2025-04-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då är denna det mest prisvärda jag kan hitta just nu...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/hp-laptop-r716512-156-barbar-dator/764592

Inte den billigaste, men en dator som kommer att fungera utan att sega sig.

Att jag rekommenderade Mac Mini har att göra med att man kan ha en precis så stor skärm man vill. Gärna 32 tum (eller ännu större), eller så kopplar man bara datorn till TV:n.
Denna HP tycker jag verkar vara väldigt prisvärd. Att den reas kan bero på att den saknar usb-c, har bara två usb-a. Men detta är knappast avgörande.
Citera
2025-04-20, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Denna HP tycker jag verkar vara väldigt prisvärd. Att den reas kan bero på att den saknar usb-c, har bara två usb-a. Men detta är knappast avgörande.

Många äldre har nedsatt syn och kan behöva anpassade tangentbord. Därför tänkte jag: varför inte använda en Mac mini tillsammans med en stor skärm,något många redan har hemma? Väljer man en PC kan det ofta krävas att man köper till en större skärm, vilket gör att det totalt sett blir dyrare.

En stor fördel med Mac mini är att man själv kan välja tillbehör efter behov, som ett större och upplyst tangentbord eller särskilda hjälpmedel. När man köper en bärbar dator är dessa val redan gjorda åt en, vilket kan göra det svårare att anpassa utrustningen efter individuella behov.
Citera
2025-04-21, 01:36
Medlem
Citat:
För den håller dubbelt så länge och strular inte. Går i ur och skur utan krångel som PC med mycket tunga windows 11 gör. Mac Mini är en mycket billig och prisvärd dator. Kanske den mest prisvärda på marknaden utifrån vad den klarar av i sitt grundutförande.
Och vad har du för statistik på att de skulle hålla längre???
Datorer brukar ju normalt sluta att användas pga att de är för gamla med för låg prestanda. Jag har fortfarande kvar gamla laptoppar från 00-talet som fungerar.

Du har fortfarande inte svarat på vad det är fel på datorn som har full prestanda som kosta halva priset mot din MAC skulle vara för fel.... Du sa något om att Laptoppens batteri la av efter 3 år medan MAC inte har några batterier.... Du är ett stort jävla skämt!
Citera
2025-04-21, 01:41
Medlem
Citat:
De där modellerna är inte prisvärda. Jag skulle säga att det här är miniminivå för att slippa huvudvärk om det absolut måste vara en PC-laptop och priset ska vara OK.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/hp-laptop-r716512-156-barbar-dator/764592
Tja men nästan dubbelt så dyr... Vad ska tanten med 16Gb ram till när hon bara kollar FB samt YT, räcker ju tom med 4Gb även om det är på gränsen för lågt....
Citera
2025-04-21, 06:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja men nästan dubbelt så dyr... Vad ska tanten med 16Gb ram till när hon bara kollar FB samt YT, räcker ju tom med 4Gb även om det är på gränsen för lågt....

För att slippa strul, seg dator och virus och anpassa tillbehören själv efter individuella behov? Den är inte dubbelt så dyr, eftersom den håller mycket längre än en pc-laptop. Finns återställda mac minis man kan köpa begagnade för bra pris om nu man bara stirrar sig blind på priset snarare än det värde man faktiskt får.

https://www.refurbed.se/p/apple-mac-mini-2023-m2/
Citera
2025-04-21, 07:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och vad har du för statistik på att de skulle hålla längre???
Datorer brukar ju normalt sluta att användas pga att de är för gamla med för låg prestanda. Jag har fortfarande kvar gamla laptoppar från 00-talet som fungerar.

Du har fortfarande inte svarat på vad det är fel på datorn som har full prestanda som kosta halva priset mot din MAC skulle vara för fel.... Du sa något om att Laptoppens batteri la av efter 3 år medan MAC inte har några batterier.... Du är ett stort jävla skämt!

Mac:ar håller längre och strular mindre. Jag har både PC och mac, men föredrar mac alla dagar i veckan eftersom det bara funkar och strular mindre. Oavsett PC eller Mac så håller stationära datorer utan batteri längst. Jag har kvar gamla mac:ar som är över 10 år gamla som fungerar helt perfekt. Kan inte säga samma sak om PC. Ska man bara använda datorn, datorns program och vill inte ha strul så är det mycket bättre att hålla sig till mac anser jag. Att MacOS skulle vara svårare än windows håller jag inte med om, snarare enklare i många hänseenden.
Citera
2025-04-21, 11:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Har den förövrigt en bättre processor än Acern som ni tipsade om tidigare när den var billigare?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/acer-aspire-3-r3-7320u8128-156-barbar-dator/767604

Asusen har Intel Core i3-1215U och Acern AMD Ryzen 3 7320U .

Relativt likvärdiga enligt: https://nanoreview.net/en/cpu-compare/intel-core-i3-1215u-vs-amd-ryzen-3-7320u Dvs. du märker nog mest en skillnad om du har båda framför dig och jämför, men går du t.ex. från den ena till den andra så känner du dom så gott som likvärdiga.

Själv hade jag en laptop med I3 med endast två kärnor i många, många år som min mest använda dator utan problem. Så de som säger annat ljuger eller överdriver.. Speciellt för det användande du berättat om...
Citera
2025-04-21, 23:23
Medlem
Pruttmuffs avatar
Den här är prisvärd: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-ideapad-3-15iau7-i3-128128-156-barbar-dator/641676
Citera
2025-04-22, 01:09
Medlem
Citat:
För att slippa strul, seg dator och virus och anpassa tillbehören själv efter individuella behov? Den är inte dubbelt så dyr, eftersom den håller mycket längre än en pc-laptop. Finns återställda mac minis man kan köpa begagnade för bra pris om nu man bara stirrar sig blind på priset snarare än det värde man faktiskt får.

https://www.refurbed.se/p/apple-mac-mini-2023-m2/
Varken en 4Gb ram eller 8Gb ram segar eller krånglar för det tanten ska ha den till speciellt inte den senare......
Citera
2025-04-22, 01:18
Avstängd
Matadhamsters avatar
Varför inte en bra surfplatta istället?
Citera
2025-04-22, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Varför inte en bra surfplatta istället?
Kanske pga att hon vill ha en större skärm, typ minst 15 tum.
Citera
2025-04-22, 03:09
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Kanske pga att hon vill ha en större skärm, typ minst 15 tum.
Din länk var ju en 14 tum.

Större smart tv med chromecast och googleassistent och en bra surfplatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in