Citat:
Ursprungligen postat av
Aleex18
Tjena grabbar, har köpt
https://www.inet.se/produkt/1511079/inet-system-g30-r5-4060
Men vet inte ifall jag behöver byta och uppgradera till en annan för att få ut mer av datorn.
Planen är att främst spela wow classic, kanske lite retail och Overwatch/Dota. Tror ni att denna skulle funka för hyfsad grafik/fps och att spelet flyter på fint?
Eller behöver jag köpa en dyrare med GTX 4060 TI / 7800 XT? Tror ni man ser märkbar skillnad på Wow
Cheers, Alex!
Du skulle kunna sänka specifikationerna rejält och köra på cloud gaming istället. Du kommer inte att märka någon som helst skillnad mot en vanlig speldator.
Jag spelar genom cloud gaming på TV emellanåt. Tyvärr är TV fram till åtminstone 2024 spärrade till 60FPS. Jag vet inte hur det ser ut för årets modeller av TV apparaturer, men du kan köra cloud gamling på en dator också, eller din telefon till och med.
Det enda som behövs för 4k HDR 240FPS är ett grafikkort som stödjer 4k och 120hz eller mer samt en skärm med lika specifikationer.
NVIDIAs GeForce NOW kostar 130kr i månaden för 2k gaming och 270kr i månaden för 4k gaming.
Alla dina spel plattformar ansluter du till ditt GeForce NOW konto och sedan importeras dessa.
Det finns en free plan om du vill spara pengar eller bara testa på. Den är spärrad till 60FPS och har 1h sessioner åt gången. Sedan får du starta om och lägga dig i kö igen för en ledig rigg.
Jag har 8ms till servern ifrån mig så jag märker inte av något lagg över huvudtaget mer än muslagg ifrån soffan till min TV ibland.
Jag ansluter genom wifi.
Skulle du slå ut 30,000kr som vi kan anta för en dator i prestation om 4k HDR 240 FPS med ray tracing på 270kr i månaden 30000/270=111,111
111 månader delat på ett år 111/12=9,25år.
Strömräkning borträknad, damm, ljud, upptagning av plats, så kan du spela i 9år på cloud gaming innan du når priset av att köpa datorn rakt upp och ner.
Men då kan du bara spela också och inget av det traditionella som man kan göra på en vanlig dator.
Så du får se över dina behov över vad du egentligen behöver.
Andrahandsmarknaden på datorer är inte särskilt hög och synnerligen inte efter 9år på nacken.
Det finns gott om fördelar med att köra cloud gaming via t.ex NVIDIA.
Nu har jag argumenterat mer utifrån en TV då än en liten media dator som kan leverera 4k 120hz till en skärm.
Men du behöver inget mer kraftfullt än ett NVIDIA RTX 1660 eller likvärdigt för att kunna få ut max ifrån cloud gaming. Eller förhoppningsvis en TV ifrån förhoppningsvis 2025 (om dom har uppgraderat så att man kan få ut 120FPS via tv (enligt ChatGPT så är det inte en hårdvarubegränsning som ligger till grund utan det ska enbart vara software ifrån TV leverantör och NVIDIA)).
Detta borde egentligen stå i FAQ för denna forumdel då det förmodligen är väldigt många som inte har en aning om detta fantastiska cloud gaming (precis som jag själv inte hade efter 25år bakom en skärm fram till nyligen).
Jag hoppas att detta har gett dig och andra något att grunna över. GLHF