2025-03-22, 18:11
Medlem
Xer0s avatar
Tydligen har flera EU medborgare stoppats och hamnat i förvar när de korsat gränsen mellan Mexico och USA eller Kanada och USA. Detta trots giltiga visum och pass.

Sysslar amerikanska gränspolisen med pinnjakt för att försöka fylla någon slags quota?
Eller har amerikanska rättsystemet helt fallerat?
Blev dessa personer arresterade pga att de ansågs vara woke?

https://www.svd.se/a/mPd7Ll/europeer...kanska-gransen
Citera
2025-03-22, 18:14
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag kan förstå om man korsar gränsen från Kanada till USA, men från Mexiko till USA?
Jag kunde inte läsa artikeln trots att jag har något slags icke-betalt medlemskonto på SvD.

Har man väl fått visum, så borde väl inget hindra att man tar sig in i landet, om de nu inte har fått färska tips från någon underrättelsetjänst.
Citera
2025-03-22, 18:23
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Européer och europeiska medborgare är långtifrån samma sak. Handlar det här om personer från områden som USA helst inte vill ha dit men som lyckats mygla sig till EU-pass genom Europas exempellöst slappa migrationspolitik? Det framgår inte av artikeln.
Citera
2025-03-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Européer och europeiska medborgare är långtifrån samma sak. Handlar det här om personer från områden som USA helst inte vill ha dit men som lyckats mygla sig till EU-pass genom Europas exempellöst slappa migrationspolitik? Det framgår inte av artikeln.
Europeiska medborgare skulle man inte skriva om det vore européer. Då hade man skrivit danskar eller tyskar eller vilket land dom nu kom ifrån.

Så detta rör sig naturligtvis om nåt utomeuropeiskt migrantslödder.
Citera
2025-03-22, 19:31
Bannlyst
Tråd: (FB) Trumps regim arresterar turister
Citera
2025-03-22, 19:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Europeiska medborgare skulle man inte skriva om det vore européer. Då hade man skrivit danskar eller tyskar eller vilket land dom nu kom ifrån.

Så detta rör sig naturligtvis om nåt utomeuropeiskt migrantslödder.

Migrantslödder med amerikansk visum resandes från en europeisk flygplats , hmmmm ....har du inte missat något i din analys här ?

Gemensamt för alla är att de beviljats inresevisum ( Turist,anhörig,arbete) innan de av oförklarlig anledning blev fängslade med kedjor och fick tillbringa 1 vecka eller mer i en cell utan rättslig hjälp.
Citera
2025-03-22, 20:57
Medlem
Landsbygdens avatar
Ja woke, eller omvänd woke.

USA har blivit helt koko och paranoid. Orka betala typ 20 000 för att åka till USA. Finns väl minst 20, 30 länder som mer intressanta.
Citera
2025-03-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag kan förstå om man korsar gränsen från Kanada till USA, men från Mexiko till USA?
Jag kunde inte läsa artikeln trots att jag har något slags icke-betalt medlemskonto på SvD.

Har man väl fått visum, så borde väl inget hindra att man tar sig in i landet, om de nu inte har fått färska tips från någon underrättelsetjänst.

Nej, det har aldrig varit en rättighet. Immigrationstjänstemannen (kvinnan) vid gränskontrollen har alltid haft rätten att neka dig inträde om de anser det vara befogat, även om du har visum. Kan du t ex inte övertyga dem om att du kommer att lämna landet enligt visumets tidsbegränsning, kan de neka dig inträde.
Citera
2025-03-22, 22:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Tydligen har flera EU medborgare stoppats och hamnat i förvar när de korsat gränsen mellan Mexico och USA eller Kanada och USA. Detta trots giltiga visum och pass.

Sysslar amerikanska gränspolisen med pinnjakt för att försöka fylla någon slags quota?
Eller har amerikanska rättsystemet helt fallerat?
Blev dessa personer arresterade pga att de ansågs vara woke?

https://www.svd.se/a/mPd7Ll/europeer...kanska-gransen
Arabiska terrorister och gängmedlemmar med tyskt pass.
Att EU släppt in dem och gett dem medborgarskap leder till vissa bekymmer.
Såg att svd artikeln handlade om en tysk vänsterextremist. Bra att USA inte släpper in vem somhelst
Senast redigerad av Japhy 2025-03-22 kl. 22:23.
Citera
2025-03-23, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Migrantslödder med amerikansk visum resandes från en europeisk flygplats , hmmmm ....har du inte missat något i din analys här ?

Gemensamt för alla är att de beviljats inresevisum ( Turist,anhörig,arbete) innan de av oförklarlig anledning blev fängslade med kedjor och fick tillbringa 1 vecka eller mer i en cell utan rättslig hjälp.

Inget av det där du påstår hade framgått av diskussionen, och jag gjorde en analys baserad på tillgänglig information. Och det var snarare en analys av hur mediernas rubriker brukar ljuga mer än dom talar sanning, än att jag ville framställa mig som sakkunnig i ämnet.

Men om det var tyska kriminella araber så hade jag kanske inte så fel trots allt?
Senast redigerad av busy-signal 2025-03-23 kl. 09:08.
Citera
2025-03-23, 10:13
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Ja, migrantslödder har numera europeiska pass. Missat hela terrorismdebatten i EU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in