2025-02-19, 05:32
Medlem
DickeFixs avatar
Jag befarar åsiktsmoderering av moderatorn vf efter att jag sedan 16 januari fått flera, enligt mig opåkallade, varningar för trams och off-topic vilket kulminerade med en veckas avstängning för ohörsamhet. Det är första avstängningen jag fått under mina dryga 20 år på forumet.

(FB) DickeFix avstängd för Ohörsamhet

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du har fått en avstängning för brott mot 2.01. Ohörsamhet. Avstängningen upphör 2025-02-16 10:38:55.

Varningarna och avstängningen har inte motiverats närmare och jag har inte fått svar på upprepade PM till moderatorn vf. Samtliga fällda inlägg behandlar Sveriges agerande när det gäller NATO och Ukraina-kriget:

Samtliga dessa inlägg är relevanta för ämnet och väl underbyggda. Jag förstår därför inte denna plötsliga skur av varningar och beslut om avstängning för ohörsamhet.

Jag ser Jan Axelsons skapelse Flashback som ett samhällsviktigt demokratiskt vattenhål där yttrandefrihet råder och olika åsikter - även de som går emot rådande samhällsideologi - får framföras. Journalisten Emanuel Karlsten hyllade forumet nyligen i en artikel i GP vilket även uppmärksammades här på Flashback:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback beskrivs i GP av Emanuel Karlsten som "Sveriges sista lägereld för information", "en institution bland svenskar" och som säregen på internet, då det saknas algoritmer.

Moderatorerna på Flashback har en viktig, men ofta otacksam, uppgift: att säkerställa att inlägg följer lagen och att trådar inte spårar ur. Detta är en nödvändighet för forumets funktion och fortlevnad. Moderatorn vf är en verklig veteran på Flashback och har i detta sammanhang gjort mycket gott för forumet, vilket förtjänar en eloge.

Samtidigt finns alltid en risk att makt korrumperar och att personliga åsikter påverkar omdömet. Jag befarar att detta har skett i det här fallet, medvetet eller omedvetet. Det är särskilt allvarligt eftersom det på senare tid har förekommit flera klagomål om misstänkt åsiktsmoderering från vf:s sida i frågor som rör Ukraina-kriget:

Senast redigerad av DickeFix 2025-02-19 kl. 05:47.
Citera
2025-02-19, 06:07
Medlem
franges avatar
Vart har du PM-diskussion med berörd moderator?
Citera
2025-02-19, 06:11
Avstängd
Att prata strunt, ljuga, komma med absurda påståenden och uttrycka hat mot Ryssland är nästan alltid on topic. Att komma med sanningsenliga och därmed berättigade, ibland syrliga, oftast inte, kommentarer om vilka hycklare och åsiktslikriktare Nato och väst är är ofta off topic och resulterar i borttagning utan avisering alternativt varning. Eller både ock.
Och att kritisera och ifrågasätta hur moderering sköts? Big no no. Tabu. Vad är det som händer egentligen?
Senast redigerad av Nunjapiznes 2025-02-19 kl. 06:20.
Citera
2025-02-19, 06:13
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Har inte fått något svar på mina PM från i måndags 2025-02-16 14:06

Citat:
Ämne: Avstängning

Ursprungligen postat av DickeFix

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du har fått en avstängning för brott mot 2.01. Ohörsamhet. Avstängningen upphör 2025-02-16 10:38:55.

Samtliga dessa inlägg är relevanta för ämnet och väl underbyggda. Jag förstår därför inte denna plötsliga skur av varningar och beslut om avstängning för ohörsamhet. Jag vet du är en verklig veteran på Flashback som i detta sammanhang gjort mycket gott för forumet vilket är värt en eloge. Samtidigt finns som alltid en risk att makt korrumperar och att egna åsikter påverkar ens omdöme. Jag befarar att det är det som skett i detta fall, medvetet eller omedvetet.

Jag vet inte om du kan se det men de inlägg som jag blivit varnade av dig för off-topic eller trams är alltså dessa:

Citera
2025-02-19, 06:20
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Enligt mig borde Vf utdelat en längre avstängning.

