Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-27, 00:42
  #1
Medlem
Om du går till Lacoste, vilken butik som helst och tittar på tvättlapparna som sitter inne i deras pikétröjor, dock endast de vita som är för män.
Då kommer du att finna att det helt plötsligt är en del förändrat, om man jämför med de andra kulörena för övriga pikéer, oavsett om det är för herr, barn eller för dam.

1. I alla år har tvättrådet sagt att man skall tvätta pikén i 40 grader, nu står det just på denna att man helt plötsligt skall tvätta den i 60 grader!

* Lacoste själva hävdar att man inte har ändrat kvaliten på tröjan, utan att den skall vara så som den alltid har varit.

"Varför har då denna ändring endast gjorts på det vita pikéerna för män?
Dessutom måste frågan ställas varför själva sliten sitter 0.5-1cm längre ner än på de andra tröjorna? Även när man drar lite i tröjan så känner man att det inte är samma kvalitet. Tröjan känns dessutom mycket tunnare, visserligen så kan tyget kännas lite tjockare på färgade tröjor, men även de vita är på ett sätt färgade samt att de innehåller tungmetallaer etc, så skillnaden skall inte vara så stor. Jag har varit ägare förr till en vit piké och då har jag inte reagerat på det sätt som jag gjort nu."


2. På tvättlappen i pikétröjorna så har alltid tröjtillverkarens namn stått skrivet (DEVANLAY), så är även nu fallet fast det har tillkommit en ändring (*DEVANLAY*).

*Lacoste hävdar att det är såhär det ser ut på de nya tröjorna.

"Menar Lacoste att man under hela året och nu, har sålt och säljer förra årets kollektion av pikétröjor för dam, barn, och gällande övriga kulörer för herr?
Det som dessutom är mest relevant är dock en fråga om varför Lacoste helt plötsligt har bestämt säg för att märka upp sina pikétröjor (vita för män), på just det sätt som varit signifikt för (för mig vetande) de piratkopierade Lacostepikéerna de senaste 5 åren"?


Det är i folkmun känt att piratkopierade kläder i vissa fall skall sys upp i samma fabriker, fast man ändrar märkningen på tvättlapparna eller några annat mindre som inte syns, för att det skall kunna vara försvarbart om man åker dit, att man inte kopierar kläderna, utan att man endast gör kläder som är lika.
Om det nu är så, skulle det inte då vara möjligt att dom har blandat ihop tvättlapparna där tröjorna sys?
Att man helt enkelt av misstag satt på de tvättlappar man tänkt ha till "originaltröjorna", råkade sitta på en leverans av tröjor som gått ut till butiker?
Det skulle nog även vara tänkbart att man helt enkelt har blandat ihop tröjorna?

Huvudkonspiration är således, hur kommer det sig att Lacoste har märkt upp endast en kulör och endast för män, på det sätt som varit signifikt de senaste 5 åren, för piratkopierade plagg av samma märke?

Vad tror ni?

Edit: Jag tar mig friheten att inte bemöta inlägg, där debatören inte har läst det som skrivits i tråden.
Citera
2006-08-27, 04:36
  #2
Moderator
Oddballs avatar
Att man ändrat tvättråd från 40 till 60 grader på de vita pikétröjorna för män beror nog på att just vitt tål högre temperatur utan att förlora färg och högre temperatur betyder renare kläder.

Att det enbart är för män beror nog på att män har mer krävande tvättbehov pga att män transpirerar mer än kvinnor och dessutom har en j-a förmåga att skita ner sig...
Citera
2006-08-27, 07:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Att man ändrat tvättråd från 40 till 60 grader på de vita pikétröjorna för män beror nog på att just vitt tål högre temperatur utan att förlora färg och högre temperatur betyder renare kläder.
Kom dom på det 2006? I annat fall så måste dom har gjort någon kvalitetsförändring, vilket dom säger att dom inte har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Att det enbart är för män beror nog på att män har mer krävande tvättbehov pga att män transpirerar mer än kvinnor och dessutom har en j-a förmåga att skita ner sig...
Kom dom på det 2006?
Citera
2006-08-27, 07:57
  #4
Medlem
Verkar ju oerhört korkat att ändra från 40 till 60 på lappen. Då kan ju reklamationerna öka eftersom det sliter mer på plagget att tvättas i 60 istället för i 40.
Citera
2006-08-27, 09:28
  #5
Medlem
Kärlekskranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Verkar ju oerhört korkat att ändra från 40 till 60 på lappen. Då kan ju reklamationerna öka eftersom det sliter mer på plagget att tvättas i 60 istället för i 40.
Försäljningsavdelningen misstycker

Citat:
Ursprungligen postat av WinDrop
På tvättlappen i pikétröjorna så har alltid tröjtillverkarens namn stått skrivet (DEVANLAY), så är även nu fallet fast det har tillkommit en ändring (*DEVANLAY*).
De passade på att designa om lappen i samband med ändringen av tvättråden?

Om nu piratkläderna görs i samma fabriker som de "riktiga" kläderna (var har du fått det ifrån förresten - källa?) är det väl ingen skada skedd? Det skulle väl möjligen vara vetskapen om att nån burmes betalar en spottstyver av vad du gör för samma plagg då, men det kan i alla fall jag leva med.
Citera
2006-08-27, 17:56
  #6
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinDrop
Kom dom på det 2006? I annat fall så måste dom har gjort någon kvalitetsförändring, vilket dom säger att dom inte har gjort.

Kom dom på det 2006?

Svar ja.
Citera
2006-08-27, 20:24
  #7
Medlem
Tenaciouss avatar
har för mig att det handlar om nya EU-standarder som vi svenskar har blivit påprackade. Innan vi gick med i EU så bestämde konsumentverket vad som skulle stå på tvättråden, nu måste det stå samma tvättråd på kläderna vart man än köper dom i Europa.
Citera
2006-08-28, 09:35
  #8
Medlem
Jag kan nu avsluta dessa frågeställningar till att lämna denna tråd med en ännu större fråga.
Varför är nu dessa tröjor borttagna ur sortimentet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback