Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-27, 21:55
  #1
Medlem
eriikhs avatar
Sitter på blocket och är sugen på skoterköp...
Jag och en kompis ska flytta till norrland, och han är en sån som får allt han pekar på,
så för hans del blir det en yamaha rx warrior -07...
Nu är det så att jag också vill ha en sån, men min budget ligger på 30-40k...
Så vad tycker ni jag ska köpa för att hänga med min kompis skapligt?

Har tittat på ski-doo mxz 700 bla.

/Erik
Citera
2006-08-27, 22:07
  #2
Medlem
"Hänga på" är ett relativt begrepp. Har du aldrig kört skoter hänger du inte på en 14-åring på en GLS3300...

Köp en så fräsch skoter som möjligt. Ett bra tips är att köpa en skaplig skoter för 15.000 första året för att lära dig vad DU vill ha och trivs med. Prioriterar du djupsnö/led/komfort/är du storväxt/fart/framkomlighet etc etc etc.

När du sedan har skaffat dig lite erfarenhet så är det ett annat läge.

En äldre maskin med mycket motor brukar ha gått hårt men mycket drag per krona hittar du i Arctics stora katter på 800cc och uppåt... men räkna med bränsleförbrukning också.
Citera
2006-08-28, 00:08
  #3
Medlem
Avva66s avatar
Den där Yamman går inte så imponerande som man kan tro, den är nämligen tung. En Yamaha srx 6-7 år gammal borde du få för dom pengarna, och då har du en maskin med väghållning också. Det har du inte i en tung skoter.

Nackdelen är komforten och framkomligheten eftersom den är låg.
Var noga med att det är en bra matta på den bara, högkamsmattor regerar om du ska hänga på i snön.

En Ski-doo MXZ renegade kanske skulle va nåt annars, en kompromiss mellan en racer och snömaskin.
Men dom kom först-02, så den lär bli dyrare.
Citera
2006-08-28, 00:30
  #4
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Den där Yamman går inte så imponerande som man kan tro, den är nämligen tung. En Yamaha srx 6-7 år gammal borde du få för dom pengarna, och då har du en maskin med väghållning också. Det har du inte i en tung skoter.

Nackdelen är komforten och framkomligheten eftersom den är låg.
Var noga med att det är en bra matta på den bara, högkamsmattor regerar om du ska hänga på i snön.

En Ski-doo MXZ renegade kanske skulle va nåt annars, en kompromiss mellan en racer och snömaskin.
Men dom kom först-02, så den lär bli dyrare.

Hehe, väghållning... för det första kör man inte på vägen. Givet att SRX;en är en sjöracer och en härlig ledmaskin, när det inte är alltför gropigt. Men den är tung som ett as, och av någon mystisk anledning så dör väldigt många i snön. Inte bästa nybörjarskotern heller. Äter stift osv om man chokar han lite för mycket, jäkligt känslig på det i kyla speciellt.

Här har du några bra tips;
http://www.blocket.se/vi/8591750.htm?ca=1_8_s - Mxz 700 -01 har själv en likadan fast en 500. Funkar bra efter led, lättkörda etc. 700-motorn går som en symaskin... sista året den producerades tyvärr. Var riktigt härlig, och rätt soppasnål också. Tyvärr orginalmatta på detta ex, minst 32mm eller 38mm's matta ska man ha för att ta sig fram ok.

http://www.blocket.se/vi/9011786.htm?ca=1_8_s - Mxz 440x -01 Med denna kommer din kompis inte ha en chans när det blir gropigt och svänger. Inget monster i toppfart, men accet 0-100 är grymt. Motorn kräver lite mer underhåll, gärna något kolvbyte då och då... akta sig när man köper crosskörda maskiner också (kan vara skeva lite här och där, ha sprickor m.m men oftast är dom väl underhållda och kan vara jäkligt prisvärda)

http://www.blocket.se/vi/8978681.htm?ca=1_8_s - Mxz 440x -02 Samma som ovan fast ett år nyare, och bättre pris. Som han säger i annonsen är statorlindningen bytt och detta var den riktiga missen på dessa ski-doo's, den gick lite då och då men då skickade man den till någon som lindade själv som han gjort och då höll den mycket bättre än orginal. Så det är inget du ska skrämmas av.

