• 5
  • 6
2025-03-07, 10:22
Medlem
Nej
Men man kan göra det man kan
Undvika människor som stressar en
Undvika folk överhuvudtaget
Umgås med djur
Citera
2025-03-07, 12:28
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timo988
Jag vill inte ha svar från folk som försöker övertyga en att trycka upp buttplugs i röven för samhällets bästa jag vill veta om sjukersättningen kan dras in helt random eller är den permanent? Några sjukhus besök för säga att man är cp går bra

Något som du kanske bör ha i åtanke är att politiken och de lagar och regler vi har att rätta oss efter i samhället just nu i skrivande stund knappast heller kan anses som "permanenta" på något vis alls. Absolut allt kan ändras i framtiden beroende på vilka politiska partier som vinner valen, och särskilt då om man pratar om så långa tidsperioder som "resten av livet".

Så min huvudfråga skulle snarare bli - borde det inte bli jävligt mycket MER stressande med ett liv där man hela tiden är beroende av att leva på bidrag som i praktiken skulle kunna dras in när som helst pga att nån politiker bestämt att "nu måste vi ta i med hårdhandskarna mot alla som låtsas vara cp för att kunna leva på bidrag"?
Citera
2025-03-07, 13:15
Medlem
Sommarvikingens avatar
Stress är saker som du inte vill göra.
Citera
2025-03-12, 18:39
Medlem
McCarthy01s avatar
Ja, det är bara att försöka tänka lugna och harmoniska tankar när man får ett stresspåslag. Kan vara lättare sagt än gjort för många, men allt man övar på blir man med tiden bättre på. Jag har själv haft hiskeliga stressnivåer, varför jag också under en stor del av mitt liv haft problem med panikångest. Men har förstått att det bästa är att fokusera på något som kräver koncentration, eller underhålla sig med något roande, så släpper det snart.
Citera
2025-03-23, 12:52
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
”Jag hade 67 rum – men inget där jag kunde vila”

Prata om att stressa ner, när hon sitter på ett slott. Den kritiken tror baronessan Alexandra von Schwerin säkert att hennes bok ”Eget rum” kommer att få.

– Jag har också fått kritiken: Gäller det inte män? Men faktum är att 75 procent av de som går till stressläkare är kvinnor.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ag-kunde-vila/

Jag vet hur det känns när man sitter där på slottet men inte kan koppla av ordentligt. Det är inte lätt att vara adelsdam. Som tur är finns det knep att komma runt stress genom att överlåta mycket av de meningslösa dagssysslorna till undersåtar. Ett liv utan stress är möjligt.
Citera
2025-03-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socci99
Svaret är nej min son, du KAN inte leva ett liv utan stress. Stress är en del av livet, alla känslor är en del av livet och de ska också upplevas, annars lever du inget komplett liv.

Visst du kan minska din ekonomiska stress genom att vinna på triss eller genom att ärva miljarder, men då kommer du istället att känna stress över något annat. Du kommer att känna stress över att inte hinna göra det ena eller andra, stress över att skaffa barn, stress över olika relationsproblem m.m.
Du kommer inte undan det, det är en mekanism som ska få dig upp ur soffan och ta tag i saker och ting.

För mycket stress kan vara skadligt för din hälsa ja, absolut och vårat samhälle kanske inte är perfekt och skapar i vissa fall onödig stress, men jag kan lova dig att i människans vagga när vi levde i naturen bland hungersnöd,kyla och rovdjur så upplevde vi mycket värre stress och psykiska påfrestningar än vi gör i modern tid.

Dock så har vi möjligen blivit sämre på att hantera stress och man måste hela tiden spela med i samhällets skådespeleri och verka normal när man ibland håller på att bli galen, men att bli galen, flippa ur, få ångest det är också en del av livet! Så jag säger till dig min son, lev livet till fullo! Stressa, jobba, sup, knulla, skaffa barn, bli galen, få psykos och åk in på psyket, flytta ut på landet, gör din livsresa och lev livet till fullo! Och kom sedan fram till att du själv skapar din omvärld och du själv ansvarar för att hitta rätt balans och vad som fungerar för dig. Kanske utbilda dig till något vettigt och jobba med något du faktiskt trivs med. Så kommer du att klara av den lilla stress du utsätts för i dagens samhälle alldeles galant!

Sluta ge vika för dina rädslor av att uppleva livets olika känslor och bara acceptera hur saker och ting är, sträva efter att skapa en bättre morgondag med små steg, omge dig med människor du tycker om osv.
Imponerande. Detta är något alla borde få läsa. Bara lev! Det som kommer det kommer!
Citera
2025-03-25, 08:09
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timo988
säg om jag köper den billigaste villan i random läge i sverige sen skaffar autism diagnos och sjukersättning kan dom dra in den? Eller kan man leva så tills man får garanti pension ändå?
Jag lever ungefär så. Bor förvisso i hyresrätt, men har bl.a. autism och sjukersättning. Många blir sura på en o menar att man bara parasiterar på samhället o bara glider runt. Det känns ganska skamligt också.

Men sjukdomen (det är inte autism som jag är sjukskriven för) plågar mig varenda dag. Även om jag inte har så mycket att göra, så oroar man sig alltid för något i framtiden. Det skapar stress o ångest. Det ligger bara på en annan nivå än stress på t.ex. en arbetsplats (jag har varit fullt fungerande o arbetat), men har precis samma verkan.

Jag avstår t.ex. helst förhållanden, o särskilt barn, något som många tycker är det viktigaste i livet. Jag skulle aldrig kunna ge några barn en ordentlig uppfostran. Att vara i förhållande ökar stressen ännu mer. Bodde ihop i ca två veckor med mitt senaste ex o det gick mig på nerverna, det var inte nått fel på henne, men jag kände en enorm stress o press, så jag måste ha min ensamtid större delen av dygnet.
Senast redigerad av Muppety 2025-03-25 kl. 08:21.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in