Här kommer du tillbaka i upppror, utan självinsikt.
Du utstrålar enbart självömkan.

Gick du igenom den proceduren som skall ge dig insikt?
Där du igenomläser dina regelbrott och accepterar dina snedsteg?
Du måste kryssa dig igenom dessa för att återigen posta inlägg på Flashback.

Du påstår att makt korrumperar moderatorer?
-Visst kan det vara så!

Men hur kan du vara blind för det verkliga problemet som detta helt fria forum står inför? Hur påverkas forumet av en propagandamaskin som inte har någon broms, som är otroligt motiverad, otroligt finansierad och otroligt ensidig?

Flashback är inte ett öppet forum längre, utan enbart en utav otroligt många verktyg i kremls verktygslåda. för att ändra opinion, det är billiga, men otroligt starka poäng.
Flashback är inte ett öppet forum längre, utan enbart ett av otroligt många verktyg i Kremls verktygslåda, dessa förvränger snabbt SVENSK opinion. En så billig men ändå så effektivt verktyg i det så kallade
"Flashback, ett samhällsviktigt demokratiskt vattenhål där yttrandefrihet råder även om det till största delen är av kremls författande"
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2025-02-19 kl. 06:45.
Citera
2025-02-19, 06:29
Medlem
Instämmer helt.
Dina inlägg verkar vara just det som tycks trigga vf, sakliga och välskrivna.

Moderatorn "vf" bedriver åsiktsmoderering.

Fattar inte varför det inte görs något åt saken. Jag har också försökt uppmärksamma Admin om detta med en tråd här i Klagomål och kritik, men vf tycks få fortsätta verka.
Citera
2025-02-19, 06:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag befarar åsiktsmoderering av moderatorn vf efter att jag sedan 16 januari fått flera, enligt mig opåkallade, varningar för trams och off-topic vilket kulminerade med en veckas avstängning för ohörsamhet. Det är första avstängningen jag fått under mina dryga 20 år på forumet.

(FB) DickeFix avstängd för Ohörsamhet

Varningarna och avstängningen har inte motiverats närmare och jag har inte fått svar på upprepade PM till moderatorn vf. Samtliga fällda inlägg behandlar Sveriges agerande när det gäller NATO och Ukraina-kriget:

Samtliga dessa inlägg är relevanta för ämnet och väl underbyggda. Jag förstår därför inte denna plötsliga skur av varningar och beslut om avstängning för ohörsamhet.

Jag ser Jan Axelsons skapelse Flashback som ett samhällsviktigt demokratiskt vattenhål där yttrandefrihet råder och olika åsikter - även de som går emot rådande samhällsideologi - får framföras. Journalisten Emanuel Karlsten hyllade forumet nyligen i en artikel i GP vilket även uppmärksammades här på Flashback:

Moderatorerna på Flashback har en viktig, men ofta otacksam, uppgift: att säkerställa att inlägg följer lagen och att trådar inte spårar ur. Detta är en nödvändighet för forumets funktion och fortlevnad. Moderatorn vf är en verklig veteran på Flashback och har i detta sammanhang gjort mycket gott för forumet, vilket förtjänar en eloge.

Samtidigt finns alltid en risk att makt korrumperar och att personliga åsikter påverkar omdömet. Jag befarar att detta har skett i det här fallet, medvetet eller omedvetet. Det är särskilt allvarligt eftersom det på senare tid har förekommit flera klagomål om misstänkt åsiktsmoderering från vf:s sida i frågor som rör Ukraina-kriget:

Om du har fått en avstängning så har ju samtliga moderatorer gått igenom dina varningar som ligger till grund för avstängningen och funnit dem korrekta.

En avstängning går inte att lasta en enskild moderator för.
Citera
2025-02-19, 06:50
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Enligt mig borde Vf utdelat en längre avstängning.

Här kommer du tillbaka i upppror, utan självinsikt.
Du utstrålar enbart självömkan.

Gick du igenom den proceduren som skall ge dig insikt?
Där du igenomläser dina regelbrott och accepterar dina snedsteg?
Du måste kryssa dig igenom dessa för att återigen posta inlägg på Flashback.

