Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Hur lång tid tror du att det tar att bygga upp inhemsk produktion från scratch av tex. stål, elektronik, verkstadsproduktion etc? Särskilt när det inte finns kompletta inhemska värdekedjor för att försörja den inhemska produktionen?
Antagligen ett bra tag. Amerikanarna är tröttna på att all tillverkning flyttat utomlands verkar det som så kinesslavar gör dem istället. De vill ha sina jobb tillbaka. Oklart hur (o)/effektivt det kommer bli. Jag talar varken för det ena eller det andra. Effekten lär synas eventuellt i Trumps sista månader som president är min lekmannamässiga gissning.
Det är ju inte så att stål-, elektronik- och verkstad- samt halvledaretillverkning med mera är helt död i de förenta staterna. De har alla dessa, i många fall betydligt mer omfattande än Europas - förhoppningen är väl att de ska växa när utländska varor inte kan konkurrera pga importskatten. Vi lär nog se arbetslösheten öka pga dyrare import och mer layoffs men samtidigt minska efterhand som produktion tagit fart. Min gissning.
USA har några turbulenta månader framför sig.