Citat:
Ursprungligen postat av
xenion
Låter som att han inte pratar om den sortens VLAN som alla andra som håller på med nätverk pratar om. Utan har hittat på nån egen akronym.
VLAN är helt obetydligt ute på internet. Inget man använder hemma. Och om man ens är i närheten av att faktisk använda VLAN teknologi så sköts det av ens ISP/Stadsnät utan inblandning av kundens utrustning och då i form av att ens ISP ev separerar Internet, IPTV & IP Telefoni på olika VLAN i samma fiber/nätverkskabel innan dem levererar det på olika portar utan VLAN i CPEn(fiberomvandlaren)
VLAN = Virtual LAN = Virtuella separata nätverk jämförbart med att dra separata fiber/nätverkskablar.
Jag har många olika VLAN hemma för mina servrar och storage, men utanför arbetet (jobbar med cybersäkerhet) vet jag ingen som har VLAN på varken insidan eller utsidan av routern (i mitt fall brandväggar).
(Jo, Telia och ett par andra lägger tv på ett externt VLAN, men nu var det internet som åsyftades)
Jag förstår inte ett dyft vad som menas här. Jag skulle vara extremt försiktig om någon jag inte känner skriver så märkliga saker.
CGNAT är har ingenting egentligen med VLAN att göra, utan är bara ett nödvändigt ont för att kompensera för att IP adresserna är slut för flera leverantörer. (IPv4 alltså)