2025-03-14, 19:32
Medlem
zombie-nations avatar
Där jag bor och många muslimer, är det ingen som tvingar barnen att fasta. Det måste vara konstiga föräldrar som driver det. Vanligtvis så får barnen prova att fasta när de själva vill, men inte en hel dag. Ingen tvingar barnet att inte dricka under hela dagen. Om föräldrar gör detta är det barnmisshandel. Tror det är överdrifter av TS.
Citera
2025-03-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Fick ett brev från min sons skola i årskurs 4 om att flera barn i klassen har uttryckt önskemål om att fasta. Självklart tillmötesgår skolan detta och avbokar skolmaten ifall dom har målsmans tillstånd.

Är det verkligen okej att 10 åringar ska fasta en hel skoldag. När kommer kraven på att alla barn ska fasta? Det går 3-4 muslimer i årskurs 4 på skolan men om dom blir fler höjs nog kraven.

Tycker det är ryggradslöst av lärare och ledning på skolan att tillmötesgå detta krav. Hur är det på era barns skolor?

Problemet är snarare att religon får för stort utrymme och att barnen inte får samma möjlighet välja själva eftersom de präglas så hårt redan i barndomen. Barn ska ha möjlighet till en uppväxt utan religiös påverkan. Självklart uttrycker de att de vill fasta för det är sådana påtryckningar som finns hemifrån. Det borde inte heller vara tillåtet för flickor att bära slöja. Att det är normaliserat och okej är helt sanslöst. Låt barn vara barn och bilda sig egna identiteter!
Citera
2025-03-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är inget religionshat. Det är sunt förnuft a la 2025.

Bara för att vi inte har all kunskap så måste vi förhålla oss naturligt och neutralt till den. Det viktigaste är att våra barn lever efter detta. En neutral upplevelse är 100% sekulär och humanistisk.

I vilket fall så kan vi utesluta det vi 2025 vet med 100% säkerhet är falskt. Där har vi de stora religionerna.

Jag vill att familjer som misshandlar sina barn med fasta ska komma under utredning. Det har inte med mina tankar att göra. Det handlar om sunt förnuft och mänskliga rättigheter.

Det är inte hälsosamt att leva på detta viset. Det är inte bra för barn att arbeta en hel dag i skolan utan födointag. Att äta sent på kvällen när barnen ska sova är inte heller bra.

Så om barn tvingas till detta pga en farlig religion så ska sannolikt en orosanmälan göras. Om det upptäcks att barnet far illa och tvingas till religion så bör barnet omhändertas och placeras ut i en sekulär kontext.

Just i år så går solen varken ner speciellt sent eller upp speciellt sent.
Man äter såklart även på morgonen.
Din psykotiska religionsfobi kommer aldrig få stöd i Konventionen om den mänskliga rättigheterna.

"Artikel 18.
Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor."

https://fn.se/wp-content/uploads/201...tigheterna.pdf

Att ett barn väljer att stå över ETT mål mat om dagen kommer du aldrig att kunna få till barnmisshandel hur mycket du än önskar det.
Citera
2025-03-14, 19:43
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Svensk sed?

Ja. Massvis med svenskar firar ramadan. Du kanske har missat det.
Citera
2025-03-14, 19:53
Medlem
Highfashions avatar
Tycker inte nödvändigtvis att det är en speciellt stor anpassning att behöva göra..

Om muslim barnen insisterar på att fasta och inte käka lunch i skolan så låt dom. Dom kommer inte dö av hunger om dom äter på kvällen.
Citera
2025-03-14, 20:26
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin

Definiera ”svensk”. Jag har bott i Brasilien. Jag är inte en Brasilianare för det
Citera
2025-03-14, 20:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är intressant att så unga barn som 10-åringar fastar, trots att det inte är ett religiöst krav inom islam under Ramadan. Vad tyder det på? Strikta religiösa föräldrar som senare kanske kommer att kräva att alla barn i skolan fastar för att tillmötesgå islam?

Jag tror inte att folk i tråden hade varit lika positiva eller talat om religionsfrihet om en grupp kristna barn, som pushats hemifrån, ville be tillsammans varje morgon innan skolan börjar – särskilt om de dessutom bad högt tillsammans med läraren. Den kristna gruppen ber tillsammans i klassrummet i 5 till 10 minuter innan skolan börjar, utan att kräva att icke-kristna ska delta, precis som i det tidigare scenariot."
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-03-14 kl. 20:44.
Citera
2025-03-14, 20:41
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Definiera ”svensk”. Jag har bott i Brasilien. Jag är inte en Brasilianare för det

De som har svenskt medborgarskap och är födda eller växt upp i Sverige sen barnsben.

Förstår inte varför du blandar ihop en svensk i Brasilien, din emoji passar dock bra till din kommentar.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-03-14 kl. 20:44.
Citera
2025-03-14, 21:18
Medlem
TweentyFives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Fick ett brev från min sons skola i årskurs 4 om att flera barn i klassen har uttryckt önskemål om att fasta. Självklart tillmötesgår skolan detta och avbokar skolmaten ifall dom har målsmans tillstånd.

Är det verkligen okej att 10 åringar ska fasta en hel skoldag. När kommer kraven på att alla barn ska fasta? Det går 3-4 muslimer i årskurs 4 på skolan men om dom blir fler höjs nog kraven.

Tycker det är ryggradslöst av lärare och ledning på skolan att tillmötesgå detta krav. Hur är det på era barns skolor?

SKyll inte på barne som uttrycker sin rätt. Skyll på skolan som inte ser till att resterande barn har mat. Ska folk verkligen gå på barn nu? pffffff
Citera
2025-03-14, 22:32
Medlem
Citat:
Finns ingen svensk som firar det
Citera
2025-03-14, 22:34
Medlem
Citat:
De som har svenskt medborgarskap och är födda eller växt upp i Sverige sen barnsben.

Förstår inte varför du blandar ihop en svensk i Brasilien, din emoji passar dock bra till din kommentar.
Två somalier som får barn i Sverige blir ingen svensk.
Citera
2025-03-15, 02:31
Medlem
Vill de plåga sina barn får de väl göra det. Bara barnen som inte fastar får mat är det väl ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in