Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-27, 18:54
  #1
Medlem
eragrims avatar
Självklart har alla olika mål med att träna kampsport. Men i denna tråd mäts sporten efter ett mått, och det är hur pass bra du klarar dig i en fight.

Själv vill jag passa på att kröna Aikidon till den absolut sämsta kampsporten du kan träna om du vill bli en duktig fighter.

Aikidon är nog lika effektiv som bugg eller salsa i en riktig fight. Det finns inget tävlingsmoment, ingen form utav sparring, inge konditionsträning och de flesta utav teknikerna är helt orealistiska och omöjliga att använda på en vaken motståndare. Vissa tekniker ser riktigt brutala och tuffa ut, men de fungerar inte när en person är beredd.


Om två personer med samma fysik mötte varandra enligt MMA-regler då den ena personen tränat boxning i 6 månader och den andra tränat Aikido i 5 år så sätter jag mina pengar på boxaren utan att tveka en minut.

Tycker Ninjutsun verkar ligga bra till för kröning också efter Scott Morris uppvisning i UFC 2 mot Pat Smith.


Vilka andra kampsporter där ute tycker ni är närmast ett skämt? Dela med er av era erfarenheter på mattan!
Citera
2006-08-27, 19:10
  #2
Medlem
adduss avatar
om man tränar enbart judo så går det till dagens tisstel.

tränat både judo och fk karate
Citera
2006-08-27, 19:12
  #3
Medlem
Alpunks avatar
Skulle nog också lägga mina pengar på aikidon. Har några känningar som utövat denna sport och visst verkar deras grepp effektiva, problemet är att de måste utföra dem i slow-mo.
Citera
2006-08-27, 19:43
  #4
Medlem
puberts avatar
underskatta inte aikido för fan! Ni har väll sett Steven Seagal Nej men allvarligt, om man har tränat aikido riktigt länge och verkligen kan det så går det nog att använda, även om det är lååångt ifrån den ultimata fightstilen..

Men sen är det svårt att jämföra en stil som bygger på så komplicerade tekniker som aikido, med Boxning där det enbart är stånde fullkontakt med slag.

Den jag tror skulle klara sig sämst i en vanlig fight är nog Capoeira i och med att den handlar om så mycket annat än fajting. Och de flesta av deras tekniker är nästan omöjliga att få in på någon som är sparringvan.
Citera
2006-08-27, 19:49
  #5
Medlem
Raketosts avatar
som icke-kampsportande, vill jag ge min röst till kung-fu.
Har svårt att se framför mig hur någon, som är klädd i vanliga kläder ska hålla på och flaxa, hoppa å vifta.
Skulle dock betala för att se någon utföra en hoppspark eller rundspark på en isig trottoar...
Nä, det ser skitballt ut, men verkar enbart funka i träningslokalen.
Citera
2006-08-27, 19:51
  #6
Medlem
eragrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
underskatta inte aikido för fan! Ni har väll sett Steven Seagal Nej men allvarligt, om man har tränat aikido riktigt länge och verkligen kan det så går det nog att använda, även om det är lååångt ifrån den ultimata fightstilen..

Men sen är det svårt att jämföra en stil som bygger på så komplicerade tekniker som aikido, med Boxning där det enbart är stånde fullkontakt med slag.

Den jag tror skulle klara sig sämst i en vanlig fight är nog Capoeira i och med att den handlar om så mycket annat än fajting. Och de flesta av deras tekniker är nästan omöjliga att få in på någon som är sparringvan.

Capoeira hade jag helt glömt bort. Den ligger faktiskt riktigt bra till.
Citera
2006-08-27, 20:06
  #7
Medlem
Bar-kan-do, har utövat den under ett antal år och det enda det gett mig är leverproblem och röd näsa.
Citera
2006-08-27, 20:29
  #8
Medlem
Ju-jutsu kai skulle jag säga är en dålig kampsport.
Citera
2006-08-27, 21:09
  #9
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketost
som icke-kampsportande, vill jag ge min röst till kung-fu.
Har svårt att se framför mig hur någon, som är klädd i vanliga kläder ska hålla på och flaxa, hoppa å vifta.
Skulle dock betala för att se någon utföra en hoppspark eller rundspark på en isig trottoar...
Nä, det ser skitballt ut, men verkar enbart funka i träningslokalen.

Nu är det ju så att det finns ganska många stilar inom kung-fu. Och nej, det handlar inte mer om att hoppa och vifta än många andra stilar. Tro inte på allt du ser på film..
Citera
2006-08-28, 00:50
  #10
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Nu är det ju så att det finns ganska många stilar inom kung-fu. Och nej, det handlar inte mer om att hoppa och vifta än många andra stilar. Tro inte på allt du ser på film..
Är det inte genom film som de flesta får upp ögonen för just kung-fu?
Citera
2006-08-28, 00:54
  #11
Medlem
yzerman19s avatar
brottning kommer du nog långt med.
Citera
2006-08-28, 01:08
  #12
Moderator
Sun Rulers avatar
Min erfarenhet av kampsport består av Karate, Taekwondo, Thaiboxning och numera shooto.

Av dessa kan jag avfärda taekwondon snabbt. Slagserierna är löjeväckande och stansen undermålig. Visserligen kan man ha tur att få in en yxa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback