2025-03-18, 07:23
Medlem
Hej!

Jag har fonder i SEB Global indexnära C USD. I min deklaration står att jag fått 10k i ränteinkomster från nämnda fond, som är placerad på ett ISK-konto. Har inte förvarat några likvida medel där.

Är detta som det ska? Hänger inte med på vad det är för inkomst, inget som syns bland transaktionerna för kontot.
Citera
2025-03-18, 07:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvekluven
Hej!

Jag har fonder i SEB Global indexnära C USD. I min deklaration står att jag fått 10k i ränteinkomster från nämnda fond, som är placerad på ett ISK-konto. Har inte förvarat några likvida medel där.

Är detta som det ska? Hänger inte med på vad det är för inkomst, inget som syns bland transaktionerna för kontot.

Schabloninkomst
Det är på det sättet ISK beskattas.
Citera
2025-03-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Schabloninkomst
Det är på det sättet ISK beskattas.

Tycker ändå det låter märkligt utifrån TS:s beskrivning. För mig listas schablonintäker från ISK under "Kontroll- och inkomstuppgifter / Kapital / Inkomster - Kapital / Schablonintäkter". Vilka innehav som finns på ISK:t syns inte där. TS säger att det visas som en ränteinkomst tydligt kopplad till just den där fonden. Jag tycker det låter som någon slags rapporteringsmiss, som om att den som rapporterat in utdelningen från fonden (vilket det väl måste röra sig om, samma rubrik för räntor och utdelningar) gjort detta som om fonden ägts fristående snarare än i ISK. Jag skulle nog skicka en fråga den som håller i ISK:t.
Citera
2025-03-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvekluven
Hej!

Som annan redan sagt redovisas ISK inte per fond utan per konto och i så fall handlar det om underlaget du skall skatta på. Någon utdelning kan det inte vara för fonden är återinvesterande. Om det på riktigt står kopplat till specifik fond, men ändå ISK, så är det nog något knasigt.
Citera
2025-04-25, 01:29
Moderator
Diagorass avatar
Fonder --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem