Citat:
Sinn Fein/IRA är i allra högsta grad politiskt, även med din skumma definition. Och även i det fallet kommer du ingenstans om du inte ens frågar dig varifrån våldskapitalet kom. Det uppstod inte av sig självt, utan byggdes upp målmedvetet av människor som tänkte på allt de gjorde som politik.
Du vill vara åskådare till andras spektakel och inte själv bidra med någonting. När jag föreslår att man kan vinna genom att verka långsiktigt och subversivt, utan att bry sig om spektakel, står du som ett frågetecken, så diskussionen fastnar där. Din passiva grundinställning gör det omöjligt för dig att skriva någonting inom trådens ämne.
Du vill vara åskådare till andras spektakel och inte själv bidra med någonting. När jag föreslår att man kan vinna genom att verka långsiktigt och subversivt, utan att bry sig om spektakel, står du som ett frågetecken, så diskussionen fastnar där. Din passiva grundinställning gör det omöjligt för dig att skriva någonting inom trådens ämne.
Men skillnaden ligger i att IRA hade ett betydande våldskapital som de även använde framgångsrikt. Återigen är det inte jag utan du som mystifierar. Denna legitimitet som du ständigt alluderar till fanns ju hos GG enligt dig men sen krossades GG av statens våldsmaskineri och vips fanns tydligen ingen legitimitet längre. Du har själv konstaterat att högern redan för länge sen vunnit i intellektuellt hänseende och jag håller med om det. Vad nytt ska tillföras rent politiskt då tycker du?
Du för ständigt fram samma halmgubbe om att jag förordar passivitet när jag inte delar din tro på politisk kamp. Men jag har varit hur tydlig som helst med att det är viktigare att skaffa sig utbildning och bilda familj samt lära sig färdigheter av olika slag. Mot det ställer du upp en politisk tillvaro som inte kommer att leda till några förändringar någonsin.