• 1
  • 2
2025-03-06, 07:52
För många år sen sa en del till mej, du måste sluta skriva, du är galen, så som du håller och drog liknelser, vi hittade och läste vad du skrivit, dina trådar mm..
Men hur har det med mej och oss andra att göra på anonyma forum likt detta.. Och sen. Google och Meta ska väl dessutom för sjutton inte heller läcka som rövhål.

Vad gör ni med personer, journalister, fascister, myndigheter och tjänstemän som övervakar, läcker och skvallrar om er oavsett sammanhang men som de ska vara dövblinda inför.
Hur övervakas ni? Och vad ni åt skvallret som uppstår i kölvattnet av det? Hur upplever ni övervakning i er vardag?
Citera
2025-03-06, 07:59
I synnerhet känns detta relevant när anonymitet sägs gälla och juridiskt sett efter hovrättsdomen gällande GDPR. Ska man lista myndigheter, anställda, tidningar och annat.. Hur känner ni?
Tjänstmän läcker som såll. Vad gör ni eller hur hanterar ni det?

Vad kan man göra mer än att låtsas som ingenting men samtidigt ha bevittnat ruttna bottnar av korruption och mellanmänsklig röta? Så länge. Fy fan!
Citera
2025-03-06, 08:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyhates
För många år sen sa en del till mej, du måste sluta skriva, du är galen, så som du håller och drog liknelser, vi hittade och läste vad du skrivit, dina trådar mm..
Men hur har det med mej och oss andra att göra på anonyma forum likt detta.. Och sen. Google och Meta ska väl dessutom för sjutton inte heller läcka som rövhål.

Vad gör ni med personer, journalister, fascister, myndigheter och tjänstemän som övervakar, läcker och skvallrar om er oavsett sammanhang men som de ska vara dövblinda inför.
Hur övervakas ni? Och vad ni åt skvallret som uppstår i kölvattnet av det? Hur upplever ni övervakning i er vardag?

Jag ser många som lägger upp en tråd här på det ”anonyma” FB och sen tio minuter senare kan man läsa exakt samma trådstart och tråd på ett helt öppet forum.
Tittar man i trådar här på FB om renoveringar och andra bostadsrelaterade frågor så hittar man många gånger samma tråd på byggahus.se. Samma sak inom IT, datorer och liknande så hittar man sen samma tråd hos sweclockers.se.
Jag använder mig inte av sociala medier men finns säkerligen mängder där också om man börjar leta.

Så även om man inte är övervakad så är man övervakad. Folk vill gärna också berätta vart de ska åka och vart de varit hela tiden så vet man bara vem du är så är det enkelt att veta att ditt hus står ensamt och mörkt.
Citera
2025-03-06, 08:15
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag ser många som lägger upp en tråd här på det ”anonyma” FB och sen tio minuter senare kan man läsa exakt samma trådstart och tråd på ett helt öppet forum.
Tittar man i trådar här på FB om renoveringar och andra bostadsrelaterade frågor så hittar man många gånger samma tråd på byggahus.se. Samma sak inom IT, datorer och liknande så hittar man sen samma tråd hos sweclockers.se.
Att vinstintressen finns och agendasättande aktörer skriver som show är givet i stort sett överallt. Det finns inte någon i denna värld mej veterligen som sammantaget kommit upp med flest idéer om allting. Men vad jag har jag fått för det mer än karbonpapper, vilket är okej, men dessutom personlig skit.

Det strider mot lagen även för forum att "minnas" uppgifter i databaser mer än vad uppgiften kräver.
Hur som haver så är frågan är hur ni är, har blivit eller känner er övervakade och ni agerar med eller utan vetskapen?
Citera
2025-03-06, 08:24
Fuck you, most of you. Ring mig aldrig någonsin igen. Aldrig. Ni kommer aldrig att bli förlåtna. Do you read me. Never.
Citera
2025-03-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyhates
Fuck you, most of you. Ring mig aldrig någonsin igen. Aldrig. Ni kommer aldrig att bli förlåtna. Do you read me. Never.

Har det gått så långt att din psykiatriker samarbetar med myndigheterna och ger dig falska diagnoser typ påstår att du är paranoid eller schizofren?
Citera
2025-03-06, 10:45
Det som har gjort mig sur är de gånger jag sett någon av de texter jag skrivit användas i ett annat sammanhang. Det skulle jag inte klassa som övervakning, snarare stöld eller plagiat. Men hey, Johan Jönson plagierar också så det är fint. Ibland vet man knappt själv vad som är vad längre.

Det som också påverkat mig är mer övervakningslutande grejer men skulle inte kalla det för det, snarare stalking eller besatthet. Det håller alla som har sociala medier på med i en eller annan utsträckning. Så det beror lite på vad du menar.
Jag har varit mycket på internet och är språkintresserad, och är förmodligen inte unik. Jag känner igen vissa folk som utsatt mig och listar dessa konton för att slippa interagera. Är det övervakning eller digitalt självförsvar?

Eftersom ditt konto är från februari är väl vitsen att sprida rädsla. Om du själv stalkar någon och är helt besatt får du fråga dig hur det får dig att må.

Tillägg till den som söker på övervakning och hittar denna tråd. Om det går över till att du börjar sprida uppgifter om att den eller de du stalkar är polisanmälda eller lägger upp personers personuppgifter så som någon gjort på Familjeliv, vilken därefter gått under namnet Vimmerbymannen på det forumet så behöver du räkna med att själv bli polisanmäld eftersom det inte är lagligt. Flashback har en ny regel i regelverket för att stävja sådant. 1.13. Att man aldrig kan vara helt anonym på ett forum oavsett försiktighetsåtgärder bör också tas i beaktande.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-06 kl. 11:11.
Citera
2025-03-06, 10:57
Citat:
Jag använder mig inte av sociala medier men finns säkerligen mängder där också om man börjar leta.

Så även om man inte är övervakad så är man övervakad. Folk vill gärna också berätta vart de ska åka och vart de varit hela tiden så vet man bara vem du är så är det enkelt att veta att ditt hus står ensamt och mörkt.

Det där är väl mer att man stjäl tråden nånstans? På Familjeliv kommer samma tråd om och om igen, ordagrant. Min gissning är att det är någon som gillar reaktionerna den fick och testar igen med jämna mellanrum. Har dock glesats ut.

Jag har också varit med om att en tråd får oförklarligt många visningar snabbt. Det lär bero på att den postats någon annanstans. Vill man inte vara med om det ska man inte starta trådar.
Citera
2025-03-06, 11:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Det där är väl mer att man stjäl tråden nånstans? På Familjeliv kommer samma tråd om och om igen, ordagrant. Min gissning är att det är någon som gillar reaktionerna den fick och testar igen med jämna mellanrum. Har dock glesats ut.

Jag har också varit med om att en tråd får oförklarligt många visningar snabbt. Det lär bero på att den postats någon annanstans. Vill man inte vara med om det ska man inte starta trådar.

Jag tror inte man själ tråden utan det är samma person som lägger upp den på fler ställen samtidigt för att ha möjlighet att få snabbare svar utan att tänka på att ena sidan har alla dina kontaktuppgifter som de kan behöva. Många gånger är man absolut inte lika anonym på vissa ställen men där kanske man håller en helt annan profil också.

Att man sen sitter och gnäller över hur övervakad man är och i nästa sekund lägger ut 20 bilder på Insta eller Facebook som berättar exakt vart man är, vad man gör och vilka som är där är en helt annan sak.
Poliserna och utredarna är fortfarande chockade hur örebroskytten RA hade kunnat hålla sig så anonym som han tydligen var och med väldigt få lämnade digitala spår under många år. Så det går men jag gissar att det krävs en hel del kunskap och ett väldigt speciellt liv och att man är en speciell person för att lyckas.
Citera
2025-03-06, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du ska nog inte tro att du är så viktig..

Det är bara att titta på trådar om till synes slumpvis utvalda individer i trådar som skvallrar om Youtubers för att motsäga ditt påstående.

En person kan bli mycket viktig som ett sorts objekt och projektionsyta för det hat en människa, eller en grupp människor, känner och behöver bli av med.

Där verkar verksamheten pågå i åratal och eftersom det är offentliga personer det handlar om får det pågå. Men det verkar som om detta är på väg att styras upp genom exempelvis nämnda regel 1.13.

Det är skillnad på att ha åsikter om någon utifrån vad den själv skrivit i yrket och att söka efter någon av de skribenter som skrev om Flashback i samband med händelsen på Risbergska, såsom Josefine de Gregorio, Hanna Fahl och Erik Helmerson och deras eventuella Flashbackkonton i syfte att sänka dem som privatpersoner och forumanvändare. Det senare, alltså att folk försöker sänka varandra genom så kallade vendettor kan man tyvärr få se sig utstå som forumanvändare. Det fanns sådana konflikter om hur samtalen fördes i Laidback. Man får förstås skilja på detta och tillfälliga invektiv som är mer regel än undantag här.

Det finns tre personer som heter Ina, Emma och scroll-Mia som helt sonika bestämde sig för att slå mynt av sitt Flashbacklurkande och skapade en podd om det. Jag vet inte om de "övervakade" någon särskild användare då jag aldrig lyssnat på podden men finner instinktivt konceptet motbjudande. Dock kan vi slå fast att kontot rotebro-conny inte setts till sedan poddarna skapade merch utifrån kontot rotebro-connys agerande på forumet. Han gick genom bruset ända upp i kultureliten till priset av att han upplöstes.

Den här frågan är dock viktig. Vem är viktig? Det är oerhört enerverande när någon är besatt av en men så länge det är lagligt får man inte hjälp.
Citera
2025-03-06, 11:34
Citat:
Jag tror inte man själ tråden utan det är samma person som lägger upp den på fler ställen samtidigt för att ha möjlighet att få snabbare svar utan att tänka på att ena sidan har alla dina kontaktuppgifter som de kan behöva. Många gånger är man absolut inte lika anonym på vissa ställen men där kanske man håller en helt annan profil också.

Att man sen sitter och gnäller över hur övervakad man är och i nästa sekund lägger ut 20 bilder på Insta eller Facebook som berättar exakt vart man är, vad man gör och vilka som är där är en helt annan sak.
Poliserna och utredarna är fortfarande chockade hur örebroskytten RA hade kunnat hålla sig så anonym som han tydligen var och med väldigt få lämnade digitala spår under många år. Så det går men jag gissar att det krävs en hel del kunskap och ett väldigt speciellt liv och att man är en speciell person för att lyckas.

Det kan absolut vara så att man söker snabbt svar bara. Jag utgick ifrån mina stulna texter, varav flertalet använts i syfte att göra sig lustig över mig, mitt liv och mina åsikter.

Hänger inte med på det du skriver om Facebook och Insta. Tror inte det är samma människor som blir stalkade som lägger upp bilder. Mina erfarenheter har lett till delvis ändrat beteende. Om någon är så himla nyfiken på att stilla en känsla av "jaså, är det sådär hen ser ut" så är det mest troligt inget någon kan göra något åt.

Vimmerbymannens bild, för- och efternamn länkades. Hade det funnits en möjlighet för mig att polisanmäla det så hade jag gjort det.

Tillägg: jag har för övrigt förnamn, efternamn, bild och företagsnamn på min internetstalker då hon delgav mig detta inför träff. Självklart förstod jag inte att min fåniga selfie skulle innebära att hon också har samma sak på mig. Hon bör lägga ner sin verksamhet. De som känner henne från Flashback bör tala henne till rätta.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-06 kl. 12:01.
Citera
2025-03-06, 12:08
Ta din medicin min vän
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in