Ja, som du ser gillar jag Ski-doo! En sak som är riktigt bra med dom är att variatorerna käkar jäkligt lite rem, (använde samma i drygt 500 mil och det skiljde väldigt lite mot den nya jag bytte till då) och remmar är inte billiga.

Annars kan du titta på Lynx enduro's också, det är samma motorer och chassi men rätt annorlunda fjädring. Fina att hoppa med, och piska led rakt fram

Edit; Köp inget gammalt härk bara för att "vänja" sig vid skoterkörande och lära sig vad man vill ha som andra säger. Trist att köpa något som håller en tillbaka. Men ta det givetvis lugnt, inte kul att sitta klistrad i en tall med knäckt rygg. Använd alltid hjälm och ryggskydd, helst med njurbälte för att hålla fläsket (och organen) på plats. Ett ryggskydd skyddar dock inte speciellt mycket mot en tall...
Citera
2006-08-28, 16:46
  #5
Medlem
eriikhs avatar
OK, det blir nog mkt ledkörning. (möjligtvis djupsnö också)
Det skulle vara bra om man kom fram där han gör det, på så sätt så blir inte det en begränsning

>11204
Konfort är inget jag bryr mej om, och hellre fart än framkomlighet, däremot är det bra om man inte kör fast så fort det blir >50cm...

>Avva66
Sneglade lite på några srx och inte va dom dyra inte... -00, -01 för 35-40k tkr inte
jag är så farligt.. hur är dom för en nybörjare? Och hur är dom i bensinförbrukning?

>Subb[a]
Kollade främst på mxz 440 av de du posta, dom är väl både lättare, och bensinsnålare? Och hur mkt sämre toppfart har en sån?
Där kan man komma undan för 30k, känns lockande...

Jag ska studera där uppe så bensin är också ett argument..
Det är ju bra om den iaf inte drar "allt för mkt",
däremot är jag medveten om att bensin är dyrt...

Med "allt för mkt" menar jag för lite effekt per liter, den ska vara bensinsnål för det man får mao.

/Erik
Citera
2006-08-28, 17:34
  #6
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Hehe, väghållning... för det första kör man inte på vägen.
Jag väntade bara på en kommentar.

Citat:
>Avva66
Sneglade lite på några srx och inte va dom dyra inte... -00, -01 för 35-40k tkr inte
jag är så farligt.. hur är dom för en nybörjare? Och hur är dom i bensinförbrukning?

Jo, dom är tunga också, men jag tycker dom är lättkörda ändå,
en Warrior är väl jävligt framtung, iaf var dom det tidigare, och det är ingen höjdare. Dom dyker som en U-båt om man kommer ut i lössnön.

Bränsleförbrukningen kan skilja väldigt mycket beroende på hur man kör, men 2.5 lit/mil kanske.
Citera
2006-08-28, 17:47
  #7
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
OK, det blir nog mkt ledkörning. (möjligtvis djupsnö också)
Det skulle vara bra om man kom fram där han gör det, på så sätt så blir inte det en begränsning

>11204
Konfort är inget jag bryr mej om, och hellre fart än framkomlighet, däremot är det bra om man inte kör fast så fort det blir >50cm...

>Avva66
Sneglade lite på några srx och inte va dom dyra inte... -00, -01 för 35-40k tkr inte
jag är så farligt.. hur är dom för en nybörjare? Och hur är dom i bensinförbrukning?

>Subb[a]
Kollade främst på mxz 440 av de du posta, dom är väl både lättare, och bensinsnålare? Och hur mkt sämre toppfart har en sån?
Där kan man komma undan för 30k, känns lockande...

Jag ska studera där uppe så bensin är också ett argument..
Det är ju bra om den iaf inte drar "allt för mkt",
däremot är jag medveten om att bensin är dyrt...

Med "allt för mkt" menar jag för lite effekt per liter, den ska vara bensinsnål för det man får mao.