Du påstår att makt korrumperar moderatorer?
-Visst kan det vara så!

Men hur kan du vara blind för det verkliga problemet som detta helt fria forum står inför? Hur påverkas forumet av en propagandamaskin som inte har någon broms, som är otroligt motiverad, otroligt finansierad och otroligt ensidig?

Flashback är inte ett öppet forum längre, utan enbart en utav otroligt många verktyg i kremls verktygslåda. för att ändra opinion, det är billiga, men otroligt starka poäng.
Flashback är inte ett öppet forum längre, utan enbart ett av otroligt många verktyg i Kremls verktygslåda, dessa förvränger snabbt SVENSK opinion. Ett otroligt billigt men otroligt effektivt verktyg i det så kallade
"Flashback, ett samhällsviktigt demokratiskt vattenhål där yttrandefrihet råder även om det till största delen är av kremls författande"

Om du läser mina inlägg ser du att jag stödjer Ukraina – men inte dess förstörelse i ett stormaktsspel. Man behöver inte stödja Ryssland för att anse, eller snarare inse, att en tidig diplomatisk fred hade varit det bästa för Ukraina.

Vi utsätts alla för statspropaganda, även i väst. Just därför är Flashback så viktig för åsiktsfriheten och demokratin i vårt land. För att forumet ska kunna fylla den rollen krävs att modereringen är åsiktsneutral och att vi bemöter varandra med respekt och argument – inte med anklagelser och personangrepp.
Citera
2025-02-19, 06:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du har fått en avstängning så har ju samtliga moderatorer gått igenom dina varningar som ligger till grund för avstängningen och funnit dem korrekta.

En avstängning går inte att lasta en enskild moderator för.

Detta visste jag inte. I så fall vill jag gärna ha feedback från samtliga moderatorer hur mina inlägg kan motivera en avstängning.
Citera
2025-02-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Läs igen och undvik dumma frågor.
Svaret finns framför dig.
Citera
2025-02-19, 09:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4nd3r50n
Läs igen och undvik dumma frågor.
Svaret finns framför dig.

Det är ingen dum fråga. Du ska redovisa PM.

Du skriver "jag har inte fått svar på upprepade PM till moderatorn vf". Då är det dessa PM som ska redovisas här för att andra ska kunna bilda sig en uppfattning. Du kan ju i PM:en öst okvädningsord, bara begärt att inläggen ska återställas eller inte haft målsättninhen att upprätta en diskussion. Sådana PM svarar naturligtvis inte en moderator på.

Som det står i (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

"Observera att syftet är diskussion, inte bara att slänga iväg ett PM."
Citera
2025-02-19, 10:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:

Kan ge dig min bedömning. Notera att jag inte moddar eller ens läser särskilt mycket i det underforumet.

Ditt inlägg i "Regeringen skickar det största svenska stödet till Ukraina hittills -13,5 miljarder " är rakt av OT och handlar överhuvudtaget inte om vad varken rubrik eller frågeställning i trådstarten omfattar utan om varför kriget bröt ut.

Ditt inlägg i "Okänd ubåt har upptäckts i Östersjön" handlar om Sveriges anslutning till NATO och inte om ubåten. Också OT.

Ditt inlägg i "Trumps fredsplan presenterad - Kommer Putin acceptera?" handlar om varför kriget började och teorier om att USA har haft någon plan för att tvinga igång kriget eller något sånt. OT.

Du verkar rent allmänt ha en fix idé eller två om kriget och dess orsaker och svårt att låta bli att posta dem i alla möjliga trådar om kriget, vare sig de är topic eller relevanta. Du kan ha rätt och dina inlägg kan vara väl underbyggda men det betyder inte att de passar överallt. Om jag anser mig ha belägg och kan prestera väl underbyggda inlägg (från min synvinkel) för tanken att väder orsakas av att häxdoktorer på reservat i USA dansar regndans så betyder inte det att mina inlägg om häxdoktorerna är topic i alla trådar som handlar om väder och klimat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in