2025-02-21, 11:03
Medlem
pn222jws avatar
En del av indelandet är väl beroende på sammanhanget, exempelvis...

1a person Jag, som... subjektivt (kännande, upplevande, psykologiskt) individen

2a person Du, som... objektivt (beskrivande, relaterande, socialt) gruppen

3e person Han/hon/den, som... objektivt (beskrivande, distanserande, kulturellt) samhället
Citera
2025-02-21, 11:36
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Frågan är ju inte vad orden betyder, utan varför formulären listar alla tre tillsammans i en klump.

Du är fantastisk i att du förstod själva frågan! Begriper du varför man har satt det i en klump?
Citera
2025-02-21, 12:47
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Nej, det är det inte. Pronomen är enbart vanliga på sociala medier och om någon direkt börjar rabbla he/him/it direkt under sitt namn så vet man att det är en politisk markör och inget annat. Det finns inget annat syfte.

Ja det är nog en politisk markör. Jag tänkte på när du skrev politisk markör att det är svårt att se att det är en politisk markör om det bara står Him. Men man kan nog lättare identifiera det som en politisk markör om det står He/Him/His. Sedan skulle jag verkligen vilja att man inser att det snarare är en filosofisk markör än en politisk
Citera
2025-02-21, 13:08
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En del av indelandet är väl beroende på sammanhanget, exempelvis...

1a person Jag, som... subjektivt (kännande, upplevande, psykologiskt) individen

2a person Du, som... objektivt (beskrivande, relaterande, socialt) gruppen

3e person Han/hon/den, som... objektivt (beskrivande, distanserande, kulturellt) samhället

Precis det verkar som om folk har varierande genusupplevelse i hur de blir pratade om. Eller vill sträva dit.
Citera
2025-02-21, 13:11
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Att ens frågan lyfts betyder att samhället är sjukt.

Det skulle jag inte säga. Det som är sjukt är hur arga alla blev på mig i ett privat sammanhang där jag försökte lära mig. Man ska redan begripa allt detta för annars är man ett högertroll tydligen.

Men egentligen tycker jag inte att det är så sjukt egentligen. Du måste träffat andra människor av ditt eget kön och märkt att du inte är samma som dem och att ni utövar ert kön väldigt olika. För mig är det tydligt att det finns ett analogt element inblandat.
Citera
2025-02-21, 13:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det skulle jag inte säga. Det som är sjukt är hur arga alla blev på mig i ett privat sammanhang där jag försökte lära mig. Man ska redan begripa allt detta för annars är man ett högertroll tydligen.

Men egentligen tycker jag inte att det är så sjukt egentligen. Du måste träffat andra människor av ditt eget kön och märkt att du inte är samma som dem och att ni utövar ert kön väldigt olika. För mig är det tydligt att det finns ett analogt element inblandat.
Jag är alldeles för fyrkantig för att reflektera över sånt tyvärr så nej det har jag inte märkt.
Citera
2025-02-21, 13:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Du är fantastisk i att du förstod själva frågan! Begriper du varför man har satt det i en klump?

Ingen aning...

Tycker väl det vore enklare att byta ut snabbvalsmenyerna mot ett textfält om man nu ska ha femtielva obskyra alternativ.
Citera
2026-01-31, 12:30
Medlem
searchfunctions avatar
En intressant fråga som ännu inte besvarats och jag skulle tycka att det vore intressant att få ett svar på varför det skrivs ex He/Him/his. Räcker det inte med 'male' och så kan folk böja själva?
Eller finns det folk som... Identifierar sig som He/Her/His?

En annan fråga jag har om detta ämnet är hur man ska svara om någon frågar om ens "pronounce"? På svenska kanske det är "Hur man vill bli tilltalad"?
Så om man skulle bli tillfrågad om detta, förutsatt att man inte bryr sig, vad ska man svara? Jag är inte emot de som vill bli kallade något specifikt, men jag vill inte bli påtryckt att bli del av deras rörelse.
Nu är det såklart väldigt otroligt att bli tillfrågad dessa i verkliga livet så att säga men om man är social på internet så ökar risken. Jag söker då alltså ett respektabelt sätt att avböja deras förfrågan. Vore trevligt att höra från någon som är del i denna He/Him She/Her rörelsen så att det verkligen framkommer som neutralt och respektablet.
Exempelvis:
"jag kan respektera att du vill bli kallat något specifikt, men jag vill inte delta tack."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in