/Erik

440'n är inte jättesoppasnål då den har så hög trimgrad, men 2-3 liter/milen när du "buskör" och kör du lugnare kan du kanske komma under 2 liter med lite tur. Varierar väldigt mycket, alla skotermotorer drar otroligt mycket under påfrestning. Jag hade nog hellre tittat på 700an om jag var du, då det faktiskt är mera en nybörjarskoter. Fast det är klart, gillar du tävlingsmaskiner och inser att den kan kräva mer underhåll så visst. Men 700an har betydligt högre toppfart om du bryr dig om det. Man behöver inte hög toppfart utan snarare acc på en crossbana så den toppar nog kring 130-135 bra före. 700an 160-170 samma före. Själv bryr jag mig mer om att skotern går fort inne i skogen då man ändå lessnar på att ligga och pressa efter sjöar Noteras kan ju att 440n är mycket hårdare i fjädringen, antagligen mycket hårdare än du behöver.
Citera
2006-08-28, 21:22
  #8
Medlem
Köp för f-n ingen 440.. det är en extremtrimmad crossmaskin och du kan lita helt på att den använts till det också. Kolvbyte efter ett par hundra mil, ständiga problem med allting pga tidigare misshandel osv osv.

Är man kung på skoter så köper man vad man vill, och en 440 kan ju vara helt rätt skoter, men att rekommendera en sådan till en nybörjare är inte annat än rena dumheterna.

I 600cc-klassen hittar du många fina maskiner i rätt prisklass och försök hitta en med lite längre matta, typ 345cm så tar man sig fram lite bättre också.
Citera
2006-08-28, 21:30
  #9
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Köp för f-n ingen 440.. det är en extremtrimmad crossmaskin och du kan lita helt på att den använts till det också. Kolvbyte efter ett par hundra mil, ständiga problem med allting pga tidigare misshandel osv osv.

Är man kung på skoter så köper man vad man vill, och en 440 kan ju vara helt rätt skoter, men att rekommendera en sådan till en nybörjare är inte annat än rena dumheterna.

I 600cc-klassen hittar du många fina maskiner i rätt prisklass och försök hitta en med lite längre matta, typ 345cm så tar man sig fram lite bättre också.

440'n är inte så extrem som du vill komma och säga, i varje fall inte äldre modeller. Visst, den kräver regelbundet underhåll men då får man tänka på att riktmärkena är satta efter crosskörning. Men jag rekommenderade ändå att han skulle titta på 700an som du kanske läste. Helt blåst kan man ju inte vara när man köper en "pryl" i den här prisklassen, man får ju använda ögonen och kolla efter rejäla skavanker. Hittar man något halvt allvarligt men lätt fixat kan man ju dessutom få ner priset ytterligare. Nä, jag står fast vid att dom här oftast är mycket skoter för pengarna.

345cm matta är inte nödvändigt, är man ingen tjockis eller iaf väger kring eller under 80+ kg så klarar man sig gott med en vanlig kort 38mm hkmatta. Inte speciellt ofta man får utnyttja en riktigt djupsnömatta...
Citera
2006-08-28, 21:38
  #10
Medlem
Jodå, jag läste ditt råd som var gott.

En djupsnömaskin är något helt annat, jag tänkte främst på maskiner som Polaris SKS och liknande där man har skaplig fjädring kombinerat med lite bättre snöegenskaper. Efterföljarna typ Renegade är ju väldigt populära av samma orsaker.


Själv åker jag vattenkyld bredbandare med riktig fjädring.
Citera
2006-08-28, 21:56
  #11
Medlem
eriikhs avatar
Ok, låter som en 440 inte är något för mej
Hur är kolvbyte på en 700 då? Hur ofta ska det bytas? Samt pris?

Ang. min erfarenhet så har jag pillat ganska mkt men crossar(Såna me hjul) och bytt kolvar ramlager osv.
Så jag är inte helt såld när det gäller 2-taktare.
Däremot har jag aldrig grejat me en skoter så det är nytt för mej.

Vad ska man titta efter nu om man ska åka och titta på en då?

Var går grejorna sönder först?

/Erik
Citera
2006-08-28, 22:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Ok, låter som en 440 inte är något för mej
Hur är kolvbyte på en 700 då? Hur ofta ska det bytas? Samt pris?

Ang. min erfarenhet så har jag pillat ganska mkt men crossar(Såna me hjul) och bytt kolvar ramlager osv.
Så jag är inte helt såld när det gäller 2-taktare.
Däremot har jag aldrig grejat me en skoter så det är nytt för mej.

Vad ska man titta efter nu om man ska åka och titta på en då?

Var går grejorna sönder först?

/Erik

http://www.skoterleden.net
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback