillnad så är det det bästa som kan hända!
Varför vräka ut pengar på något som bara handlar om symbol politike,
Den enda effekten av den bisarra miljöpolitiken är att svenskarna har fått ett sämre land att leva i.
Citera
2025-04-12, 05:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ett andra världskrig?

Han har nog missat några historie lektioner.
Citera
2025-04-12, 06:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag kan tycka att detta borde vara en väldigt enkel lösning på problemet så att alla blir nöjda och glada. Miljöpartister vill ha ren miljö, samtidigt som diverse borgare vill ha hållbar ekonomi.

Lösning? Det kanske låter som en galen idé sett ifrån miljösynpunkt, men faktum är att det är det motsatta. Lösningen stavas ny kärnkraft.

Jag är i grund och botten inte kärnkraftförespråkare, men vi måste bli av med allt kärnavfall som redan skapats som idag skall ligga i förvaring i 100 000 år, vilket e löjligt lång tid. Vi måste bli av med detta! Vad har det med ny kärnkraft att göra då? Jo, ny teknik kan återanvända dessa stavar pga bättre effektivitet och på så vis få ner förvaringen till runda svängar 1000 år. Detta är ingen sci-fi utan tekniken finns redan idag.

På sikt så byggs både sol -och vindkraften ut vilket vi på sikt bör konvertera till vätgas på sommaren, vilket en bränslecell sedan kan tillverka spänning på vintern. Så med andra ord; om 50 år när detta kärnkraftverket är uttjänt, så har vi även byggt ut vätgasproduktionen såpass mycket att vi blir helt självförsörjande även på vintern. Genom att både kunna ladda elbilar, men även tanka bilar med vätgas, så slipper vi importera bensin och olja utifrån, vilket i sin tur gör oss mindre skadade av utländsk turbulens, tex import av inflation som hände nu efter ukraina-kriget. Denna politik skulle således jynna samtliga partiers intressen i hela riksdagen.

Jag vet att ringhals annonserat ut att de skall bygga ut vätgasproduktionen, och även Skellefteå kraft har en test-anläggning igång, och även om verkningsgraden endast ligger på 41-42%, så är det en ren guldgruva eftersom vi vissa dagar på sommaren haft minuspriser på elen.

Summan av kardemumman: bygg ett extra kärnkraftverk nu för att bli av med avfallet + garantera vpr strömförsörjning. På sikt bygga ut vätgasen för att 2075 vara helt fossil -och importfria av energi.

Trump är på väg att lösa klimat krisen genom höjda tullar!

Ingen onödiga importer, exporter, eller transporter vilket leder till mindre avfall sedermera som gör att miljön blir bättre.

Taadaa problemet löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in