• 1
  • 2
2025-02-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Nej ingen kommer lura mig.

Jag skrev till honom och frågade varför VLAN är ett problem och han svarade:

"Det tillåter inte manipulation i i live API-session"

Vad han ska göra tänker jag inte skriva här, kan ta det i PM om någon skulle vara intresserad,

Har du en hemmarouter så stödjer de VLAN nästan uteslutande på WAN-sidan, t ex så kan bredbandstv använda taggat VLAN.

Det är nog i undantagsfall som VLAN används för vanligt surf (d v s internet). Och i så fall går det knappast att surfa utan VLAN för då behöver även enheten i andra änden av tråden d v s internetleverantörens switch eller liknande också konfigureras om.
Senast redigerad av Hominem 2025-02-17 kl. 10:47.
Citera
2025-02-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du en hemmarouter så stödjer de VLAN nästan uteslutande på WAN-sidan, t ex så kan bredbandstv använda taggat VLAN.

Det är nog i undantagsfall som VLAN används för vanligt surf (d v s internet). Och i så fall går det knappast att surfa utan VLAN för då behöver även enheten i andra änden av tråden d v s internetleverantörens switch eller liknande också konfigureras om.

Så det går inte komma runt VLAN på ngt sätt ?
Citera
2025-02-17, 11:01
Medlem
Citat:
Så det går inte komma runt VLAN på ngt sätt ?

Alternativet till taggat VLAN är att dra flera nätverkskablar. Ifall man inte behöver isolationen som VLAN ger så kan man eventuellt konfigurera flera nätverk över samma kabel.
Citera
2025-02-17, 11:20
Medlem
There is a networking handshake which is behind getting affected by VLAN SO need to crack it by bypassing the Vlan and getting session from it.

Så skrev han.
Citera
2025-02-22, 10:52
Moderator
Chantres avatar
IT-säkerhet --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2025-03-20, 05:57
Medlem
Om du inte personligen träffat och känner denna eller han ingår i din arbetsgivares föredra ska du nog rensa och installera om allt och byta router först.
Citera
2025-03-21, 01:15
Medlem
Citat:
There is a networking handshake which is behind getting affected by VLAN SO need to crack it by bypassing the Vlan and getting session from it.

Så skrev han.
Låter som att han inte pratar om den sortens VLAN som alla andra som håller på med nätverk pratar om. Utan har hittat på nån egen akronym.

VLAN är helt obetydligt ute på internet. Inget man använder hemma. Och om man ens är i närheten av att faktisk använda VLAN teknologi så sköts det av ens ISP/Stadsnät utan inblandning av kundens utrustning och då i form av att ens ISP ev separerar Internet, IPTV & IP Telefoni på olika VLAN i samma fiber/nätverkskabel innan dem levererar det på olika portar utan VLAN i CPEn(fiberomvandlaren)
VLAN = Virtual LAN = Virtuella separata nätverk jämförbart med att dra separata fiber/nätverkskablar.
Citera
2025-03-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Låter som att han inte pratar om den sortens VLAN som alla andra som håller på med nätverk pratar om. Utan har hittat på nån egen akronym.

VLAN är helt obetydligt ute på internet. Inget man använder hemma. Och om man ens är i närheten av att faktisk använda VLAN teknologi så sköts det av ens ISP/Stadsnät utan inblandning av kundens utrustning och då i form av att ens ISP ev separerar Internet, IPTV & IP Telefoni på olika VLAN i samma fiber/nätverkskabel innan dem levererar det på olika portar utan VLAN i CPEn(fiberomvandlaren)
VLAN = Virtual LAN = Virtuella separata nätverk jämförbart med att dra separata fiber/nätverkskablar.
Jag har många olika VLAN hemma för mina servrar och storage, men utanför arbetet (jobbar med cybersäkerhet) vet jag ingen som har VLAN på varken insidan eller utsidan av routern (i mitt fall brandväggar).
(Jo, Telia och ett par andra lägger tv på ett externt VLAN, men nu var det internet som åsyftades)

Jag förstår inte ett dyft vad som menas här. Jag skulle vara extremt försiktig om någon jag inte känner skriver så märkliga saker.

CGNAT är har ingenting egentligen med VLAN att göra, utan är bara ett nödvändigt ont för att kompensera för att IP adresserna är slut för flera leverantörer. (IPv4 alltså)
Citera
2025-03-23, 05:34
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
utanför arbetet (jobbar med cybersäkerhet) vet jag ingen som har VLAN på varken insidan eller utsidan av routern (i mitt fall brandväggar).
Då bortser du från alla som satt upp ett gäst-WiFi med några enkla knapptryck i sin hemmarouter.
Men något sådant handlar det såklart inte om här.

Citat:
Jag förstår inte ett dyft vad som menas här. Jag skulle vara extremt försiktig om någon jag inte känner skriver så märkliga saker.
Nej allt är mycket oklart. Håller helt med.
TS verkar dock ha lämnat tråden. Hoppas det inte beror på att denne blivit hackad/ransomware:ad
Citera
2025-03-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Då bortser du från alla som satt upp ett gäst-WiFi med några enkla knapptryck i sin hemmarouter.
Men något sådant handlar det såklart inte om här.

Brukar gäst-WiFi vara på ett separat VLAN, dvs via 802.1q? Trodde routern bara hanterade det som ett separat SSID, men jag använder inte bredbandsroutrar så jag hade ingen aning.
Citera
2025-03-23, 09:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Brukar gäst-WiFi vara på ett separat VLAN, dvs via 802.1q? Trodde routern bara hanterade det som ett separat SSID, men jag använder inte bredbandsroutrar så jag hade ingen aning.
Det är en inställning i routern, om gästnätet bara ska ges tillgång till internet eller synas på hemmanätverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in