2025-04-04, 19:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Förklara varför, snälla.

?
Du menar förstås varför Chromebook, därför att en sådan räcker för de beskrivna syftena.
Citera
2025-04-04, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Kommer den pajja direkt eller varför duger det inte åt så simpelt bruk? Vad är det som kommer ske? Att den börjar krångla direkt?
En så billig dator brukar ha usel kvalitet. Dessutom, om tanten tittar på Tuben så vill hon säkert ha en hyfsad skärm. Jag skulle gå upp ett par tusen i pris.
Citera
2025-04-04, 19:15
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
?
Du menar förstås varför Chromebook, därför att en sådan räcker för de beskrivna syftena.

Ditt svar gav mig absolut ingenting, trevlig helg!
Citera
2025-04-04, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skulle köpa en HP för att den inte är så plastig. Finns många refurbade sådana med ganska bra processor, hårddisk och RAM, för 3000-4000 med ett års garanti.

Vad är det som är "refurbat"..?
Citera
2025-04-04, 19:18
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Djävlar vilken skitburk.

Intel® Celeron® N4500 processor
4 GB DDR4 RAM
128 GB eMMC-lagring

Den hade jag inte önskat till min värsta fiende.

Som det tipsats om tidigare, titta på refurbished istället.

Här är en Lenovo ThinkPad för 500kr mer, som är ofantligt mycket bättre.
https://www.inet.se/produkt/1975726/lenovo-thinkpad-t480-i5-8gb-256gb-refurbished-a-grade

Och här är hela listan på refurbished som Inet har just nu, om du vill kolla olika alternativ.
https://www.inet.se/kategori/1323/refurbished-begagnad
Citera
2025-04-04, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Vad är det som är "refurbat"..?

Ofta en starkare jobbdator som man nollat och ev bytt saker på, de köper in massor och använder vissa som nya datorer, vissa som reservdelar. Den jag köpte är stadig, kanske inte extremt nykänsla i touchpaden bara.
Citera
2025-04-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adelsnabel
en sk chromebook kanske vore bättre? inga uppdateringar .. m.m.

Citat:
God ide. Vad säger Ts, varför just Windows?

Vad innebär en Chromebook? Inga nackdelar med det eller?
Citera
2025-04-04, 19:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Fördelen är dess enkelhet, oproblematiskt att använda med få problem över tid. Windows ställer till det ibland och behöver hanteras. Hantera = kunskap.

Nackdelen är att du inte kan köra Windows-program på den samt att Bank-ID inte heller fungerar att köras.

Vilket OS har personen haft tidigare?
Citera
2025-04-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Djävlar vilken skitburk.

Intel® Celeron® N4500 processor
4 GB DDR4 RAM
128 GB eMMC-lagring

Den hade jag inte önskat till min värsta fiende.

Som det tipsats om tidigare, titta på refurbished istället.

Här är en Lenovo ThinkPad för 500kr mer, som är ofantligt mycket bättre.
https://www.inet.se/produkt/1975726/lenovo-thinkpad-t480-i5-8gb-256gb-refurbished-a-grade

Och här är hela listan på refurbished som Inet har just nu, om du vill kolla olika alternativ.
https://www.inet.se/kategori/1323/refurbished-begagnad

Tack för tipset.

Ja det är säkert en skitdator men den passar väl till ändamålet? Är det inte onödigt med en flera tusen dyrare dator som är överkvalificerad ändamålet?
Citera
2025-04-04, 19:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Jag förutsätter att Bank-ID är nödvändigt att kunna använda, så jag instämmer med andra, köp begagnat och/eller öka budgeten med 500. Det fanns en del mycket bättre intressant, nytt, för 3500kr.
Citera
2025-04-04, 19:42
Medlem
Citat:
Jag förutsätter att Bank-ID är nödvändigt att kunna använda, så jag instämmer med andra, köp begagnat och/eller öka budgeten med 500. Det fanns en del mycket bättre intressant, nytt, för 3500kr.

Reserv-BankID kan vara till fördel även om hon har på mobilen. Hon har bara använt Windows.

Kan man vara helt hundra på att det funkar som det ska när det är refurbished? Känns som att fläktar och dylikt kan vara slitna när det är begagnat.
Citera
2025-04-04, 19:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Duger det då med en så billig laptop som denna exempelvis?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/asus-e410-cel4128-14-barbar-dator/460105
Om du skulle köpa en bil men endast hade 50 000 kronor, skulle du då beställa en från Temu bara för att komma undan med max 50 000 kronor? Eller skulle du på hemmaplan köpa en bättre begagnad Toyota för 50 000 kronor?

Eller i det här fallet, varför betala 3000 kronor för nytt skrot när du för samma summa kan få en två år gammal kvalitetsdator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in